Μέχρι το τέλος του 2026 αναμένεται να ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων που έχει αναπτυχθεί μέχρι σήμερα σε ελληνικό αυτοκινητόδρομο, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τη HELLASTRON στο πλαίσιο του σχεδιασμού για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των οδικών υποδομών.

Πρόκειται για το πρόγραμμα της Ολυμπίας Οδού, το οποίο αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις ενεργειακού συμψηφισμού στον τομέα των μεταφορικών υποδομών στην Ελλάδα. Ο τελικός στόχος είναι η επίτευξη μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος έως το 2030 και η πλήρης ενεργειακή κάλυψη της λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικά 19 φωτοβολταϊκά πάρκα, από τα οποία τα 17 έχουν ήδη ολοκληρωθεί, ενώ τα δύο τελευταία βρίσκονται σε φάση υλοποίησης και αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2026. Οι εγκαταστάσεις έχουν αναπτυχθεί σε στέγες διοδίων, κτίρια συντήρησης, χώρους στάθμευσης αλλά και σε ανεκμετάλλευτες εκτάσεις κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου.

Η γεωγραφική ανάπτυξη του έργου εκτείνεται σε τρεις βασικές περιοχές. Στην Αχαΐα έχουν εγκατασταθεί έργα συνολικής ισχύος περίπου 5,1 MWp, στην Κορινθία περίπου 2,4 MWp και στη Δυτική Αττική περίπου 2,5 MWp. Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του προγράμματος φθάνει τα 10 MWp.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Ολυμπίας Οδού, η παραγόμενη ενέργεια θα καλύπτει το 100% των ενεργειακών αναγκών της υποδομής. Σε αυτές περιλαμβάνονται ο φωτισμός του αυτοκινητοδρόμου, τα συστήματα δυναμικής σήμανσης, τα κέντρα ελέγχου και λειτουργίας, οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις καθώς και τα συστήματα αερισμού των σηράγγων.

Η πλήρης ανάπτυξη του έργου αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 5.000 τόνους ετησίως, συμβάλλοντας ουσιαστικά στους στόχους απανθρακοποίησης του κλάδου των μεταφορών και των οδικών υποδομών.

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι το συγκεκριμένο έργο αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα της νέας στρατηγικής που αρχίζουν να υιοθετούν οι εταιρείες παραχώρησης. Η επόμενη ημέρα της ηλεκτροκίνησης δεν περιορίζεται πλέον στην ανάπτυξη σταθμών φόρτισης αλλά επεκτείνεται στην παραγωγή και διαχείριση ενέργειας, καθώς οι αυτοκινητόδρομοι καλούνται να καλύψουν ολοένα μεγαλύτερες ανάγκες ηλεκτροδότησης από φορτιστές, ψηφιακά συστήματα και νέες υπηρεσίες κινητικότητας.

Η Ολυμπία Οδός φιλοδοξεί έτσι να αποτελέσει τον πρώτο ελληνικό αυτοκινητόδρομο με ουσιαστικά ενεργειακά ουδέτερο αποτύπωμα έως το τέλος της δεκαετίας, ανοίγοντας τον δρόμο για αντίστοιχες επενδύσεις και σε άλλους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας.

Διαβάστε ακόμη