Οι αμερικανικές κυρώσεις που τέθηκαν σε ισχύ σήμερα, Παρασκευή 21 Νοεμβρίου, ενδέχεται να αφήσουν σχεδόν 48 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού ακινητοποιημένα στη θάλασσα, αναγκάζοντας δεκάδες δεξαμενόπλοια να αναζητήσουν εναλλακτικούς προορισμούς, σε μια νέα ανατροπή του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η απόφαση της Ουάσινγκτον τον περασμένο μήνα να εντάξει στις μαύρες λίστες τις μεγαλύτερες ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες Rosneft PJSC και Lukoil PJSC θεωρείται η πιο επιθετική μέχρι σήμερα από τη σημερινή κυβέρνηση, καθώς ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επιχειρεί να αυξήσει την πίεση προς το Κρεμλίνο για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Το αμερικανικό Υπουργείο Οικονομικών δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι τα μέτρα έχουν ήδη αποτέλεσμα, καθώς η ζήτηση μειώθηκε και οι βασικές ρωσικές ποικιλίες αργού διαπραγματεύονται με μεγαλύτερες εκπτώσεις.
Με τις κυρώσεις πλέον ενεργές, τα ινδικά διυλιστήρια αναζητούν εναλλακτικές προμήθειες, κλείνοντας δεξαμενόπλοια για φορτία από τη Μέση Ανατολή με ρυθμό που έχει εκτινάξει τα ναύλα της διαδρομής κοντά σε υψηλό πενταετίας. Παράλληλα, οι traders παρακολουθούν στενά ποιος -αν υπάρξει- θα αγοράσει τα φορτία της Lukoil και της Rosneft που βρίσκονται ήδη εν πλω.
«Οι ρωσικές ροές εξαγωγών διατηρούνται, αλλά δεν καταλήγουν ακόμη στους τελικούς τους προορισμούς», δήλωσε ο Warren Patterson, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων της ING Groep NV. «Αν αυτό συνεχιστεί και η αλυσίδα φτάσει τελικά σε κορεσμό, θα μπορούσαμε να δούμε τη προσφορά να μειώνεται, κάτι που θα ανησυχήσει την αγορά».
48 εκατ. βαρέλια σε κίνηση – και χωρίς ξεκάθαρο προορισμό
Δεδομένα της εταιρείας αναλύσεων Kpler δείχνουν ότι σχεδόν 48 εκατομμύρια βαρέλια αργού της Rosneft και της Lukoil – κυρίως των ποικιλιών Urals και ESPO – βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε μεταφορά ή ξεκινούν να φορτώνονται.
Αυτό περιλαμβάνει περίπου 50 δεξαμενόπλοια που κατευθύνονται προς Κίνα και Ινδία, αλλά και άλλα χωρίς δηλωμένο προορισμό ή με πορεία προς μικρότερα λιμάνια, από τη Βαλτική μέχρι τη Νότια Σινική Θάλασσα, καθώς μεσάζοντες αποστασιοποιούνται από το εμπόριο.
Η Ρωσία, επιδιώκοντας να διατηρήσει τις ροές πετρελαίου, έχει θέσει ως προτεραιότητα τα φορτώματα, διατηρώντας τις θαλάσσιες εξαγωγές σε υψηλά επίπεδα -περίπου 3,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg. Οι διεθνείς τιμές, μέχρι στιγμής, δεν έχουν αντιδράσει έντονα στις τελευταίες κυρώσεις.
Ωστόσο, δεν είναι βέβαιο ότι όλα αυτά τα βαρέλια θα βρουν αγοραστή, ακόμη και στις μεγαλύτερες αγορές της Ασίας.
Η Κίνα και η Ινδία έχουν απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των ρωσικών εξαγωγών από την εισβολή του 2022 και εξακολουθούν να διατηρούν στενές σχέσεις με τη Μόσχα.
Παρ’ όλα αυτά, οι δύο χώρες φοβούνται να εμπλακούν σε πιθανές δευτερογενείς κυρώσεις, καθώς οι ΗΠΑ αυξάνουν την πίεση σε όσους διευκολύνουν το ρωσικό εμπόριο. Το πόσο αυστηρά θα εφαρμοστούν αυτά τα μέτρα θα καθορίσει τελικά πόσο ρωσικό αργό θα φτάσει στα διυλιστήρια.
«Είναι επώδυνο, αλλά θα είναι επώδυνο για τρεις ή τέσσερις μήνες», δήλωσε ο Adam Lanning, ανώτερος αναλυτής αγοράς δεξαμενόπλοιων στη SSY. «Τους επόμενους μήνες η αγορά θα προσαρμοστεί και θα αναζητήσει τρόπους να εισάγει το αργό χωρίς να βρίσκεται υπό στενή παρακολούθηση».
Η αυξανόμενη πίεση στις ρωσικές εξαγωγές έχει ήδη ωθήσει κάποιους αγοραστές να στραφούν σε πιο “καθιερωμένες” ποικιλίες αργού. Οι επόμενες ημέρες θα δείξουν αν αυτή η αλλαγή θα διατηρηθεί.
Δύο πλοία φορτωμένα με Urals, τα οποία είχαν πραγματοποιήσει αναστροφή πορείας πιθανότατα λόγω των κυρώσεων, άρχισαν εκ νέου το ταξίδι τους τις τελευταίες ημέρες, με προορισμό την Ινδία — αν και είναι αμφίβολο αν θα φτάσουν πριν λήξει η περίοδος προσαρμογής στις 21 Νοεμβρίου.
Το Spirit 2, με 730.000 βαρέλια Urals της Rosneft, είχε κάνει στροφή μετά τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ στις αρχές Νοεμβρίου και παρέμεινε στα ανοιχτά για περισσότερο από μία εβδομάδα· το Σαββατοκύριακο άρχισε ξανά να πλέει προς νότο, δείχνοντας την Ινδία ως προορισμό.
Το Furia, άλλο Aframax που είχε γυρίσει απότομα στη Βαλτική στο τέλος Οκτωβρίου, πέρασε τη Διώρυγα του Σουέζ αυτή την εβδομάδα και επίσης κατευθύνεται προς την Ινδία. Μεταφέρει σχεδόν 730.000 βαρέλια Urals της Rosneft.
Άλλα δεξαμενόπλοια όμως δείχνουν ήδη τα σημάδια της αναστάτωσης που μπορούν να επιφέρουν οι δυτικές κυρώσεις.
Στην Άπω Ανατολή, το Cindy φόρτωσε περίπου 770.000 βαρέλια ESPO στο Kozmino στις αρχές Νοεμβρίου χωρίς σαφή προορισμό. Τώρα κατευθύνεται προς τα ανοιχτά της Σιγκαπούρης και της Μαλαισίας — περιοχές όπου συχνά πραγματοποιούνται μεταφορτώσεις πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο για την απόκρυψη της προέλευσης, συνήθης πρακτική για ιρανικό και κατά καιρούς ρωσικό πετρέλαιο.
Το Fortis, με 720.000 βαρέλια Urals της Rosneft, πλέει προς το Yeosu της Νότιας Κορέας — άλλη δημοφιλή περιοχή για μεταφορτώσεις — αφού πραγματοποίησε μια σπάνια μεταφόρτωση στα ανοιχτά της Ινδίας. Το πλοίο αρχικά αναμενόταν να καταλήξει στο Ningbo της Κίνας, αλλά άλλαξε πορεία για το Yeosu.
Διαβάστε ακόμη
