Ένα πολύ μεγάλο project ολοκληρώθηκε αυτό το διάστημα στη Γουινέα, ένα φτωχό κράτος της Δυτικής Αφρικής. Το project περιλαμβάνει την κατασκευή λιμανιού στην περιοχή Μορεμπάγια, στις ακτές του Ατλαντικού, καθώς και μια σιδηροδρομική γραμμή 600 χιλιομέτρων προς το εσωτερικό της χώρας, η οποία καταλήγει σε δύο μεγάλα ορυχεία σιδηρομεταλλεύματος. Η Γουινέα διαθέτει τεράστια και αναξιοποίητα κοιτάσματα σιδηρομεταλλεύματος. Για να μιλήσουμε με αριθμούς, το κοίτασμα Σιμαντού, στο οποίο βρίσκονται τα ορυχεία, είναι, σύμφωνα με το Bloomberg, το μεγαλύτερο ανεκμετάλλευτο κοίτασμα σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο, με αποθέματα τουλάχιστον 3 δισεκατομμυρίων τόνων. Το λιμάνι της Μορεμπάγια είναι πλέον έτοιμο να εξάγει 120 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος ετησίως, το οποίο θα προέρχεται από τα δύο ορυχεία και θα μεταφέρεται μέσω του νέου σιδηροδρόμου. Η συνολική ετήσια παραγωγή των δύο ορυχείων αντιστοιχεί περίπου στο 5% της παγκόσμιας παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος του 2024 και αναμένεται να «ταράξει τα νερά» στη διεθνή βιομηχανία σιδήρου. Ασφαλώς, η Γουινέα δεν τα έκανε όλα αυτά μόνη της. Ο υπεύθυνος για την ολοκλήρωση όλων αυτών των έργων είναι η Κίνα.

Το μεγαλύτερο μεταλλευτικό έργο στην ιστορία της Αφρικής

Η αξιοποίηση των αποθεμάτων σιδηρομεταλλεύματος της Γουινέας ήταν για δεκαετίες στο μυαλό των τοπικών κυβερνήσεων, ωστόσο μια σειρά από παράγοντες, όπως πολιτικές αναταράξεις, διαφθορά και πραξικοπήματα, δεν είχε επιτρέψει την υλοποίηση του έργου. Η πραγματική καμπή ήρθε το 2019, όταν η κοινοπραξία Winning Consortium Simandou (WCS) – μια συμμαχία κινεζικών και σιγκαπουριανών εταιρειών – ανέλαβε τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Η WCS είχε ήδη εμπειρία στη Γουινέα, χάρη στα έργα βωξίτη και υποδομών που είχε υλοποιήσει στη χώρα. Χωρίς καθυστερήσεις, ξεκίνησε τη διάνοιξη σιδηροδρομικής γραμμής 600 χιλιομέτρων μέσα από τη ζούγκλα και την κατασκευή του λιμανιού της Μορεμπάγια. Το 2022, η WCS και η Rio Tinto συμφώνησαν να συνεργαστούν, με τη Γουινέα να αποκτά δωρεάν συμμετοχή 15% στο νέο σχήμα.

Όπως εύστοχα σημειώνει το Bloomberg, η κλίμακα της επένδυσης είναι πρωτοφανής. Με συνολικό κόστος 23 δισ. δολάρια, το project του Σιμαντού είναι το μεγαλύτερο μεταλλευτικό έργο στην ιστορία της Αφρικής και θα μπορούσε να καταστήσει τη Γουινέα τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα ορυκτών της ηπείρου.

Η Κίνα ενισχύει ακόμα περισσότερο τη θέση της στην εξόρυξη και επεξεργασία ορυκτών πρώτων υλών

Παράλληλα, η Κίνα πρόκειται να αποκομίσει τεράστια οφέλη από αυτή την επένδυση. Για δεκαετίες, η Κίνα εξαρτιόταν από ξένους μεταλλευτικούς κολοσσούς όπως η Rio Tinto, η BHP Group και η Vale SA για την προμήθεια σιδηρομεταλλεύματος. Το έργο του Σιμαντού προσφέρει στο Πεκίνο το πρώτο μεγάλο υπερπόντιο ορυχείο υπό κινεζικό έλεγχο — τη στιγμή που η ζήτηση της χώρας για χάλυβα αρχίζει να σταθεροποιείται. Η εισροή τόσο πλούσιων προμηθειών θα δώσει στο Πεκίνο μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη για τον καθορισμό τιμών και θα μειώσει την εξάρτησή του από δυτικούς κολοσσούς. Η Κίνα, που ήδη κυριαρχεί στην εξόρυξη και επεξεργασία μετάλλων όπως ο χαλκός και το κοβάλτιο στην Αφρική, θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη θέση της.

Η ευκαιρία ανάπτυξης για τη φτωχή Γουινέα και οι περιβαλλοντικές θυσίες του έργου

Ασφαλώς, ένα τόσο μεγάλο project ενέχει περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες. Το έργο επηρεάζει πάνω από 450 χωριά και απειλεί τη βιόσφαιρα του δυτικού αφρικανικού χιμπαντζή, είδους υπό εξαφάνιση. Παράλληλα, έχουν σημειωθεί και εργατικά δυστυχήματα κατά την κατασκευή. Πέραν των εξορύξεων σιδηρομεταλλεύματος μεγάλης κλίμακας που θα γίνονται στο εξής, η κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής 600 χιλιομέτρων κυριολεκτικά μέσα από τη ζούγκλα, απαιτούσε σημαντικές περιβαλλοντικές θυσίες. Ωστόσο, η κυβέρνηση της Γουινέας, με επικεφαλής τον στρατηγό Μαμαντί Ντουμπούγια, θεωρεί το έργο καταλύτη οικονομικής ανάπτυξης. Το σχέδιο “Simandou 2040”, που προβάλλεται σε αφίσες σε όλη την πρωτεύουσα Κόνακρι, προβλέπει ότι τα έσοδα από το σιδηρομετάλλευμα θα επενδυθούν σε υποδομές, εκπαίδευση και βιομηχανία, ώστε η χώρα να αποφύγει τη «κατάρα των φυσικών πόρων» που έχει πλήξει άλλες αφρικανικές οικονομίες.

«Το Σιμαντού πρέπει να αποτελέσει για εμάς ό,τι αποτέλεσε το πετρέλαιο για τις χώρες του Κόλπου», δήλωσε ο Τζίμπα Ντιακιτέ, διευθυντής του γραφείου της προεδρίας της Γουινέας, κατά τη διάρκεια τελετής που πραγματοποιήθηκε αυτές τις ημέρες και σηματοδότησε την έναρξη των εξαγωγών. «Η λειτουργία του ολοκληρωμένου μεταλλευτικού έργου και έργου υποδομών του Σιμαντού είναι μια ιστορική ημέρα για τον λαό της Γουινέας, που περίμενε αυτή τη στιγμή εδώ και δεκαετίες», πρόσθεσε. Όταν το Σιμαντού φτάσει στην πλήρη παραγωγή του το 2028, ένα φορτηγό πλοίο θα αναχωρεί καθημερινά από τη Γουινέα. Οι συρμοί που θα μεταφέρουν το μετάλλευμα θα διασχίζουν πάνω από 300 γέφυρες στη διαδρομή προς τη Μορεμπάγια. Σύντομα, τα πρώτα φορτία αναμένεται να αρχίσουν να φτάνουν στην Κίνα, αλλάζοντας τις ισορροπίες σε έναν κρίσιμο τομέα για την παγκόσμια οικονομία.

Διαβάστε ακόμη