Ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα της Ρουμανίας παραδίδεται το αμέσως επόμενο διάστημα από την AKTOR. O λόγος για το τρίτο τμήμα (Lot 3) του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητόδρομου Βουκουρεστίου (A0). Την ίδια στιγμή, η ισχυρή κατασκευαστική εταιρεία βρίσκεται στη διεκδίκηση νέων έργων συνολικού προϋπολογισμού 3,7 δισ. ευρώ.
H AKTOR Ρουμανίας διαθέτει σήμερα ανεκτέλεστο σχεδόν ύψους €900 εκατ. ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα αυξάνεται σταθερά. Συγκεκριμένα, θα διεκδικήσει δυο σιδηροδρομικά έργα ύψους 2,8 δισ. ευρώ, ένα ακόμη στο στόχαστρο της είναι ένας διαγωνισμός προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ, ο οποίος αφορά νέα έργα οδοποιίας.
Ήδη η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει μεγάλα έργα στη χώρα καθώς διαθέτει παρουσία 20 χρόνων. Το επόμενο διάστημα παραδίδει στο Ρουμανικό κράτος τον μεγάλο οδικό άξονα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητοδρόμου Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), τελικού προϋπολογισμού ύψους €305 εκατ., ο οποίος θα συμπληρώσει την εξωτερική αρτηρία της πόλης, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της καθημερινότητας της Ρουμανικής πρωτεύουσας και τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης του αστικού χώρου.
Συγκεκριμένα, ο αυτοκινητόδρομος Α0 Sud χωρίζεται σε τρία υποτμήματα, το μεγαλύτερο εκ των οποίων (Lot3) κατασκευάστηκε από την AKTOR Ρουμανίας. Πρόκειται για 18 χιλιόμετρα εξ ολοκλήρου νέου αυτοκινητόδρομου, που συνοδεύτηκε από την κατασκευή απαιτητικών και δύσκολων τεχνικών έργων, όπως μεταξύ άλλων, 4 μεγάλων γεφυρών, 46 μικρών τεχνικών έργων και 6 άνω διαβάσεων και σχεδιάστηκε για ταχύτητες 140 χλμ. / ώρα. Για τις ανάγκες του έργου, χρησιμοποιήθηκαν 260.000 τόνοι ασφάλτου, ενώ εγκαταστάθηκαν 620 στύλοι φωτισμού LED και «έξυπνα» συστήματα μεταφορών (ITS).
Τα οφέλη του έργου για το Βουκουρέστι και τη Ρουμανική οικονομία είναι σημαντικά. Η βελτιωμένη περιφερειακή διασύνδεση θα αναβαθμίσει τις συγκοινωνιακές δυνατότητες της χώρας, συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους των μεταφορών, την προσέλκυση επενδύσεων στα logistics και στην αναβάθμιση του τουρισμού.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει ισχυρή παρουσία στα έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov – Simeria, η οποία αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου – Δουνάβεως και έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη.
Εκεί, ο Όμιλος κατασκευάζει το τμήμα Apata – Cata (Lot-2), προϋπολογισμού €507 εκατ., ένα δύσκολο τεχνικό έργο που προβλέπει την κατασκευή 2 δίδυμων σηράγγων στους ορεινούς όγκους του Homorod και του Ormenis, μήκους 6,9 χλμ. και 5,1 χλμ. αντίστοιχα, για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με τη φυσική πρόοδο να ανέρχεται σε 38% (στοιχεία 30 Απριλίου 2025). Σημειωτέον ότι πρόκειται για το πρώτο έργο στη Ρουμανική ιστορία και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη όπου γίνεται παράλληλη χρήση 4 μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων (TBM), για τα οποία ο Όμιλος AKTOR επένδυσε περίπου €70 εκατ. μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.
Παράλληλα, συμμετέχει στα έργα αναβάθμισης της συγκεκριμένης σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα Brasov –Sighisoara (Lot 1-3), προϋπολογισμού περίπου €272 εκατ.(τεχνικό αντικείμενο AKTOR), σε μήκος 84 χλμ., που βρίσκεται σε εξέλιξη, με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου να ανέρχεται σε 30% (στοιχεία 30 Απριλίου 2025).
