Στα 0,053 λεπτά ανά χιλιόμετρο, συν ΦΠΑ, δηλαδή σε αντίστοιχα επίπεδα με τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, ορίζεται η ανώτατη χρέωση διοδίων για τα Ι.Χ. στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που υπέγραψε προ ημερών το ελληνικό δημόσιο με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως για τις υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων (φορτηγά, λεωφορεία, κ.λπ.) η ανώτατη ανά χιλιόμετρο χρέωση προκύπτει με εφαρμογή συγκεκριμένων συντελεστών που αναφέρονται. Στους Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων – «και μέχρι την πλήρη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ) – προβλέπεται για τους μη εγγεγραμμένους Χρήστες του αυτοκινητόδρομου η χρέωση του συνολικού χιλιομετρικού μήκους της ζώνης που θα καλύπτει ο κάθε Μετωπικός Σταθμός Διοδίων. Για τους εγγεγραμμένους Χρήστες του αυτοκινητόδρομου προβλέπεται η αναλογική χρέωση βάση της διανυόμενης απόστασης».
Ο παραχωρησιούχος «υποχρεούται να εγκαταστήσει και να λειτουργήσει σύστημα διοδίων που να διασφαλίζει την αναλογική χρέωση των χρηστών του αυτοκινητόδρομου βάσει της διανυόμενης απόστασης με τη χρήση Σημείων Καταγραφής Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΚΗΔ). Η αναγνώριση του οχήματος κατά την είσοδο και έξοδο του από τον Αυτοκινητόδρομο θα γίνεται με τη χρήση ηλεκτρονικού πομποδέκτη (DSRC) και την αναγνώριση του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος (Video Tolling), ώστε να είναι εφικτή η καταγραφή της διανυόμενης απόστασης και ο υπολογισμός του Διοδίου Τέλους. Το Διόδιο Τέλος θα αφαιρείται αυτόματα από τον διαθέσιμο υπόλοιπο του συνδρομητικού λογαριασμού που διαθέτουν οι εγγεγραμμένοι χρήστες του ΒΟΑΚ ή των λοιπών αυτοκινητοδρόμων που λειτουργούν στη χώρα μας στα πλαίσια της
διαλειτουργικότητας. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα στον παραχωρησιούχο να μελετήσει, κατασκευάσει και λειτουργήσει Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων (ΠΣΔ) για την είσπραξη Τέλους Διοδίου με τη χρήση δρύφακτου (μπάρας).
Για όσους δεν πληρώνουν τα διόδια, η σύμβαση προβλέπει πως «το Δημόσιο θα περιλάβει διάταξη στον Κυρωτικό Νόμο δυνάμει της οποίας η βεβαίωση της μη καταβολής από Χρήστες του Διοδίου Τέλους, συνοδευόμενη από ευκρινή φωτογραφία του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος με επισημείωση του χρόνου διέλευσης και βεβαίωση Αρμόδιας Αρχής για τα στοιχεία του υπόχρεου (την οποία η Αρμόδια Αρχή
είναι υποχρεωμένη να εκδίδει εντός πέντε (5) Εργάσιμων Ημερών από την κατάθεση της σχετικής αίτησης του Παραχωρησιούχου), αποτελεί πλήρη απόδειξη για τη διέλευση του οχήματος χωρίς την καταβολή του Διοδίου Τέλους και για την υποχρέωση του κυρίου του οχήματος προς καταβολή του οφειλόμενου τέλους και του 20πλάσιου από αυτό ποσού, ως αστικής ποινής, και ο Παραχωρησιούχος, μετά από παρέλευση δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία βεβαίωσης της μη καταβολής, εντός των οποίων ο υπόχρεος θα δικαιούται να καταβάλει το οφειλόμενο τέλος με τον τρόπο που θα υποδείξει ο Παραχωρησιούχος, απαλλασσόμενος από κάθε άλλη επιβάρυνση, θα δικαιούται να ζητήσει και έκδοση διαταγής πληρωμής και για τα δύο αυτά ποσά με βάση την παραπάνω βεβαίωση».
