Το γεγονός ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία διαταράσσει τις κινεζικές διαδρομές μεταφορών προς την Ευρώπη είναι γνωστό. Εκείνο που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως το Πεκίνο ακολουθεί τώρα το δικό του δρόμο και επενδύει δισεκατομμύρια – μεταξύ άλλων σε συντομότερους χρόνους διαδρομής και συγκεκριμένα τον σιδηρόδρομο.

Όταν ο Σι Τζινπίνγκ γιόρτασε πρόσφατα τη νίκη της Σοβιετικής Ένωσης επί της ναζιστικής Γερμανίας πριν από 80 χρόνια με τον Βλαντιμίρ Πούτιν στη Μόσχα, οι δύο αρχηγοί κρατών τόνισαν για άλλη μια φορά τη στενή τους συνεργασία.

Ωστόσο, αυτό έχει τα όριά του όταν πρόκειται για τα συμφέροντα της Κίνας, σημειώνει δημοσίευμα της Handelsblatt,  η Λαϊκή Δημοκρατία επενδύει δισεκατομμύρια δολάρια σε μια σιδηροδρομική σύνδεση που θα επιτρέψει στην Κίνα να μεταφέρει τα εμπορεύματά της μέσω της Ρωσίας στην Ευρώπη.

Με την εισβολή της στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, η Ρωσία κατέστρεψε ή τουλάχιστον έβλαψε τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές διαδρομές προς την Ευρώπη και έτσι έβλαψε τα οικονομικά συμφέροντα της Κίνας στο εμπόριο με τους Ευρωπαίους. Επομένως, η Κίνα επενδύει στην Κεντρική Ασία χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τη φίλη και εταίρο της Ρωσία.

Η τάση αυτή έγινε σαφής τον Ιούνιο του 2024 στη σημαντικότερη έκθεση logistics της Ασίας, Transport Logistic, στην κινεζική επιχειρηματική μητρόπολη της Σαγκάης. Εκθέτες από την Κιργιζία και το Ουζμπεκιστάν παρουσιάστηκαν στους εκθεσιακούς χώρους στο ανατολικό τμήμα της πόλης, συμπεριλαμβανομένων πολλών σιδηροδρομικών εταιρειών και αεροπορικών εταιρειών μεταφοράς εμπορευμάτων. Σύμφωνα με μακροχρόνιους παρατηρητές, ο αριθμός τους είχε αυξηθεί σημαντικά.

Όλοι τους αποσκοπούν στο άνοιγμα των δρόμων μεταφοράς προς την Ευρώπη, οι οποίοι έχουν μπλοκαριστεί ή παρεμποδιστεί από τη ρωσική επιθετικότητα στην Ουκρανία από τον Φεβρουάριο του 2022. Μέχρι τώρα, οι διαδρομές των εμπορευματικών τρένων από τα κέντρα εφοδιαστικής της Κίνας στις μεγαλουπόλεις Σιάν ή Τσονγκίνγκ οδηγούσαν συχνά μέσω Ρωσίας στην Πολωνία και την περιοχή του Ρουρ μέχρι το Ντούισμπουργκ.

Αλλά ο ρωσικός πόλεμος αναγκάζει την Κίνα να αναθεωρήσει. Η Λαϊκή Δημοκρατία επενδύει περίπου 4,7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε ένα τμήμα που πρόκειται να περάσει από τα απομακρυσμένα δυτικά της Κίνας κοντά στο Κασγκάρ μέσω του Κιργιστάν και του Ουζμπεκιστάν. Το μεγαλύτερο τμήμα της διαδρομής μήκους 486 χιλιομέτρων διέρχεται από το ορεινό Κιργιζιστάν. Οι κυβερνήσεις των τριών χωρών υπέγραψαν σχετική σύμβαση τον Ιούνιο του 2024. Ο σχεδιασμός και οι εργασίες θα ξεκινήσουν φέτος και θα διαρκέσουν έξι χρόνια.

