Οι traders πετρελαίου και οι αναλυτές δεν σπεύδουν να στοιχηματίσουν ότι ένα ειρηνευτικό σχέδιο για την Ουκρανία θα φέρει άμεσες και μεγάλες αλλαγές στην παγκόσμια προσφορά ρωσικού πετρελαίου. Σε σχεδόν 20 συνεντεύξεις που παραχώρησαν στο Bloomberg, οι περισσότεροι ανέφεραν ότι είτε δεν αναμένουν πως θα υπάρξει συμφωνία, είτε ότι, ακόμη κι αν τελικά επιτευχθεί, θα χρειαστεί χρόνος για να αυξηθούν οι ροές των ρωσικών βαρελιών στην παγκόσμια αγορά.

Οι απαντήσεις αυτές βοηθούν να εξηγηθεί γιατί οι τιμές του πετρελαίου δεν έχουν δεχθεί ισχυρότερο πλήγμα, παρότι ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ προωθεί μια διαδικασία που θα μπορούσε θεωρητικά να απελευθερώσει μέρος της ρωσικής παραγωγής. Από την έναρξη του πολέμου, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου –υπό καθεστώς ολοένα αυστηρότερων κυρώσεων– έχουν στραφεί προς χώρες όπως η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία. Ταυτόχρονα, η Ουκρανία έχει πραγματοποιήσει πλήγματα σε ρωσικά διυλιστήρια, περιορίζοντας περαιτέρω τη δυνατότητα της Μόσχας να εξάγει καύσιμα.

Πολλοί παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η άρση των κυρώσεων θα είναι εξαιρετικά περίπλοκη, ενώ η απροθυμία των Ευρωπαίων αγοραστών –οι οποίοι για χρόνια αποτελούσαν τους σημαντικότερους πελάτες της Ρωσίας– είναι πιθανό να συνεχιστεί ακόμη και σε περίπτωση συμφωνίας. «Αν αρχίσουμε να αποσύρουμε αυτές τις κυρώσεις επειδή ο Τραμπ πιστεύει ότι επιτυγχάνει μια συμφωνία, τότε πράγματι θα δούμε αλλαγή στην αγορά», δήλωσε η Nadia Martin Wiggen, διευθύντρια της Svelland Capital, σε συνέντευξή της στο Bloomberg TV. «Όμως μέχρι στιγμής η αγορά περιμένει πραγματικές αποδείξεις».

Σταθερές οι τιμές του πετρελαίου Brent, λίγο πάνω από 60 δολάρια το βαρέλι

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου Brent εξακολουθούν να κινούνται υψηλότερα από τα επίπεδα όπου βρίσκονταν πριν οι ΗΠΑ ανακοινώσουν κυρώσεις κατά των Rosneft PJSC και Lukoil PJSC, των δύο μεγαλύτερων ρωσικών παραγωγών πετρελαίου. Παραμένουν επίσης εγκλωβισμένα σε ένα σχετικά στενό εύρος τιμών από τις αρχές Οκτωβρίου, διαπραγματευόμενα λίγο πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι.

Οι ροές αργού και διυλισμένων προϊόντων της Ρωσίας έχουν ανακατευθυνθεί πλήρως από τον Φεβρουάριο του 2022, όταν ξεκίνησε η εισβολή. Φορτία που παλαιότερα χρειάζονταν μερικές ημέρες για να ταξιδέψουν στη Βαλτική προς ευρωπαϊκούς προορισμούς, τώρα πραγματοποιούν πολυήμερα ταξίδια προς νέους αγοραστές, κυρίως στην Ινδία και την Κίνα. Παράλληλα, έχουν υπάρξει περικοπές στην προσφορά, ιδιαίτερα στα καύσιμα όπως το ντίζελ, εξαιτίας των ουκρανικών επιθέσεων σε ρωσικά διυλιστήρια.

Η επίδραση του ρωσο-ουκρανικού στις τιμές

Ως αποτέλεσμα, οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν ευαίσθητες σε ειδήσεις που σχετίζονται με την πορεία των διαπραγματεύσεων, χωρίς ωστόσο να έχουν κινηθεί αποφασιστικά προς κάποια κατεύθυνση. Αυτό δεν σημαίνει ότι μια ειρηνευτική συμφωνία δεν θα είχε σημαντικές επιδράσεις. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να καθησυχάσει ορισμένους αγοραστές ότι δεν θα αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο κυρώσεων για συναλλαγές με τη Ρωσία – συμπεριλαμβανομένων και εκατομμυρίων βαρελιών που σήμερα παραμένουν μπλοκαρισμένα στη θάλασσα. Ταυτόχρονα, η Ουκρανία θα σταματούσε να πλήττει τα ρωσικά διυλιστήρια, επιτρέποντας στη Μόσχα να αυξήσει τις εξαγωγές καυσίμων.

Η Goldman Sachs ανέφερε την Παρασκευή ότι, παρότι δεν το θεωρεί πιθανό, μια συμφωνία θα μπορούσε να μειώσει την τιμή του πετρελαίου κατά περίπου 5 δολάρια το βαρέλι. «Το βασικό μας σενάριο είναι η διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις», δήλωσε ο Daan Struyven, επικεφαλής έρευνας εμπορευμάτων της τράπεζας, στο Bloomberg TV. «Σε αυτό το σενάριο, η ρωσική παραγωγή συνεχίζει τη σταδιακή πτωτική της πορεία. Ωστόσο, αν υπάρξει ειρηνευτική συμφωνία και ενδεχόμενη άρση των αμερικανικών κυρώσεων, εκτιμούμε ότι υπάρχει περιθώριο για περίπου 5 δολάρια πτώση στις τιμές».

Διαβάστε ακόμη