Σε ποιους κόμβους δεν θα υπάρχει χρέωση
Κατά την Περίοδο Λειτουργίας του έργου και εφόσον έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το απαιτούμενο Σύστημα Διοδίων το οποίο επιτρέπει την αναλογική χρέωση των Χρηστών του Αυτοκινητόδρομου βάσει της διανυόμενης απόστασης με τη χρήση Σημείων Καταγραφής Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΣΚΗΔ) και την αναγνώριση του οχήματος κατά την είσοδο και έξοδο του από τον αυτοκινητόδρομο με τη χρήση ηλεκτρονικού πομποδέκτη (DSRC) και την αναγνώριση του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος (Video Tolling), και έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Εθνικό Σύστημα Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ), τότε θα δεν θα επιβαρύνονται με διόδιο τέλος οι διαδρομές που πραγματοποιούν οι Χρήστες με οχήματα Κατηγορίας 1 και 2 μεταξύ των κόμβων που εξυπηρετούν τις αστικές μετακινήσεις στον ΒΟΑΚ. Ειδικότερα δεν θα επιβαρύνονται με διόδια οι διαδρομές μεταξύ των εξής κόμβων που εξυπηρετούν Αστικές Μετακινήσεις:
Παράκαμψη Χανίων:
- Βαμβακόπουλο
- Μουρνιές
- Σούδα (Νέος Προαίρεση)
- Σούδα
Παράκαμψη Ρεθύμνου:
- Ατσιπόπουλο
- Αγ.Γαλήνης
- Αμαρίου
Παράκαμψη Ηρακλείου:
- Γαζίου
- Πανεπιστημίου (νέος)
- Μεσσαρά-Τυμπακίου
- Φοινικιάς (νέος)
- Παπαναστασίου
- Κνωσσού
- Βιομηχανικής-Βιάνου
Για την απαλλαγή χρέωσης της μετακίνησης οχημάτων μεταξύ των κόμβων του ανωτέρω πίνακα δεν θα πρέπει να έχει καταγραφεί προηγούμενη κίνηση του οχήματος εντός της τελευταίας ώρας προς την ίδια κατεύθυνση της μετακίνησης από κόμβο εισόδου ή προς κόμβο εξόδου εκτός των αναφερόμενων στον σχετικό πίνακα. Οι μετακινήσεις από και προς τους προαναφερόμενους κόμβους με σημείο εξόδου ή εισόδου από κόμβο που δεν περιλαμβάνεται στον πίνακα θα χρεώνονται κανονικά βάση της διανυόμενης απόστασης. Οι απαλλασσόμενες αυτές μετακινήσεις θα καταγράφονται ώστε να καταβάλλονται τα σχετικά Σκιώδη Διόδια στον Παραχωρησιούχο.
Οι αναπροσαρμογές
Ο παραχωρησιούχος «δικαιούται να αναπροσαρμόσει τα Διόδια Τέλη που θα χρεώνονται στους Χρήστες (μέσα στο πλαίσιο των εφαρμοζόμενων ανωτάτων ορίων), την 1 η Ιανουαρίου κάθε ημερολογιακού έτους και οφείλει να ειδοποιεί το Δημόσιο για τη σκοπούμενη αναπροσαρμογή των τελών διοδίων και να δημοσιεύει τα νέα Διόδια Τέλη τα οποία πρόκειται να χρεωθούν προς γνώση του κοινού το ενωρίτερο ένα (1) μήνα πριν την εφαρμογή τους».
Ο Παραχωρησιούχος δικαιούται: (i) Να θεσπίσει ένα σύστημα εκπτώσεων στα Διόδια Τέλη ή ειδικών μειωμένων Διοδίων Τελών για συχνή ή καθημερινή χρήση ή για οποιαδήποτε άλλη ειδική κατηγορία
Χρηστών. (ii) Να μειώνει τα Διόδια Τέλη για κατηγορίες οχημάτων για μια συγκεκριμένη περίοδο (εντός ημέρας, εβδομάδας, μήνα κλπ.). (iii) Να χρεώνει διαφορετικά Διόδια Τέλη στους διαφορετικούς Σταθμούς Διοδίων, αλλά σε καμιά περίπτωση τα Διόδια Τέλη δεν δύνανται να υπερβούν, μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, τα ανώτατα όρια. Καθ’ όλη την Περίοδο Λειτουργίας το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει σε εξαμηνιαία βάση στον Παραχωρησιούχο την Πληρωμή Σκιωδών Διοδίων σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της σύμβασης. Το ύψος των Σκιωδών Διοδίων (δηλαδή της επιδότησης από το δημόσιο) συνδέεται με την απόδοση της επένδυσης για τον ΒΟΑΚ, με βάση προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης.
Διαβάστε ακόμη