Μεγάλος κερδισμένος φαίνεται πως είναι ο κατασκευαστικός κλάδος στη Γερμανία από την τάση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. «Για εμάς, η είσοδος στον τομέα της αιολικής ενέργειας αποδείχθηκε τύχη», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Max Bögl, Stefan Bögl στην εφημερίδα Handelsblatt. Η κατασκευαστική εταιρεία παράγει πλέον περίπου το ένα τρίτο των εσόδων της από ανεμογεννήτριες και αυτό το ποσοστό συνεχίζει να αυξάνεται.

Οι άλλες κατασκευαστικές δραστηριότητες της εταιρείας έχουν επίσης καλές επιδόσεις χάρη σε μια συγκεκριμένη στρατηγική εστίαση. Συνολικά, τα έσοδα του ομίλου αναμένεται να αυξηθούν από 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ σε 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος. Προβλέπεται περαιτέρω αύξηση περίπου 25% για το 2026.

Ο κλάδος εξακολουθεί να βρίσκεται σε κρίση. Ενώ το κλίμα, ιδίως στον τομέα των κατοικιών, έχει βελτιωθεί πρόσφατα σύμφωνα με τον Δείκτη Επιχειρηματικού Κλίματος του Ifo, ο ειδικός του Ifo, Klaus Wohlrabe, δήλωσε: «Δεν υπάρχουν ακόμη ενδείξεις πραγματικής ανάκαμψης». Σχεδόν οι μισές εταιρείες παραπονιούνται για έλλειψη παραγγελιών. Ο αυξημένος αριθμός οικοδομικών αδειών δεν έχει ακόμη μεταφραστεί σε υψηλότερες παραγγελίες.

Ταχύτερα και φθηνότερα με μονάδες

Ωστόσο, η εικόνα είναι διαφορετική στην Bögl. Ένας λόγος για το ισχυρό βιβλίο παραγγελιών: «Εστιάσαμε στην αρθρωτή κατασκευή από νωρίς», λέει ο Stefan Bögl, η εταιρεία του οποίου, σύμφωνα με τις δικές του δηλώσεις, είναι μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρείες στη Γερμανία.

Ο όμιλος κατασκευάζει εμπορικά κτίρια καθώς και σιδηροδρομικές γέφυρες χρησιμοποιώντας αρθρωτή κατασκευή. Τα κτίρια σχεδιάζονται ψηφιακά, τα εξαρτήματα προκατασκευάζονται όσο το δυνατόν πιο αυτόματα και στη συνέχεια συναρμολογούνται επί τόπου. Η προκατασκευή σε εργοστάσια επιτρέπει ταχύτερη και φθηνότερη κατασκευή, λέει ο Stefan Bögl.

Η εταιρεία μόλις διπλασίασε την ικανότητά της στην αρθρωτή κατασκευή κατοικιών. Επιπλέον, ο όμιλος με έδρα το Άνω Παλατινάτο θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη λύση αρθρωτής γέφυρας εάν τεθεί σε ισχύ το ειδικό ταμείο υποδομών της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Ο Bögl συμμετείχε επίσης στην κατασκευή του εργοστασίου της Tesla στη Γερμανία και κατασκεύασε μια σειρά από κέντρα logistics για την Amazon. Ο Bögl ανέπτυξε επίσης μια αρθρωτή λύση για πύργους ανεμογεννητριών, η οποία μειώνει τον αριθμό των απαιτούμενων βαρέων οχημάτων μεταφοράς.

Από την είσοδό τους στον τομέα της αιολικής ενέργειας, ο αριθμός των χερσαίων ανεμογεννητριών στη Γερμανία έχει αυξηθεί απότομα. Υπήρξε μια σημαντική πτώση στον κλάδο της αιολικής ενέργειας σε κάποιο σημείο λόγω των αλλαγών στον Νόμο περί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ως μια μακροπρόθεσμα προσανατολισμένη οικογενειακή επιχείρηση, είχαν την υπομονή να επιμείνουν στην επιχείρηση, λέει ο Bögl.

Αιολικά πάρκα για την τροφοδοσία εργοστασίων

Χάρη στην αύξηση του ύψους των πύργων, οι ανεμογεννήτριες γίνονται ολοένα και πιο κερδοφόρες ακόμη και σε λιγότερο ανεμώδεις περιοχές της νότιας Γερμανίας. Είναι λογικό να παράγεται ηλεκτρική ενέργεια εκεί που καταναλώνεται, λέει ο Stefan Bögl, ο οποίος διευθύνει την εταιρεία στην τρίτη γενιά της οικογένειας. «Για κάθε μέτρο ύψους, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται κατά ένα τοις εκατό». Αυτή η τάση θα συνεχιστεί. «Σε λίγα χρόνια, θα δούμε ανεμογεννήτριες με ύψος πλήμνης 230 μέτρα».

Πέρυσι, εκδόθηκε ένας αριθμός ρεκόρ αδειών για νέα αιολικά πάρκα στη Γερμανία. Σύμφωνα με στοιχεία από το Wind Monitor του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Goal 100, η συνολική μηνιαία ισχύς που ζητείται στη Γερμανία έχει υπερτριπλασιαστεί μέσα σε τέσσερα χρόνια.

Παρ’ όλα αυτά, η διάθεση στον κλάδο είναι επί του παρόντος ανάμεικτη. Λιγότερες αιτήσεις για ανεμογεννήτριες υποβλήθηκαν τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024. Το κόστος για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, ειδικότερα, έχει αυξηθεί σημαντικά.

