Μετά την αποτυχία του Σουηδού κατασκευαστή μπαταριών Northvolt, η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών παγκοσμίως, χτυπά δυναμικά την πόρτα της ευρωπαϊκής αγοράς, επεκτείνοντας μαζικά τις δραστηριότητές της και προσαρμόζοντας τη στρατηγική των προϊόντων της. Πριν από την έναρξη της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής έκθεσης για την κινητικότητα της IAA στο Μόναχο, η CATL παρουσίασε τη νεότερη γενιά κυψελών της, τη «Shenxing Pro». Η μπαταρία αυτή αναπτύχθηκε ειδικά για την Ευρώπη, θα παραδίδεται σε δύο εκδόσεις και δεν θα είναι διαθέσιμη στην Κίνα με αυτή τη μορφή, σύμφωνα με δημοσίευμα της Handelsblatt.

Τεχνολογικά χαρακτηριστικά της «Shenxing Pro»

Από τεχνολογική σκοπιά, η «Shenxing Pro» βασίζεται στη χημεία φωσφορικού σιδήρου-λιθίου (LFP), προσφέροντας αυτονομία έως και 758 χιλιόμετρα και ταχεία φόρτιση ακόμη και σε θερμοκρασίες έως -20 βαθμούς Κελσίου. Οι μπαταρίες LFP θεωρούνται σχετικά φθηνές, αλλά μέχρι τώρα συνήθως προσέφεραν μόνο 300–500 χιλιόμετρα, με την απόδοση να μειώνεται τον χειμώνα.

«Οι πελάτες στην Ευρώπη έχουν διαφορετικές απαιτήσεις και προσδοκίες από ό,τι σε άλλες περιοχές του κόσμου», λέει ο επικεφαλής της CATL για την Ευρώπη, Ματ Σεν, σε συνέντευξή του στην Handelsblatt. «Υπάρχουν υψηλότερες ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής για τα αυτοκίνητα μίσθωσης και τα μεταχειρισμένα». Όλα αυτά έχουν ληφθεί υπόψη κατά την ανάπτυξη της μπαταρίας, ενώ το αν και πότε θα κυκλοφορήσει στην αγορά εξαρτάται από τη ζήτηση των πελατών.

Ο Ματ Σεν σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την IAA για να διερευνήσει τις ανάγκες των σημαντικότερων Ευρωπαίων κατασκευαστών. Η παραγωγή σχεδιάζεται να γίνει στην Κίνα, αλλά μελλοντικά είναι δυνατή και η παραγωγή στα ευρωπαϊκά εργοστάσια της CATL. «Μπορούμε να κατασκευάσουμε πρωτότυπα μέσα σε έναν με δύο μήνες και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την παραγωγή εδώ», λέει ο Σεν.

Ενώ ευρωπαϊκά έργα όπως της Northvolt ή της Cellforce απέτυχαν ή περιορίστηκαν μαζικά, οι Κινέζοι κυριαρχούν ήδη στην παγκόσμια αγορά μπαταριών. Σύμφωνα με στοιχεία της SNE Research, η CATL κατέχει μερίδιο περίπου 38%, ενώ η BYD φτάνει το 17%. Με τεχνολογίες όπως η «Shenxing Pro», προσπαθούν να καλύψουν το κενό που άφησαν άλλοι προμηθευτές.

Χρηματοδότηση και επενδύσεις στην Ευρώπη

Μόλις τον Μάιο, η CATL συγκέντρωσε 4,6 δισ. δολάρια ΗΠΑ μέσω επιτυχημένης εισαγωγής στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, χρηματοδοτώντας την επέκταση στην Ευρώπη και τις νέες τεχνολογίες. Συνολικά, σύμφωνα με τον Ματ Σεν, η εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 11 δισ. ευρώ στα τρία εργοστάσιά της στη Γερμανία (Άρνσταντ), την Ουγγαρία (Ντέμπρετσεν) και την Ισπανία (Σαραγόσα) τα επόμενα χρόνια. Όλες οι τοποθεσίες συνδέονται στενά με παραγγελίες από Ευρωπαίους πελάτες. «Περίπου το 90% των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων είναι πελάτες μας».

