Ανοιχτό στοίχημα για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει η πλήρης ολοκλήρωση της τηλεδιαχείρισης των φωτοβολταϊκών σταθμών, παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει καταγραφεί το τελευταίο διάστημα. Οι ΦοΣΕ (Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης) έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην επιτάχυνση της διαδικασίας, αναλαμβάνοντας πιο ενεργό ρόλο στον έλεγχο και τη διαχείριση των χαρτοφυλακίων παραγωγής. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ένας από τους βασικούς λόγους που δυσχέραναν την υλοποίηση του έργου ήταν η μη υποχρεωτική διασύνδεση των σταθμών με τα συστήματα ελέγχου, μια διαδικασία που αποδείχθηκε ιδιαίτερα απαιτητική τόσο σε τεχνικό όσο και σε οργανωτικό επίπεδο.
Παρά τις δυσκολίες, η διαδικασία τηλεχειρισμού εξελίχθηκε πιο ομαλά κατά τη διάρκεια του 2026, γεγονός που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξημένη συμμετοχή των ΦοΣΕ στο κομμάτι του ελέγχου και της διαχείρισης των μονάδων παραγωγής. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η πραγματική δοκιμασία του συστήματος θα έρθει με την εντονότερη εμφάνιση αρνητικών τιμών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτή την περίπτωση αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά ο ρόλος των διαχειριστών δικτύου και συστήματος ως προς την επιβολή περικοπών παραγωγής, σε σύγκριση με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να αναδείξει και το πραγματικό μέγεθος του χαρτοφυλακίου των ελεγχόμενων assets που βρίσκονται πλέον υπό τηλεχειρισμό. Όσο οι τιμές στην αγορά κινούνταν κυρίως σε μηδενικά επίπεδα, η διαχείριση των περικοπών γινόταν κατά κύριο λόγο μέσω των ΦοΣΕ, οι οποίοι αναλάμβαναν το μεγαλύτερο μέρος των απαιτούμενων παρεμβάσεων σε επίπεδο αγοράς. Η διεύρυνση όμως των περιόδων με αρνητικές τιμές αναμένεται να μεταβάλει τις ισορροπίες, αυξάνοντας τη σημασία των κεντρικών μηχανισμών ελέγχου και παρέχοντας μια πιο σαφή εικόνα για την αποτελεσματικότητα των υποδομών τηλεδιαχείρισης που έχουν αναπτυχθεί.
Ενδεικτικό της προόδου που έχει επιτευχθεί είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, έως τον Απρίλιο του 2026 ο διαχειριστής είχε ενσωματώσει στο σύστημα τηλεδιαχείρισης το 92% των σταθμών που ανήκουν στην κατηγορία άνω των 400 kW. Πρόκειται για περισσότερους από 6.200 σταθμούς παραγωγής, επίδοση που καταδεικνύει τον υψηλό ρυθμό υλοποίησης ενός ιδιαίτερα σύνθετου έργου, το οποίο θεωρείται κρίσιμο για τη διατήρηση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος σε συνθήκες αυξημένης διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Την ίδια στιγμή, η αγορά παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις που σχετίζονται με το πλαίσιο λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης και ειδικότερα με τα όρια των αρνητικών προσφορών. Πριν από λίγες ημέρες τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για την παράταση, κατά δώδεκα επιπλέον μήνες, του προσωρινού κατώτατου ορίου υποβολής προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης στα -100 €/MWh, έναντι του προηγούμενου ορίου των -50 €/MWh. Η συγκεκριμένη πρόταση θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά των συμμετεχόντων στην αγορά και τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται τα οικονομικά σήματα σε περιόδους πλεονάζουσας παραγωγής.
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, ο ΕΣΑΗ προτείνει να ορισθεί το κατώτατο όριο προσφορών τουλάχιστον στα -200 €/MWh. Η μετάβαση από το όριο των -50 €/MWh σε τουλάχιστον -200 €/MWh θα συνεχίσει να έχει μεταβατικό χαρακτήρα μέχρι να εφαρμοστεί τελικά σύμφωνα με την σχετική τεχνική απόφαση του ΑΔΜΗΕ το όριο των -15.000 €/MWh (3η περίοδος) που θα ίσχυε μετά την ένταξη του ΑΔΜΗΕ σε μια από τις ευρωπαϊκές πλατφόρμες MARI ή PICASSO (η σύνδεση με την πλατφόρμα PICASSO πραγματοποιήθηκε στις 18 Μαρτίου 2025). Σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, π.χ. Γαλλία (RTE) και Ολλανδία (Tennet) ισχύουν ήδη τα πολύ χαμηλότερα όρια (-10.000 €/MWh).
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ανεξαρτήτων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας, θα πρέπει να καθοριστεί ένας σαφής τρόπος μετάβασης από το προσωρινό κατώφλι αρνητικών τιμών στο όριο των -15.000 €/MWh βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων όπως η επίτευξη επαρκούς ανταγωνισμού και να δημοσιευθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Διαβάστε ακόμη
