Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος, μιλώντας στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025, που πραγματοποιείται στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο, έθεσε ως κρίσιμη προτεραιότητα να διασφαλιστεί ότι η ευρωπαϊκή απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου θα εφαρμοστεί στην πράξη και όχι μόνο τυπικά. Όπως επισήμανε, το αέριο εξακολουθεί να φτάνει στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας, ενώ έχουν προβλεφθεί ορισμένες ασφαλιστικές δικλείδες. «Εκτιμούμε πως χρειάζονται πρόσθετες δικλείδες ώστε η απαγόρευση να είναι ουσιαστική και όχι μόνο κατ’ όνομα. Ο διάλογος πάνω σε αυτό το ζήτημα είναι διαρκής» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσάφος.

Εξήγησε πως το μερίδιο του ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει μειωθεί πολύ σημαντικά. Ουσιαστικά έχει μείνει ένα 10%, οι Ευρωπαίοι ζουν σε μεγάλο βαθμό χωρίς ρωσικό αέριο κι απομένει ένα τελευταίο βήμα προς την πλήρη απεξάρτηση. «Είναι ξεκάθαρο ότι θα φύγει το ρωσικό αέριο από την αγορά» σημείωσε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ερωτηθείς για τις υψηλές τιμές επισήμανε πως η απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο έχει προφανή επίπτωση στην τιμή, καθώς η απώλειά του δεν έχει αντικατασταθεί ακόμα από άλλες πηγές.

Τσάφος: Οι ανάγκες της χώρας σε φυσικό αέριο μπορούν να καλυφθούν από τις εγκαταστάσεις σε Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη

Σύμφωνα με τον κ. Τσάφο, σε περίπτωση μηδενισμού του ρωσικού φυσικού αερίου οι ανάγκες της χώρας μας μπορούν να καλυφθούν από τις εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη. Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα έρχεται αέριο που καταλήγει σε τρίτες χώρες, κάτι που δημιουργεί μια αβεβαιότητα για την κατανάλωση στις χώρες αυτές, κάτι που εξαρτάται από την ενεργειακή τους πολιτική. «Η Ελλάδα έχει μια σειρά από προτεινόμενα έργα που μπορούν να μπουν σε λειτουργία και να στηρίξουν την περιφερειακή αγορά» τόνισε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ανέφερε πως ο Κάθετος Διάδρομος υπάρχει ήδη και λειτουργεί τα τελευταία χρόνια, ενώ το πόσο θα μεγαλώσει θα το δείξει η ζωή και η αγορά. Ο κ. Τσάφος έθεσε και το θέμα της μεταφοράς αερίου από την Ελλάδα στην Ουκρανία, λέγοντας ότι αναζητούνται τρόποι για να μειωθεί το κόστος, χωρίς ωστόσο να έχει λυθεί ακόμα αυτός ο γρίφος.

Πάντως όπως αναφέρει το energygame.gr σε σχέση με τον Κάθετο Διάδρομο, με μηδενικό ενδιαφέρον ολοκληρώθηκε ακόμα μια δημοπρασία μέσω της Διαδρομής 1, με την αγορά να στέλνει ξεκάθαρα μηνύματα για το μέλλον του. Το ζήτημα του κόστους μεταφοράς παραμένει «αγκάθι» και αυτό φάνηκε και στη χθεσινή δημοπρασία. Επομένως, δεν μπορεί να θεωρηθεί και έκπληξη για παράδειγμα ότι «προτιμήθηκαν» τα γερμανικά FSRUs. Το ερώτημα όμως παραμένει κατά πόσο μπορεί να μειωθεί το κόστος. Αυτό θα είναι το αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων των διαχειριστών, οι οποίοι καλούνται επίσης να λανσάρουν πια ένα νέο προϊόν, ανταποκρινόμενοι στο αίτημα της αγοράς για long term συμβόλαια. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει πίεση η διάρκεια τους να είναι 12μηνη ή και παραπάνω από εξάμηνη που είναι τώρα.

Από κει και πέρα, η ζήτηση μπορεί να έχει μειωθεί και οι αποθήκες προς το παρόν να είναι γεμάτες, το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2026. Μέχρι τότε όμως μεσολαβούν αρκετοί μήνες για να γεφυρωθούν οι διαφωνίες και να έχει μέλλον ο Κάθετος Διάδρομος.

Διαβάστε ακόμη