Η σερβική κυβέρνηση διαβεβαίωσε τη Δευτέρα ότι η χώρα διαθέτει επαρκή αποθέματα καυσίμων για την ομαλή τροφοδοσία της εγχώριας αγοράς, την ώρα που το κρίσιμο διυλιστήριο NIS αντιμετωπίζει τον κίνδυνο παύσης λειτουργίας λόγω των αμερικανικών κυρώσεων στους Ρώσους ιδιοκτήτες του. Σύμφωνα με το Reuters, η NIS, η οποία καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών της Σερβίας, υπέβαλε την προηγούμενη εβδομάδα αίτημα στην Υπηρεσία Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών για άδεια συνέχισης της λειτουργίας της, ενώ οι Ρώσοι μέτοχοι αναζητούν αγοραστή για το μερίδιό τους.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η κυβέρνηση, αναφέρεται ότι πραγματοποιήθηκε σύσκεψη για τη διασφάλιση σταθερής προμήθειας πετρελαϊκών προϊόντων στην αγορά. Το μήνυμα ήταν καθησυχαστικό: «Η οικονομία και οι πολίτες δεν έχουν λόγο ανησυχίας, καθώς υπάρχουν επαρκείς ποσότητες όλων των πετρελαϊκών παραγώγων», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Η υπουργός Ενέργειας, Ντούμπραβκα Τζέντοβιτς Χαντάνοβιτς, δήλωσε μέσω Instagram ότι συναντήθηκε με εκπροσώπους μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Σερβία — μεταξύ των οποίων οι MOL, OMV και Helleniq Energy — προκειμένου να συζητηθούν θέματα σχετιζόμενα με την τροφοδοσία καυσίμων. Όπως πρόσθεσε, «το κράτος είναι έτοιμο να χρησιμοποιήσει τα υποχρεωτικά αποθέματά του εάν αυτό καταστεί αναγκαίο».

Οι ΗΠΑ επιδιώκουν την αποχώρηση της Ρωσίας από τη σερβική NIS

Η μετοχική σύνθεση της NIS αντικατοπτρίζει τη μεγάλη ρωσική επιρροή: η Gazprom Neft κατέχει το 44,9% και η Gazprom το 11,3%. Η Σερβία διατηρεί μερίδιο 29,9%, ενώ το υπόλοιπο ανήκει σε μικρομετόχους. Η Ουάσινγκτον επιδιώκει την πλήρη αποχώρηση της Ρωσίας από την εταιρεία και έχει δώσει στους ιδιοκτήτες προθεσμία τριών μηνών για να βρουν αγοραστή. Οι κυρώσεις της OFAC στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα επιβλήθηκαν τον Ιανουάριο, ωστόσο η εφαρμογή τους στην περίπτωση της NIS είχε αναβληθεί επανειλημμένα, πριν τεθεί τελικά σε ισχύ στις 8 Οκτωβρίου.

Η κατάσταση έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει κρίσιμες λειτουργίες. Οι τράπεζες έχουν σταματήσει να επεξεργάζονται πληρωμές της NIS, ενώ ο κροατικός αγωγός JANAF έχει διακόψει τη μεταφορά αργού πετρελαίου προς το διυλιστήριο. Η Τζέντοβιτς Χαντάνοβιτς είχε δηλώσει τον περασμένο μήνα ότι το διυλιστήριο, που βρίσκεται λίγο έξω από το Βελιγράδι, δεν θα μπορούσε να συνεχίσει να λειτουργεί μετά τις 25 Νοεμβρίου χωρίς νέες προμήθειες αργού πετρελαίου.

Την Κυριακή, η υπουργός ανακοίνωσε ότι τα λειτουργικά αποθέματα της NIS, μαζί με τα υπόλοιπα αποθέματα που φυλάσσονται από την εταιρεία, ανέρχονται σε 89.825 τόνους ντίζελ και 53.648 τόνους βενζίνης. Τα μεγέθη αυτά θεωρούνται επαρκή για να καλύψουν τη ζήτηση της αγοράς για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, όμως η ανάγκη εξεύρεσης σταθερού καναλιού προμήθειας παραμένει πιεστική.

Παράλληλα, η κυβέρνηση έδωσε το πράσινο φως για την εισαγωγή 38.000 τόνων βενζίνης και 66.000 τόνων ντίζελ, ώστε να ενισχυθούν τα κρατικά αποθέματα και να διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας σε περίπτωση παράτασης της κρίσης. Το μήνυμα των αρχών παραμένει καθησυχαστικό, ωστόσο η εξάρτηση της NIS από ρωσικά συμφέροντα και οι διεθνείς πιέσεις συνεχίζουν να δημιουργούν αβεβαιότητα για τη μελλοντική λειτουργία του διυλιστηρίου και τη σταθερότητα της εγχώριας τροφοδοσίας.

Διαβάστε ακόμη