Στην καρδιά της ευρωπαϊκής συζήτησης για το μέλλον του πράσινου υδρογόνου, το εμβληματικό ελληνικό έργο TRIERES της Motor Oil κέντρισε το ενδιαφέρον των συνέδρων κατά τη διάρκεια των “Hydrogen Valley Days 2025” στις Βρυξέλλες (24–25 Ιουνίου). Στη συνεδρία με τίτλο «Key insights from projects on permitting» (Βασικά διδάγματα από έργα αδειοδότησης), ο συντονιστής του TRIERES, Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, παρουσίασε πώς το πρώτο ολοκληρωμένο οικοσύστημα υδρογόνου της Ελλάδας ανοίγει τον δρόμο για ταχύτερες αδειοδοτήσεις και ένα πιο σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο για το πράσινο υδρογόνο.
«Η πρόκληση δεν περιορίζεται στην τεχνολογία· το κλειδί βρίσκεται στο να διαμορφώσουμε ένα σαφές, ευέλικτο και ενιαίο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την κλιμάκωση των επενδύσεων στο πράσινο υδρογόνο» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηφώτης, προσθέτοντας ότι το TRIERES ήδη καταγράφει πολύτιμες εμπειρίες για την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης στην Ελλάδα, αλλά και τη σύγκρισή τους με όσα ισχύουν στη Γερμανία.
Το TRIERES, το οποίο συντονίζεται από τη Motor Oil και συγχρηματοδοτείται από την Clean Hydrogen Partnership, αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για την ελληνική ενεργειακή μετάβαση. Στο σχήμα του συμμετέχουν 26 εταίροι από πέντε χώρες (Ελλάδα, Κύπρος, Ολλανδία, Αυστρία, Αίγυπτος), διαθέτει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 8 εκατ. ευρώ και εκτείνεται σε ορίζοντα 58 μηνών. Στόχος του είναι να παράξει ετησίως 2.410 τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου, εξοικονομώντας 9.880 τόνους CO₂ ετησίως.
Στην πράξη, το TRIERES σηματοδοτεί το πέρασμα από τη θεωρία στην υλοποίηση. Στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων της Κορινθίας έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία ο πρώτος Σταθμός Ανεφοδιασμού Υδρογόνου (AVIN), ενώ έχει αποκτηθεί στόλος τεσσάρων ρυμουλκούμενων οχημάτων (tube trailers) για τη μεταφορά υδρογόνου. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες για την κατασκευή του έργου Ephyra, ενός ηλεκτρολύτη ισχύος 30 MW, με δυνατότητα επέκτασης στα 50 MW μέσω στήριξης από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η ευρύτερη φιλοσοφία του TRIERES περιλαμβάνει πιλοτικές εφαρμογές για ελαφρά οχήματα, λεωφορεία, βαριά φορτηγά, ακόμα και ναυτιλιακές χρήσεις, αλλά και αξιοποίηση του υδρογόνου για βιομηχανική και ενεργειακή παραγωγή. Στην παρέμβασή του, ο κ. Χατζηφώτης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι το TRIERES υπήρξε καταλύτης για την ανάπτυξη των πρώτων τεχνικών προδιαγραφών για Σταθμούς Ανεφοδιασμού Υδρογόνου στην Ελλάδα, αλλά και για τη διαμόρφωση του ευρύτερου θεσμικού πλαισίου που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της οριστικοποίησης.
«Η διαδικασία της αδειοδότησης ανέδειξε κενά, δυσλειτουργίες και ανάγκες εναρμονισμού των εθνικών κανόνων με τις ευρωπαϊκές πρακτικές. Το TRIERES δεν προσφέρει μόνο τεχνολογία, αλλά και ένα ‘εργαστήριο’ για να χτίσουμε ένα αποτελεσματικό ρυθμιστικό περιβάλλον» σημείωσε ο κ. Χατζηφώτης, προσθέτοντας πως η ανταλλαγή τεχνογνωσίας με άλλες περιοχές της Ευρώπης, όπως η Γερμανία και η Σκωτία, θα αποτελέσει το κλειδί για να επιταχυνθεί αυτή η μετάβαση.
Στην ίδια συνεδρία των “Hydrogen Valley Days 2025” συμμετείχαν ο Nigel Holmes, CEO της Hydrogen Scotland και συντονιστής του πρώτου H2 Valley της Σκωτίας, BIG HIT, ο οποίος μίλησε για τα ρυθμιστικά πλαίσια που αφορούν την παραγωγή και την αξιοποίηση του υδρογόνου, και η Alice R. της Lhyfe, που ανέλυσε πρακτικές πτυχές των αδειοδοτήσεων για έργα υδρογόνου στην Ευρώπη, καταγράφοντας τις δυσκολίες και τις διαφορετικές ταχύτητες που συναντώνται μεταξύ των κρατών-μελών.
«Αυτό που προσπαθούμε να καταδείξουμε» κατέληξε ο κ. Χατζηφώτης, «είναι ότι η επιτυχία της μετάβασης στο πράσινο υδρογόνο δεν εξαρτάται μόνο από το πόσα MW θα εγκαταστήσουμε, αλλά από το αν θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ένα ξεκάθαρο, κατανοητό και εφαρμόσιμο ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο θα επιτρέπει στα έργα να ξεκινούν και να κλιμακώνονται πιο εύκολα, πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά».
Διαβάστε ακόμη