Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει βασικό κόμβο για εισαγωγές και εξαγωγές πράσινου υδρογόνου μεταξύ της Βόρειας Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης, συμπεραίνει το Gas Infrastructure Europe σε έκθεση που εκπόνησε με την Grant Thornton και δημοσίευσε πρόσφατα. Το 2024 η Ελλάδα αναθεώρησε τη στρατηγική της για το υδρογόνο στοχεύοντας σε 3 GW από ΑΠΕ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου έως το 2030. Η έκθεση, που έχει τίτλο “Central & South-Eastern Europe Decarbonisation Report 2025”, κάνει ειδική αναφορά στη συμμετοχή της χώρας μας στο φιλόδοξο project του South-East European Hydrogen Corridor, έργου που θα επιτρέπει τη ροή υδρογόνου από την Ελλάδα προς τη Γερμανία, μέσω της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
«Ο ιδιωτικός τομέας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του τοπίου του υδρογόνου στην Ελλάδα, με έργα όπως η “Κοιλάδα Υδρογόνου” 100 MW στην Κρήτη», επισημαίνεται στην έκθεση, ενώ σημειώνεται πως ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει δίκτυο αγωγών κατάλληλων για μεταφορά υδρογόνου, ώστε να συνδέσει βασικά κέντρα ζήτησης και να επιτρέψει το διασυνοριακό εμπόριο.
Σχετικά με το εν λόγω project του ΔΕΣΦΑ, που ονομάζεται “Dedicated H2 Backbone”, αφορά την κατασκευή αγωγού συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ξεκινά από τη νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Το project αυτό φαίνεται πως έχει μπει στις «ράγες», αφού πριν μερικούς μήνες ολοκληρώθηκε το Market Test που «έτρεχαν» ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz, στο οποίο εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον. «Η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει περιφερειακός κόμβος, εισάγοντας πράσινο υδρογόνο από τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή και εξάγοντάς το στην Ευρώπη», τονίζει η έκθεση του GIE.
Το ρυθμιστικό πλαίσιο για το πράσινο υδρογόνο και το έργο της Hellenic Hydrogen
Στην έκθεση αναδεικνύεται η έλλειψη ειδικού ρυθμιστικού πλαισίου για το υδρογόνο στην Ελλάδα. Το ρυθμιστικό πλαίσιο για το υδρογόνο στη χώρα μας αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα. Επιπλέον, η έκθεση αναδεικνύει και το γεγονός πως η Ελλάδα παρέχει από πέρυσι φορολογικά κίνητρα για το ανανεώσιμο υδρογόνο στις μεταφορές και υποστηρίζει έργα υδρογόνου, παρέχοντας επιχορήγηση ύψους 111,7 εκατ. ευρώ στη Motor Oil, ενώ αναφέρεται και στην παρουσία της Hellenic Hydrogen, κοινοπραξίας μεταξύ της ΔΕΗ και της Motor Oil.
Ως προς τη Hellenic Hydrogen, εκδόθηκε πρόσφατα η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου στο Αμύνταιο. Το υδρογόνο που θα παράγεται εκεί θα καταναλώνεται από τη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) της ΔΕΗ που θα εγκατασταθεί στην Καρδιά και θα τροφοδοτεί το δίκτυο τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας. Σύμφωνα με την ΑΕΠΟ, το έργο θα έχει δυναμικότητα 100 MW. «Η μονάδα θα παράγει πράσινο υδρογόνο (“Green” Ηydrogen) εκτιμώμενης μέγιστης ποσότητας περίπου 15.500.000 kg/έτος, το οποίο θα παράγεται με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια προερχόμενη από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Το παραγόμενο υδρογόνο θα εγχέεται στο δίκτυο Φυσικού Αερίου (Φ.Α.) του ΔΕΣΦΑ και θα μπορεί να χρησιμοποιείται (ως μείγμα Φ.Α & υδρογόνου) από διάφορους βιομηχανικούς καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο Φ.Α», αναφέρει. Απώτερος σκοπός για το συγκεκριμένο project είναι η αναβάθμισή του σε 200 MW στο μέλλον.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα διαθέσιμα δεδομένα δείχνουν ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να παράγει πράσινο υδρογόνο, για εγχώρια κατανάλωση και εξαγωγές, σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Σε αυτό το συμπέρασμα είχε καταλήξει και η πρόσφατη έκθεση της ελληνογερμανικής ομάδας εργασίας για τον «αγωγό» πράσινου υδρογόνου από την Ελλάδα προς τη Γερμανία.
Εξαρτημένη από το πετρέλαιο η Ελλάδα
Τέλος, πέραν του υδρογόνου, η έκθεση του GIE αναφέρει πως η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ και στη μείωση της εξάρτησης από την παραγωγή ενέργειας με καύσιμο τον λιγνίτη. Το 2023, οι ανανεώσιμες πηγές αντιστοιχούσαν στο 19% του εθνικού ενεργειακού μείγματος. Αν και η χώρα αρχικά στόχευε να αποσύρει τα περισσότερα εργοστάσια λιγνίτη έως το 2023, η ενεργειακή κρίση οδήγησε σε καθυστερήσεις. Η ΔΕΗ έχει πλέον θέσει ως στόχο το 2026 για τον τερματισμό της καύσης λιγνίτη. Παρά την πρόοδο αυτή στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας, τα πετρελαϊκά προϊόντα εξακολουθούν να παίζουν σημαντικό ρόλο στην κατανάλωσή της, αντιπροσωπεύοντας το 54% του συνολικού ενεργειακού μείγματος το 2023, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία.
Διαβάστε ακόμη