Η Vitol Group, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος trader πετρελαίου στον κόσμο, έχει αποκτήσει σημαντική θέση στο αργό της Βόρειας Θάλασσας, στοιχηματίζοντας σε άνοδο των τιμών αναφοράς παρά τα σημάδια επικείμενης αύξησης της παγκόσμιας προσφοράς. Όπως αναφέρει το Bloomberg, αυτή την εβδομάδα η Vitol αγόρασε οκτώ φορτία σε βασικό παράθυρο τιμολόγησης που διαχειρίζεται η Platts (μονάδα της S&P Global). Πρόκειται για συνέχεια των έντονων αγορών των τελευταίων εβδομάδων, οι οποίες αιφνιδίασαν ανταγωνιστές και ώθησαν ανοδικά τις τιμές του φυσικού πετρελαίου.
Οι κινήσεις αυτές έρχονται ενώ τα συμβόλαια Brent οδεύουν προς τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία πτώση από τον Ιούνιο, καθώς υπάρχει προσδοκία ότι ο OPEC+ θα συζητήσει αυτό το Σαββατοκύριακο την επιτάχυνση των αυξήσεων παραγωγής. Οι traders αναζητούν ενδείξεις για την πορεία της αγοράς ενόψει του νέου έτους, όταν ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει πλεόνασμα-ρεκόρ.
Τον περασμένο μήνα η Vitol είχε αποκτήσει και τα 15 φορτία από τις λεγόμενες αλυσίδες προθεσμιακών συμβολαίων Brent. Το μηχανισμό αυτόν — όπου οι αγοραστές καταλήγουν τελικά με ένα φορτίο σε συγκεκριμένη ημερομηνία — παρακολουθούν στενά οι φυσικοί έμποροι όταν δημιουργούνται μεγάλες θέσεις. Τα φορτία αυτά περιλάμβαναν ποιότητες WTI Midland, Ekofisk και Forties.
Η Vitol κράτησε όλα τα δεκαπέντε φορτία του Οκτωβρίου και, σύμφωνα με πηγές, πιθανόν θα συνεχίσει να συσσωρεύει αργό Βόρειας Θάλασσας και τον τρέχοντα μήνα, καθώς ως κυρίαρχος αγοραστής σε προθεσμιακό spread θα είναι υποχρεωμένη να παραλάβει φυσικούς όγκους. Η ίδια η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η στρατηγική της Vitol έχει ήδη επηρεάσει τα παγκόσμια benchmarks. Οι έντονες προσφορές, τόσο από αυτήν όσο και από άλλους traders, έχουν ωθήσει υψηλότερα το Dated Brent, την πλέον σημαντική φυσική τιμή αναφοράς αργού στον κόσμο. Τα swaps του Brent ενισχύθηκαν επίσης έναντι του Dubai benchmark σε επίπεδα που δεν είχαν καταγραφεί από τον Ιούνιο.
Ταυτόχρονα, η ποιότητα Forties — η φθηνότερη που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό του Brent — αυξήθηκε κατά περίπου 1 δολάριο το βαρέλι σε μόλις δύο ημέρες την περασμένη εβδομάδα και στη συνέχεια παρέμεινε σταθερή. Συγκριτικά, οι συνήθεις ημερήσιες μεταβολές για τα grades της Βόρειας Θάλασσας δεν ξεπερνούν τα 10 σεντς.
Δεν είναι ασυνήθιστο οι traders να λαμβάνουν μεγάλες θέσεις στη Βόρεια Θάλασσα, ωστόσο τα στοιχήματα αυτά ενέχουν υψηλό ρίσκο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η Gunvor Group το περασμένο καλοκαίρι, όταν οι επιθετικές αγορές της προκάλεσαν εντύπωση αλλά, όπως παραδέχτηκε αργότερα ο CEO, η στρατηγική δεν απέδωσε.
Κίνδυνος υπερπροσφοράς πετρελαίου
Οι κίνδυνοι είναι ακόμη μεγαλύτεροι σε μια αγορά όπου πληθαίνουν τα σημάδια υπερπροσφοράς. Υπολογίζεται ότι 6 έως 12 εκατ. βαρέλια αργού Μέσης Ανατολής για φόρτωση τον Νοέμβριο παραμένουν αδιάθετα. Εάν ο OPEC+ αποφασίσει να επισπεύσει την επιστροφή παγωμένης παραγωγής, θα μπορούσε να προκύψει υπερπροσφορά που θα πιέσει τις τιμές.
Επιπλέον, το φθηνότερο αργό της Μέσης Ανατολής μπορεί να προσελκύσει περισσότερους αγοραστές από την Ασία, μειώνοντας τη ζήτηση για grades του Ατλαντικού, όπως το αργό Βόρειας Θάλασσας. Ένα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να καταστήσει δύσκολη τη διάθεση μεγάλων όγκων πετρελαίου που συσσωρεύει η Vitol.
Διαβάστε ακόμη