Τοίχο φαίνεται να συναντά η «απόβαση» των Κινέζων τεχνικών στην Ισπανία, την ώρα που η CATL ετοιμάζει μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις καθαρής τεχνολογίας στην Ευρώπη. Σύμφωνα με το Bloomberg o κινεζικός γίγαντας των μπαταριών βρίσκεται σε συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση της Μαδρίτης για το φιλόδοξο σχέδιο δημιουργίας εργοστασίου 4,1 δισ. ευρώ στη Σαραγόσα, όμως το πλάνο μετακίνησης 2.000 μηχανικών, τεχνικών και στελεχών από την Κίνα έχει επιβραδύνει την πορεία του έργου και έχει ανοίξει έναν νέο κύκλο πολιτικών και κοινωνικών συζητήσεων.

Το έργο υλοποιείται μέσω της κοινοπραξίας της CATL με την Stellantis NV και, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του 2026. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Meng Xiangfeng σε συνέντευξή του στο περιθώριο της COP30, οι προσπάθειες να πειστούν η ισπανική κοινωνία και οι αρχές για την αναγκαιότητα μεταφοράς ενός τόσο μεγάλου αριθμού Κινέζων εργαζομένων παραμένουν δύσκολες και απαιτούν χρόνο. Ο ίδιος εξήγησε ότι η καθυστέρηση δεν οφείλεται στην επένδυση καθαυτή, αλλά στο γεγονός ότι η αποδοχή του σχεδίου απασχόλησης βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση.

Ο Meng υπερασπίστηκε το σχέδιο της εταιρείας, τονίζοντας ότι η παρουσία έμπειρου τεχνικού προσωπικού από την Κίνα είναι απαραίτητη για να στηθούν οι γραμμές παραγωγής και να τεθεί σε λειτουργία ο εξοπλισμός. «Δεν είναι ότι δεν θέλουμε να προσλάβουμε τοπικούς εργαζομένους, είναι ότι χρειαζόμαστε έμπειρους τεχνικούς για να χτίσουν και να ρυθμίσουν τις γραμμές παραγωγής και να θέσουν σε λειτουργία τον εξοπλισμό», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου η εταιρεία θα εκπαιδεύσει εργαζόμενους από την Ισπανία, οι οποίοι στη συνέχεια θα αναλάβουν πλήρως τη λειτουργία της μονάδας.

Η CATL, ο μεγαλύτερος παραγωγός μπαταριών ιόντων λιθίου παγκοσμίως, βρίσκεται στην αιχμή ενός πολυδισεκατομμυριουχικού κύματος επέκτασης κινεζικών εταιρειών καθαρής τεχνολογίας στο εξωτερικό. Η εταιρεία λειτουργεί ήδη εργοστάσιο στη Γερμανία και προχωρά σε αντίστοιχα projects στην Ουγγαρία και την Ινδονησία. Όπως είπε ο Meng, η ανάγκη μεταφοράς εξειδικευμένων Κινέζων τεχνικών δεν αποτελεί εξαίρεση, αλλά σταθερό μοτίβο σε όλα τα νέα εργοστάσια της εταιρείας. «Το εργοστάσιο στη Γερμανία πέρασε από την ίδια διαδικασία και το ουγγρικό project βρίσκεται τώρα στο ίδιο στάδιο», τόνισε.

Το ζήτημα της χρήσης Κινέζων εργαζομένων σε διεθνείς μονάδες παραγωγής καθαρής τεχνολογίας έχει ήδη προκαλέσει εντάσεις σε ορισμένες κοινότητες, ιδίως στις ΗΠΑ. Σε πολιτείες όπως το Μίσιγκαν και το Οχάιο, αντίστοιχα σχέδια έχουν πυροδοτήσει διαμαρτυρίες, με τις τοπικές κοινωνίες να εκφράζουν ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα θέσεων εργασίας για τους κατοίκους.

Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές αρχές εξετάζουν πιο αυστηρά μέτρα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, αξιωματούχοι της ΕΕ έχουν συζητήσει προτάσεις που θα υποχρεώνουν τις κινεζικές εταιρείες να μοιράζονται τεχνολογία με ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ως προϋπόθεση για να εγκαταστήσουν παραγωγή στην Ευρώπη. Το Πεκίνο έχει εκφράσει δημόσια την ανησυχία του. Ο Κινέζος υφυπουργός Οικολογίας και Περιβάλλοντος Li Gao έχει επισημάνει ότι οποιαδήποτε πολιτική ή ρύθμιση που εμποδίζει τις εξαγωγές πράσινης τεχνολογίας της Κίνας θα αποτελέσει σημείο έντασης.

Σήμερα, οι μπαταρίες της CATL κινούν περίπου 22 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως, ενώ η εταιρεία συνεχίζει να αναζητά νέες τοποθεσίες για εργοστάσια στο εξωτερικό. Όπως είπε ο Meng, η εταιρεία ήδη προσαρμόζει τα σχέδιά της στις νέες ευρωπαϊκές απαιτήσεις για την προέλευση των υλικών μπαταριών από το 2030, εξετάζοντας και την αξιοποίηση πρώτων υλών μέσα από την ανακύκλωση.

Στη Σαραγόσα, η κοινοπραξία Stellantis–CATL σκοπεύει να παράγει μπαταρίες LFP (lithium-iron phosphate), μια πιο οικονομική χημεία σε σχέση με τις νικελοβασιζόμενες τεχνολογίες. Η επιλογή αυτή, σύμφωνα με τον Meng, ανταποκρίνεται στη ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση για LFP τόσο στην Κίνα όσο και διεθνώς, αλλά και στην ανάγκη μείωσης του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά.

Με την επένδυση να θεωρείται στρατηγικής σημασίας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και με τις κοινωνικές και πολιτικές ενστάσεις να παραμένουν έντονες, το project της Σαραγόσα εξελίσσεται σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά τεστ για το πώς η Ευρώπη θα ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη για γρήγορη ανάπτυξη πράσινης βιομηχανίας και τη διαρκή πίεση για προστασία της εγχώριας αγοράς εργασίας.

Διαβάστε ακόμη