Οι φιλοδοξίες της Ευρώπης να χτίσει μια δυνατή εγχώρια βιομηχανία μπαταριών συγκρούονται με την απόλυτη κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού. Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κινεζικές εταιρείες BYD και CATL ελέγχουν το 83% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας κυψελών μπαταριών και το 83% της τρέχουσας ή προγραμματισμένης παραγωγής μπαταριών στερεάς κατάστασης, ενώ η Κίνα κατέχει επίσης την πλειονότητα της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης μετάλλων για μπαταρίες, σύμφωνα με το BloombergNEF.

Παρά τις τεράστιες επενδύσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ιδιωτών επενδυτών, η δημιουργία ενός ανταγωνιστικού εγχώριου κλάδου έχει αντιμετωπίσει σοβαρά εμπόδια, με χαρακτηριστικές αποτυχίες τις χρεοκοπίες των Britishvolt στο Ηνωμένο Βασίλειο και Northvolt στη Σουηδία. Μια πρόσφατη εξέλιξη που επιβεβαιώνει αυτή τη δυσκολία είναι η απόφαση της Porsche να τερματίσει την παραγωγή μπαταριών μέσω της θυγατρικής της Cellforce. Η εγκατάσταση στο Κίρχεντελινσφουρτ θα σταματήσει πλήρως την παραγωγή, με μόλις ένα μικρό τμήμα ανάπτυξης να παραμένει, ενώ περίπου 200 εργαζόμενοι θα χάσουν τις θέσεις τους.

Περιορισμένη ευρωπαϊκή παραγωγική ικανότητα

Επί του παρόντος, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές διαθέτουν μόνο 50 γιγαβάτ-ώρα (GWh) παραγωγικής ικανότητας, που αντιπροσωπεύουν μόλις το 19% της συνολικής ικανότητας της ηπείρου και ένα μικρό μέρος της παγκόσμιας ικανότητας των 3.860 GWh. Εταιρείες όπως η Stellantis, η Mercedes’ Automotive Cells Company και η Volkswagen’s PowerCo έχουν επίσης περιορίσει ή αναβάλει τα σχέδιά τους, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τη σκοπιμότητα των φιλοδοξιών της Ευρώπης στον τομέα των εγχώριων μπαταριών.

Η υπεροχή της Κίνας δεν περιορίζεται μόνο στην παραγωγική ικανότητα, αλλά επεκτείνεται και στην τεχνολογική καινοτομία. Η CATL, για παράδειγμα, παρουσίασε τεχνολογία υπερταχείας φόρτισης που προσθέτει 520 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις πέντε λεπτά, ξεπερνώντας τις δυνατότητες των δυτικών εταιρειών. Παράλληλα, οι κινεζικές εταιρείες προηγούνται στις τεχνολογίες μπαταριών επόμενης γενιάς, όπως οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, που προσφέρουν υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και μεγαλύτερη ασφάλεια συγκριτικά με τις παραδοσιακές μπαταρίες ιόντων λιθίου.

Λύση οι στρατηγικές συνεργασίες με Κίνα

Δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η αύξηση της εγχώριας παραγωγής, η Ευρώπη μπορεί να χρειαστεί να προσαρμόσει την προσέγγισή της και να υιοθετήσει στρατηγικές συνεργασίες με κορυφαίους κινεζικούς κατασκευαστές. Η συνεργασία με εταιρείες όπως η CATL και η CALB, οι οποίες επεκτείνουν την παρουσία τους στην Ευρώπη, θα μπορούσε να προσφέρει πρόσβαση σε προηγμένες τεχνολογίες και τεχνογνωσία στον τομέα της παραγωγής. Για παράδειγμα, η CATL και η Stellantis έχουν ανακοινώσει σχέδια για επένδυση 4,1 δισεκατομμυρίων ευρώ σε ένα κοινό εργοστάσιο στη Σαραγόσα της Ισπανίας, ενώ η Inobat της Σλοβακίας έχει συνάψει συνεργασία με την κινεζική Gotion για την ίδρυση ενός εργοστασίου στη Σλοβακία.

Για να «ευδοκιμήσουν» τέτοιες συνεργασίες, η Ευρώπη πρέπει να επανεξετάσει τα πλαίσια πολιτικής και επιδοτήσεων. Οι τρέχουσες πρωτοβουλίες χρηματοδότησης της ΕΕ, όπως τα 850 εκατομμύρια ευρώ που χορηγήθηκαν σε έξι έργα μπαταριών τον Ιούλιο, έχουν επικεντρωθεί κυρίως σε εταιρείες με περιορισμένη ή μηδενική παραγωγική ικανότητα, χωρίς καμία από αυτές να είναι κινεζική. Μία από τις εταιρείες που έλαβε χρηματοδότηση από την ΕΕ, ήταν και η Cellforce της Porsche, με το παράδειγμα της να δείχνει ότι τα κριτήρια επιδοτήσεων χρειάζονται αναπροσαρμογή ώστε να στηρίζουν εταιρείες που έχουν την ικανότητα να κλιμακώσουν την παραγωγή.

Διαβάστε ακόμη