Τα χαμηλά παγκόσμια αποθέματα ντίζελ εξισορροπούν την καθοδική πίεση στις τιμές του αργού πετρελαίου από την αυξανόμενη προσφορά του ΟΠΕΚ+ και δημιουργούν το έδαφος για τρίτη συνεχή χρονιά με κέρδη πάνω από τον μέσο όρο για τα διυλιστήρια, γράφει το Reuters.

Το ντίζελ, που αποτελεί το βασικότερο καύσιμο στην παγκόσμια ζήτηση, είναι η μόνη φωτεινή εξαίρεση σε μια κατά τα άλλα υποτονική πετρελαϊκή αγορά φέτος. Το κλείσιμο διυλιστηρίων και η έλλειψη αργού πετρελαίου με υψηλή απόδοση σε ντίζελ έχουν κρατήσει τα αποθέματα κάτω από τα ιστορικά επίπεδα, σύμφωνα με αναλυτές.

Ταυτόχρονα, η ζήτηση για βιομηχανικά και μεταφορικά καύσιμα όπως το ντίζελ παρέμεινε αναπάντεχα υψηλή, λόγω της ανθεκτικής μεταποιητικής δραστηριότητας και της αυξημένης κατανάλωσης για ψύξη εξαιτίας των καυσώνων σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Τα περιορισμένα αποθέματα ντίζελ στηρίζουν επίσης τις παγκόσμιες τιμές πετρελαίου, επιτρέποντας στον ΟΠΕΚ+ να άρει νωρίτερα απ’ ό,τι αναμενόταν μέρος των περικοπών στην παραγωγή και να εξετάζει περαιτέρω αυξήσεις προσφοράς.

Το Brent, το διεθνές σημείο αναφοράς για το πετρέλαιο, έχει ενισχυθεί κατά 15% και κυμαίνεται γύρω στα 68 δολάρια το βαρέλι, μετά τα χαμηλά του Μαΐου όταν ξεκίνησε η σταδιακή άρση των περικοπών του ΟΠΕΚ+.

«Τα περιορισμένα αποθέματα ντίζελ δημιουργούν ένα πολύ ισχυρό πάτωμα στις τιμές του πετρελαίου, γύρω στα 65 δολάρια το βαρέλι σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα», δήλωσε η Natasha Kaneva, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων στην J.P. Morgan.

Στις ΗΠΑ, τα αποθέματα αποσταγμάτων (όπως το ντίζελ) ανέρχονταν στα 113 εκατ. βαρέλια την 1η Αυγούστου — 12% κάτω από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.

Στην Ευρώπη, στο εμπορικό τρίγωνο Άμστερνταμ–Ρότερνταμ–Αντβέρπη, τα αποθέματα ντίζελ που διατηρούνται ανεξάρτητα έπεσαν κάτω από τα 13 εκατ. βαρέλια για πρώτη φορά από τον Δεκέμβριο του 2023.

Αυτή η στενότητα στην αγορά εξέπληξε πολλούς, καθώς στην αρχή του έτους αναλυτές και παραγωγοί καυσίμων ανέμεναν υπερπροσφορά λόγω της λειτουργίας νέων διυλιστηρίων.

Τα μεγάλα παγκόσμια διυλιστήρια, ωστόσο, ανέφεραν κέρδη υψηλότερα των προσδοκιών, χάρη στην ανθεκτικότητα των περιθωρίων κέρδους.

«Αν ήμουν trader, θα ένιωθα άνετα επενδύοντας στο ντίζελ τους επόμενους μήνες», είπε ο Tom Kloza, αναλυτής στην Turner, Mason & Co.

Τα διυλιστήρια πανηγυρίζουν, αλλά η αβεβαιότητα παραμένει Τα χαμηλά αποθέματα έχουν ωθήσει τα περιθώρια διύλισης ντίζελ σε υψηλά επίπεδα τους τελευταίους μήνες.

Στις ΗΠΑ, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για ντίζελ εξαιρετικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο έφτασαν προσωρινά να διαπραγματεύονται με premium 40 δολαρίων πάνω από τα συμβόλαια αργού πετρελαίου, στις 18 Ιουλίου — το υψηλότερο από τον Φεβρουάριο του 2024. Το premium τώρα κυμαίνεται γύρω στα 31 δολάρια, έναντι 30 δολ. του μέσου όρου της τελευταίας πενταετίας.

Στην Ευρώπη, τα περιθώρια ντίζελ ανέρχονται σε 21,13 δολάρια πάνω από το Brent (ως τις 5 Αυγούστου), ενώ στα τέλη Ιουνίου είχαν φτάσει τα 26,31 δολάρια — κοντά σε υψηλό έτους.

Η έντονη συντήρηση υφιστάμενων μονάδων επηρεάζει επίσης την παραγωγή ντίζελ, σύμφωνα με την αναλύτρια Natalia Losada της Energy Aspects.

Προβλέπεται να κλείσουν ακόμα περισσότερα διυλιστήρια στις ΗΠΑ, κυρίως στην Καλιφόρνια, αλλά και στην Ευρώπη. Παράλληλα, η νέα μονάδα Dangote στη Νιγηρία (650.000 βαρέλια/ημέρα) δεν αρκεί για να καλύψει τις απώλειες δυναμικότητας.

Επίσης, οι χαμηλότερες εξαγωγές από το Μεξικό και οι εντατικοποιημένες κυρώσεις των ΗΠΑ σε Βενεζουέλα και Ρωσία περιορίζουν τη διαθεσιμότητα «βαρέων» ποιοτήτων πετρελαίου (με υψηλότερη απόδοση ντίζελ), εξηγεί ο οικονομολόγος ενέργειας Philip Verleger.

Οι ΗΠΑ πιέζουν επίσης Κίνα και Ινδία να σταματήσουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο.

Διαβάστε ακόμη