Πρόσφατη μελέτη ερευνητών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο αποκαλύπτει ότι τα οικονομικά κίνητρα αποτελούν το κύριο κίνητρο για την υιοθέτηση φωτοβολταϊκών στις κατοικίες στις Ηνωμένες Πολιτείες και όχι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες. Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο Energy Research & Social Science, υπογραμμίζει ότι η εξοικονόμηση χρημάτων και η αποφυγή αυξήσεων των ενεργειακών τιμών είναι πιο πειστικοί παράγοντες για τους ιδιοκτήτες κατοικιών από ό,τι τα περιβαλλοντικά οφέλη της ηλιακής ενέργειας.

Η μελέτη συνέκρινε τις αντιλήψεις του κοινού σχετικά με τα φωτοβολταϊκά σε στέγες και τα κοινοτικά συστήματα και διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες προτιμούν τις εγκαταστάσεις σε στέγες, παρά τη σχετική ευκολία εγγραφής σε κοινοτικά ηλιακά προγράμματα. Ένας σημαντικός παράγοντας για αυτή την προτίμηση είναι η ορατότητα των πάνελ στις στέγες, η οποία δημιουργεί κοινωνική ομαλοποίηση και αυξημένη ευαισθητοποίηση. Αντίθετα, η κοινοτική ηλιακή ενέργεια δεν έχει φυσική παρουσία, γεγονός που την καθιστά λιγότερο οικεία και φαινομενικά λιγότερο αξιόπιστη στους δυνητικούς χρήστες, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το περιοδικό pv.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι περισσότεροι ερωτηθέντες είχαν ελάχιστη έως καθόλου γνώση της κοινοτικής ηλιακής ενέργειας, ενώ πολύ λίγοι έκαναν συγκεκριμένα βήματα προς την υιοθέτηση. Οι συγγραφείς της έρευνας προτείνουν ότι αυτή η έλλειψη ευαισθητοποίησης, και όχι το κόστος, είναι το κύριο εμπόδιο στην ανάπτυξη της κοινοτικής ηλιακής ενέργειας.

Οι δημογραφικοί παράγοντες έπαιξαν επίσης ρόλο στις τάσεις υιοθέτησης φωτοβολταϊκών. Η ιδιοκατοίκηση και η ισχυρή περιβαλλοντική ταυτότητα αύξησαν την πιθανότητα υιοθέτησης της ηλιακής ενέργειας στην οροφή, ενώ οι κοινωνικά υπεύθυνες στάσεις και οι φιλελεύθερες πολιτικές απόψεις συσχετίστηκαν με μεγαλύτερο άνοιγμα στην κοινοτική ηλιακή ενέργεια. Είναι ενδιαφέρον ότι το εισόδημα δεν ήταν σημαντικός παράγοντας πρόβλεψης του ενδιαφέροντος για την ηλιακή ενέργεια, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με ορισμένες προηγούμενες μελέτες. Το φύλο και η ηλικία ήταν πιο αποκαλυπτικά – οι άνδρες είχαν περισσότερες πιθανότητες από τις γυναίκες να υιοθετήσουν την ηλιακή ενέργεια στην ταράτσα και τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας έδειξαν συνολικά μικρότερο ενδιαφέρον.

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι απαιτούνται καλύτερες εκστρατείες ενημέρωσης για την προώθηση της υιοθέτησης της ηλιακής ενέργειας, ιδίως για τα κοινοτικά ηλιακά προγράμματα. Οι εκστρατείες αυτές θα πρέπει να εστιάζουν στα πρακτικά οφέλη, όπως η εξοικονόμηση κόστους, η ευελιξία και η ευκολία συμμετοχής, και να παρουσιάζουν τις πληροφορίες αυτές με σαφή και προσιτό τρόπο. Οι ερευνητές υπογράμμισαν ότι η διασφάλιση της ανταγωνιστικής τιμής της κοινοτικής ηλιακής ενέργειας σε σχέση με τις παραδοσιακές πηγές ενέργειας είναι ζωτικής σημασίας για την αύξηση της υιοθέτησης μεταξύ των ενοικιαστών και των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημα.

Διαβάστε ακόμη