Ο Bögl προβλέπει ότι η αιολική ενέργεια θα συνεχίσει να κερδίζει έδαφος, ανεξάρτητα από τις πολιτικές πλειοψηφίες. «Προς το παρόν, η αιολική ενέργεια μπορεί να παραχθεί για πέντε έως έξι σεντς, και ίσως σύντομα για τέσσερα σεντς». Άλλες μορφές παραγωγής ενέργειας θα πρέπει να εργαστούν σκληρά για να το επιτύχουν αυτό.

Η κατασκευαστική εταιρεία βλέπει επίσης ευκαιρίες ανάπτυξης σε έναν συγκεκριμένο τομέα. Η Max Bögl δεν είναι η μόνη εταιρεία που προμηθεύεται τη δική της αιολική και ηλιακή ενέργεια. Άλλες εταιρείες επικεντρώνονται επίσης ολοένα και περισσότερο σε ένα βαθμό ενεργειακής ανεξαρτησίας υπό το πρίσμα των κλιματικών στόχων και των γεωπολιτικών αναταραχών που μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές διακυμάνσεις των τιμών.

Για παράδειγμα, μια εταιρεία έργου αναπτύσσει επί του παρόντος ένα πάρκο 20 ανεμογεννητριών με πύργους Bögl σε μια πίστα δοκιμών της Mercedes στο Papenburg. Αυτό το πάρκο θα παρέχει επίσης ηλεκτρική ενέργεια σε άλλες τοποθεσίες της Mercedes. Το έργο κατασκευάζεται χωρίς κρατικές επιδοτήσεις, λέει ο Bögl. «Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο και για άλλες εταιρείες». Η αιολική ενέργεια είναι συχνά η πιο οικονομικά βιώσιμη επιλογή. «Δεν πρόκειται για κάποια πράσινη ιδεολογία. Έχουμε έναν πόρο στη Γερμανία: την αιολική ενέργεια, και την χρησιμοποιούμε».

Αυτή τη στιγμή, ο Όμιλος Max Bögl μπορεί να κατασκευάσει περισσότερους από 700 πύργους ανεμογεννητριών ετησίως. «Μέχρι το 2027, θέλουμε να επεκτείνουμε σημαντικά την ικανότητά μας σε πάνω από 1.000», λέει ο Stefan Bögl. Μέχρι στιγμής, η εταιρεία κατασκευάζει πύργους σχεδόν αποκλειστικά στη Γερμανία. «Βλέπουμε μια ευκαιρία να προσφέρουμε το προϊόν μας σε όλη την Ευρώπη».

Ένα βασικό θέμα στην Bögl: «Η βιωσιμότητα παραμένει μια σημαντική τάση για εμάς», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος. Ο Max Bögl ξεκίνησε νωρίς να αντικαθιστά το τσιμέντο με το φιλικό προς το περιβάλλον σκυρόδεμα της Bögl και μάλιστα ανέπτυξε σκυρόδεμα αρνητικό σε CO₂, το οποίο αποθηκεύει περισσότερο άνθρακα από ό,τι απελευθερώνεται κατά την παραγωγή του. Η χρήση αυτού του φιλικού προς το περιβάλλον σκυροδέματος είναι πλέον συνήθης πρακτική. Οι πελάτες της εταιρείας, οι οποίοι βρίσκονται στο δρόμο προς την κλιματική ουδετερότητα, έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για αυτήν.

Η τεχνολογία Maglev δεν έχει ακόμη γίνει αποδεκτή. Η κατάσταση είναι κάπως πιο δύσκολη με ένα άλλο μελλοντικό έργο που επιδιώκει η εταιρεία: Η Bögl έχει αναπτύξει το Σύστημα Μεταφοράς Bögl (TSB) με βάση την τεχνολογία maglev. Σε αντίθεση με το Transrapid, του οποίου το όχημα περιέβαλλε τον διάδρομο οδήγησης, ο διάδρομος οδήγησης του TSB περικλείει το πλαίσιο. Αυτό κάνει τη λειτουργία σημαντικά πιο αθόρυβη. Το σύστημα προορίζεται για τοπικές μεταφορές που καλύπτουν αποστάσεις από πέντε έως περίπου 30 χιλιόμετρα.

Ωστόσο, η εταιρεία δυσκολεύεται να ξεκινήσει ένα πιλοτικό έργο. «Μας λείπει κάποιος που τολμά να ρισκάρει και να είναι ο πρώτος», λέει ο Stefan Bögl. Ένα εμπόδιο, ωστόσο, έχει αρθεί: Στη Γερμανία, το TSB (Train Service Bus) είναι πλέον επιλέξιμο για επιδοτήσεις, όπως και άλλες μορφές δημόσιων συγκοινωνιών.

Μέχρι στιγμής, μόνο ένα πιλοτικό τρένο λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Sengenthal, γλιστρώντας πάνω κάτω δίπλα σε μια μικρή λίμνη. «Ως οικογενειακή επιχείρηση, δεν πιέζουμε να δημιουργήσει έσοδα μέσα σε δύο χρόνια», λέει ο Bögl, «αυτή είναι μια λύση για τις επόμενες δεκαετίες». Προσθέτει ότι έπρεπε επίσης να είναι υπομονετικοί ως πρωτοπόροι στην κατασκευή αρθρωτών κατασκευών και ότι η υπομονή αποδίδει σήμερα.

Διαβάστε ακόμη