Στο Άρνσταντ, η CATL απασχολεί σήμερα περίπου 1.700 εργαζομένους και σχεδιάζει παραγωγική ικανότητα έως 14 γιγαβατώρες. Πρόκειται για μικρό μέγεθος σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά έργα μπαταριών. Στο εργοστάσιο της Θουριγγίας παράγονται μπαταρίες νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου—κυρίως για την Audi και την Porsche, σύμφωνα με κύκλους της βιομηχανίας.

Στην Ουγγαρία εργάζονται σήμερα 800 άτομα για την CATL, ενώ σύντομα θα ξεκινήσει η επόμενη φάση κατασκευής. Μακροπρόθεσμα, ο αριθμός των εργαζομένων στο «Gigafactory» αναμένεται να αυξηθεί σε 8.000–9.000, μαζί με παραγωγική ικανότητα έως 100 γιγαβατώρες. Στην Ισπανία, η CATL σχεδιάζει, σε συνεργασία με τη μητρική της Opel, Stellantis, παραγωγή έως 50 γιγαβατώρες, κυρίως μπαταριών LFP για τη μαζική αγορά. Το εργοστάσιο κυψελών αναμένεται να ξεκινήσει λειτουργία στα τέλη του 2026.

Η παραγωγή στην Ευρώπη είναι έως 50% πιο ακριβή σε σύγκριση με την Κίνα, λέει ο Σεν, αλλά είναι στρατηγικά απαραίτητη για την CATL, ώστε να βρίσκεται κοντά στους πελάτες και λόγω γεωπολιτικών παραγόντων. Οι δασμοί της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που φτάνουν έως 45%, καθιστούν αναπόφευκτη τη μεταφορά της παραγωγής κυψελών στην Ευρώπη, ειδικά καθώς ολοένα περισσότεροι Κινέζοι κατασκευαστές εγκαθιστούν εκεί παραγωγή.

Η ευρωπαϊκή αγορά προσφέρει μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης: στην Κίνα, η ηλεκτροκίνηση ξεπερνά το 50%, ενώ στην Ευρώπη φτάνει μόλις το 25%.

Κυκλική οικονομία και νέες τεχνολογίες

Εκτός από νέες χημείες κυψελών, όπως οι μπαταρίες ιόντων νατρίου («Naxtra»), η CATL στην Ευρώπη δίνει έμφαση και στην κυκλική οικονομία. «Η τεχνολογία ανακύκλωσής μας είναι ώριμη για την αγορά: επιτυγχάνουμε ανάκτηση άνω του 99% στον νικέλιο και τον κοβάλτιο, και 94% στο λίθιο». Στην Κίνα συνεργάζεται ήδη με τη VW. Ένας νέος κανονισμός της ΕΕ για τις μπαταρίες, που προβλέπει δεσμευτικές ποσοστώσεις ανακύκλωσης και υποχρεώνει τους κατασκευαστές να επαναφέρουν τις χρησιμοποιημένες μπαταρίες στην κυκλική οικονομία, ενισχύει περαιτέρω τη στρατηγική επέκτασης στην Ευρώπη.

Επιπλέον, η CATL προωθεί την ιδέα των ανταλλακτικών μπαταριών: αντί να φορτίζουν, οι οδηγοί αντικαθιστούν την άδεια μπαταρία με πλήρως φορτισμένη σε λίγα λεπτά. Στην Κίνα, ήδη λειτουργούν 400 σταθμοί ανταλλαγής μέσω θυγατρικής της CATL, και τα επόμενα χρόνια ο αριθμός αναμένεται να ξεπεράσει τους 10.000.

Διαβάστε ακόμη