Επιπλέον, η εταιρεία συμμετέχει στο έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής Γραμμής Σύνορα – Curtici – Simeria (τμήμαIlteu-Gurasada), ύψους €159 εκατ., η οποία είναι επίσης τμήμα του Διευρωπαϊκού Μεταφορών και περιλαμβάνει δύσκολα τεχνικά έργα, όπως σήραγγες και γέφυρες, για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής. Ακόμη, η AKTOR Ρουμανίας έχει υπογράψει δύο συμφωνίες – πλαίσιο με τις Ρουμανικές αρχές για την συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα, αθροιστικού ύψους €186 εκατ.
«Η Ρουμανία έχει μπει σε τροχιά ανάπτυξης μετά την πανδημία. Η ανεργία μειώνεται, ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, η ζήτηση για υποδομές αυξάνεται και οι ξένες επενδύσεις πολλαπλασιάζονται, με κορυφαίο παράδειγμα την κατασκευή της μεγαλύτερης νατοϊκής βάσης στην περιοχή», αναφέρει ο Αντώνης Κυριακός, γενικός διευθυντής των έργων της Άκτωρ στη χώρα, κατά τη διάρκεια χθεσινής ενημέρωσης των δημοσιογράφων.
Αγορά σε κίνηση – χωρίς ΣΔΙΤ, αλλά με δυναμική
Η Ρουμανία διαθέτει σήμερα ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα υποδομών, με διαγωνισμούς άνω των 18 δισ. ευρώ για που θα δημοπρατηθούν την επόμενη περίοδο. Από αυτά, περίπου 4 δισ. ευρώ ετησίως αφορούν δημόσια έργα, ενώ άλλες προκηρύξεις ύψους 11 δισ. ευρώ αφορούν ενεργειακά και περιβαλλοντικά έργα.
Παρά την απουσία θεσμοθετημένων ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, κάτι που διαφοροποιεί τη Ρουμανία από χώρες όπως η Ελλάδα, το ενδιαφέρον για εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης αυξάνεται. «Έχουμε καταθέσει σχετικές προτάσεις στην πολιτεία και το συζητούν πλέον σοβαρά. Τα επόμενα χρόνια εκτιμάται ότι θα δούμε τα πρώτα έργα ΣΔΙΤ στη χώρα», λέει ο κ. Κυριακός.
Οι προκλήσεις και οι ιδιαιτερότητες της ρουμανικής αγοράς
Η Ρουμανία κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στον χάρτη των υποδομών της Ανατολικής Ευρώπης, καθώς διαθέτει τη μεγαλύτερη έκταση σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή. Παράλληλα, σημειώνει σταθερή πρόοδο στον εκσυγχρονισμό των μέσων μεταφοράς, με επενδύσεις σε νέο στόλο τρένων και αξιοποίηση της ισχυρής εγχώριας βιομηχανικής βάσης.
Ωστόσο, η πορεία υλοποίησης των έργων δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις παραμένουν χρόνιο πρόβλημα, επιβραδύνοντας την πρόοδο πολλών μεγάλων έργων υποδομής. Επιπλέον, η έλλειψη εξειδικευμένων μελετητών αποτελεί τροχοπέδη, καθώς κάθε χώρα –και η Ρουμανία δεν αποτελεί εξαίρεση– καλείται να αντλήσει τεχνικό δυναμικό από το δικό της περιορισμένο ανθρώπινο απόθεμα.
Την ίδια στιγμή, η συντήρηση του οδικού δικτύου παραμένει ζητούμενο, με τις αρμόδιες αρχές να εξετάζουν ακόμη και τη θέσπιση διοδίων ως μέσο χρηματοδότησης των απαραίτητων παρεμβάσεων.
Παρά τα εμπόδια, η αγορά της Ρουμανίας εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες, ιδίως για εταιρείες με εμπειρία στην υλοποίηση σύνθετων υποδομών και στη διαχείριση πολύπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Διαβάστε ακόμη