Η διαδρομή προορίζεται να μειώσει το κόστος

Η νέα διαδρομή, η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει από τη δεκαετία του 2030, προορίζεται να είναι ταχύτερη και φθηνότερη από τις υπάρχουσες διαδρομές που περνούν βορειότερα μέσω του Καζακστάν – και ταυτόχρονα να ανταγωνιστεί το Καζακστάν, το οποίο είχε ένα είδος εφοδιαστικού μονοπωλίου μέχρι σήμερα.

Το Καζακστάν, το οποίο φοβάται την απώλεια εσόδων, απάντησε ανακοινώνοντας την πρόθεσή του να επεκτείνει και να εκσυγχρονίσει το δίκτυο δρομολογίων του. Αυτό άνοιξε τον ανταγωνισμό στις διαδρομές του διαδρόμου μεταξύ Κίνας και Ρωσίας.

Η Κίνα ενισχύει τη στρατηγική της επιρροή στην Κεντρική Ασία με τη νέα διαδρομή, η οποία αποτελεί μέρος της «Πρωτοβουλίας Ζώνη και Δρόμος» και είναι γνωστή στη Γερμανία ως «Νέος Δρόμος του Μεταξιού». Οι πέντε χώρες της Κεντρικής Ασίας – Καζακστάν, Κιργιστάν, Τατζικιστάν, Τουρκμενιστάν και Ουζμπεκιστάν – έγιναν ανεξάρτητες όταν διαλύθηκε η Σοβιετική Ένωση το 1991 και εξακολουθούν να ορίζονται από τη Ρωσία ως σφαίρα συμφερόντων της. Πρόκειται για μια δοκιμασία για τη δημόσια επιδεικνυόμενη αρμονία μεταξύ Πεκίνου και Μόσχας.

2250 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο

Ταυτόχρονα, το Πεκίνο διασφαλίζει τους δρόμους εφοδιασμού του σε πολιτικά ασταθείς καιρούς. Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα πέρυσι, όταν οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούτι επιτέθηκαν σε φορτηγά πλοία και οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων εκτοξεύτηκαν στα ύψη, δεν έχει ξεχαστεί στην Κίνα, ακόμη και αν η κατάσταση έχει ηρεμήσει.

Ενώ η τιμή ενός τυπικού εμπορευματοκιβωτίου ήταν ακόμη 500 δολάρια στα μέσα του 2023, οι πλοιοκτήτες έπρεπε να πληρώσουν 2.250 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο μετά τις επιθέσεις της πολιτοφυλακής τον Ιανουάριο του 2024. Στα τέλη Απριλίου 2025, ο «δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης», ένας σημαντικός δείκτης τιμών στον κλάδο, έπεσε και πάλι κάτω από τις 1350 μονάδες, σε σύγκριση με τις 3750 μονάδες στις αρχές του έτους.

Ωστόσο, οι τιμές των ναύλων και των εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσαν τώρα να αυξηθούν και πάλι, επειδή η προσωρινή συμφωνία στη δασμολογική διαμάχη μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ οδηγεί τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες να εκτρέψουν τα πλοία τους προς τις διαδρομές του Ειρηνικού – προκειμένου να φέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα εμπορεύματα στις ΗΠΑ όσο μπορούν ακόμα.

Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο η Κίνα θέλει να διαφοροποιήσει τις οδούς εφοδιασμού της- οι κρίσεις έρχονται σε μηνιαία βάση εδώ και αρκετό καιρό – και η κυβέρνηση της Κίνας θέλει να θωρακιστεί απέναντί τους. Από τότε που ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ξεκίνησε εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, το Πεκίνο θέλει να απαλλαγεί από περισσότερα από τα προϊόντα του στην Ευρώπη. Αυτό απαιτεί σταθερές και οικονομικά αποδοτικές εμπορευματικές διαδρομές που θα συμπληρώνουν τουλάχιστον τις καθιερωμένες θαλάσσιες διαδρομές, αλλά σίγουρα δεν θα τις αντικαθιστούν.

