Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε ότι η κράτηση πετρελαιοφόρων πλοίων (tankers) μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στον τερματισμό του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» πλοίων, που επιτρέπει στη Ρωσία να παρακάμπτει τις διεθνείς κυρώσεις και να συνεχίζει τις εξαγωγές πετρελαίου της ανά τον κόσμο. Η παρέμβασή του εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των διεθνών προσπαθειών να περιοριστούν τα έσοδα της Μόσχας, τα οποία χρηματοδοτούν τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, οι δηλώσεις του Μακρόν ακολούθησαν την έρευνα που πραγματοποίησαν οι εισαγγελικές αρχές της βορειοδυτικής Γαλλίας σε πετρελαιοφόρο, το οποίο δεν προσκόμισε αποδείξεις για την εθνικότητα και τη σημαία του, ενώ αρνήθηκε να συμμορφωθεί με αιτήματα του γαλλικού ναυτικού. Το πλοίο Boracay επιθεωρήθηκε ανοιχτά των γαλλικών ακτών στις 27 Σεπτεμβρίου και ο καπετάνιος του κλήθηκε να παρουσιαστεί ενώπιον δικαστηρίου μέσα στο 2026, σύμφωνα με ανακοίνωση των εισαγγελέων.

Το δεξαμενόπλοιο είχε αποπλεύσει από τη Ρωσία

Βάσει στοιχείων ναυτιλιακής παρακολούθησης που συνέλεξε το Bloomberg, το Boracay είχε αποπλεύσει από τη Ρωσία τον προηγούμενο μήνα με προορισμό την Ινδία. Το περιστατικό αυτό εντάσσεται σε ένα συνεχές μοτίβο, όπου πλοία χρησιμοποιούνται για να παρακάμψουν τους ελέγχους και τις κυρώσεις, διατηρώντας ενεργό το εμπορικό δίκτυο της Ρωσίας.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ήδη επιβάλει κυρώσεις σε εκατοντάδες δεξαμενόπλοια που συμβάλλουν στη ρωσική εξαγωγή πετρελαίου. Παράλληλα, οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι βρίσκονται κοντά σε μια νέα συμφωνία για την ενίσχυση των περιορισμών στα ρωσικά έσοδα από πετρέλαιο. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, παρά τα μέτρα που έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή, οι ροές ρωσικού πετρελαίου συνεχίζονται σχεδόν αδιάκοπα.

Ο Μακρόν, μιλώντας την Πέμπτη στην Κοπεγχάγη, τόνισε: «Μπορείς να καταστρέψεις το επιχειρηματικό μοντέλο αυτών των πλοίων, ακόμη και μερικών ημερών ή εβδομάδων κράτηση, αναγκάζοντάς τα να αναδιοργανώνονται με διαφορετικό τρόπο». Με τον τρόπο αυτό, θεωρεί ότι θα υπάρξει πραγματική διάρρηξη της λειτουργίας της σκιώδους αρμάδας.

Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή βάση δεδομένων Equasis, το Boracay – το οποίο έχει ήδη υποστεί κυρώσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ – έχει αλλάξει όνομα πολλές φορές μέσα στους τελευταίους έντεκα μήνες. Επιπλέον, φέρεται να ταξιδεύει υπό ψευδή σημαία, γεγονός που επιβεβαιώνει την αδιαφάνεια και την παράνομη λειτουργία τέτοιων δεξαμενόπλοιων. Ο διαχειριστής του πλοίου δεν απάντησε σε σχετικό αίτημα για σχολιασμό.

Ο Μακρόν υπογράμμισε ότι το ζήτημα έχει τεράστιες οικονομικές διαστάσεις: «Αντιπροσωπεύει περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι επομένως εξαιρετικά σημαντικό να αυξηθεί η πίεση πάνω σε αυτήν τη σκιώδη αρμάδα, διότι έτσι θα μειωθεί ουσιαστικά η ικανότητα της Ρωσίας να χρηματοδοτεί την πολεμική της προσπάθεια».

Η παρέμβαση αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου η Δύση αναζητεί πιο αποτελεσματικούς τρόπους να περιορίσει την παράκαμψη των κυρώσεων από τη Μόσχα. Η τακτική της χρήσης δεξαμενόπλοιων με αμφισβητούμενη σημαία ή με συνεχείς αλλαγές ονομάτων έχει καταστήσει δύσκολο τον εντοπισμό και την επιβολή μέτρων. Ο Μακρόν φαίνεται να προτείνει μια πιο άμεση και χειροπιαστή προσέγγιση: την ίδια την ακινητοποίηση των πλοίων, έστω και προσωρινά, ώστε να διαταραχθεί η ομαλή τους λειτουργία και να αυξηθεί το κόστος των ρωσικών εξαγωγών.

ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΙΟ

Δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει πετρέλαιο © Freepik

Διαβάστε ακόμη