Το γεγονός ότι οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες, η Κίνα και οι ΗΠΑ, αποκλιμακώνουν επί του παρόντος και πάλι την εμπορική τους διαμάχη δεν αλλάζει τη θεμελιώδη στρατηγική του Πεκίνου που προτιμά να λαμβάνει προφυλάξεις – και να εξαρτάται λιγότερο από τις ιδιοτροπίες της κυβέρνησης Τραμπ.

Οι σιδηροδρομικές συνδέσεις έχουν επίσης χρονικά πλεονεκτήματα: Ενώ μια εμπορική αμαξοστοιχία καλύπτει την απόσταση από την Κίνα στην Ευρώπη σε δέκα έως 14 ημέρες, η θαλάσσια μεταφορά διαρκεί 35 έως 40 ημέρες. Ωστόσο, ο όγκος των μεταφορών είναι σημαντικά χαμηλότερος. Ενώ τα μεγάλα υπερωκεάνια μπορούν να μεταφέρουν έως και 24.000 TEU, τη συντομογραφία ενός τυποποιημένου εμπορευματοκιβωτίου, σύμφωνα με κινεζικά στοιχεία, απαιτούνται τουλάχιστον 160 εμπορικά τρένα για το σκοπό αυτό.

Ο σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση, ιδίως για τη μεταφορά αυτοκινήτων. Σύμφωνα με μια ανάλυση της γαλλικής εταιρείας logistics Upply, οι εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα προς την Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 192% το 2024, αν και ακόμη σε χαμηλό επίπεδο. Από κινεζικής πλευράς, η κατεύθυνση είναι σωστή: οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές από την Κίνα προς την Ευρώπη αυξάνονται, ενώ μειώνονται προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Ωστόσο, αυτό κρύβει επίσης έναν κίνδυνο για την οικονομική βιωσιμότητα της διαδρομής, εάν τα εμπορευματικά τρένα από την Ευρώπη πρέπει να επιστρέψουν στην Κίνα μισοάδεια. Παρ’ όλα αυτά, για τις γεωπολιτικές και εμπορικές φιλοδοξίες της Κίνας, η σιδηροδρομική διαδρομή αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό δομικό στοιχείο σε ένα δίκτυο που η Λαϊκή Δημοκρατία οικοδομεί παγκοσμίως, ιδίως στην άμεση γειτονιά της.

Δισεκατομμύρια για το νέο τμήμα

Η Κίνα καταβάλλει 2,35 δισεκατομμύρια δολάρια σε ευνοϊκά δάνεια για το νέο τμήμα που θα κατασκευαστεί μέσω της Κεντρικής Ασίας. Το υπόλοιπο κόστος μοιράζονται η Κίνα με 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια και το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν με 573 εκατομμύρια δολάρια το καθένα, επιβεβαίωσε ο πρώην πρωθυπουργός του Κιργιστάν Djoomart Otorbayev σε ανάρτησή του στο LinkedIn.

Ωστόσο, το φιλόδοξο σχέδιο δεν αποτελεί σίγουρη επιτυχία – είναι ακριβό και πολύπλοκο. Σύμφωνα με τους φορείς, περίπου το 80% της διαδρομής διέρχεται από ορεινό έδαφος, 120 χιλιόμετρα πρέπει να διανοιχθούν σήραγγες και να κατασκευαστούν 26 γέφυρες. Στα μισά της διαδρομής, το εύρος της τροχιάς των τρένων πρέπει να αλλάξει στο ευρύτερο κεντροασιατικό εύρος. Εκτός από τα σιδηροδρομικά συστήματα, πρέπει επίσης να διασυνδεθούν οι ναυτιλιακές διαδρομές κατά μήκος της υπόλοιπης διαδρομής – οι δύσκολες καιρικές συνθήκες στην Κασπία Θάλασσα αποτελούν πρόκληση για τα ακριβή χρονοδιαγράμματα.

Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να εμποδίσει την Κίνα να διασφαλίσει στρατηγικά τις διαδρομές μεταφοράς της, περνώντας δίπλα από τον «στρατηγικό εταίρο» της, τη Ρωσία.

Διαβάστε ακόμη