Το τελευταίο διάστημα έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ προκειμένου να αντιμετωπιστεί το λαθρεμπόριο καυσίμων που δυστυχώς στη χώρα μας έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις. Πριν από έναν χρόνο ψηφίστηκε ο νόμος περί Δέουσας Επιμέλειας που προβλέπει σφράγιση των πρατηρίων για δύο χρόνια. Με την εφαρμογή του νόμου μέχρι και σήμερα σφραγίστηκαν περισσότερα από 80 πρατήρια. Παράλληλα, υπάρχει ένας αριθμός πάνω από 200 πρατηρίων όπου γίνονται έλεγχοι. Βέβαια, το ζήτημα της παραβατικότητας, όπως έχει γράψει το energygame.gr, είναι μεγάλο, με ιδιοκτήτες παραβατικών πρατηρίων που έχουν πιαστεί στην «τσιμπίδα» της ΑΑΔΕ να εκμεταλλεύονται ένα νομικό «παραθυράκι» κερδίζοντας την αναστολή της απόφασης του «λουκέτου» μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση. Καταφέρνουν με άλλα λόγια να λειτουργούν κανονικά, ακυρώνοντας έτσι την απόφαση της ΑΑΔΕ στην πράξη.

Πριν λίγες ημέρες, ο διευθύνων σύμβουλος της ελίν, Γιάννης Αληγιζάκης, είχε αναφερθεί στις στρεβλώσεις της αγοράς, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ομίλου. Όπως είχε πει, «η πρώτη αφορά την διαχρονική παραβατικότητα που χαρακτηρίζει την αγορά, είτε με τις διάφορες μορφές λαθρεμπορίου, είτε με παραβιάσεις μηχανισμών στις αντλίες των πρατηρίων, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να είναι το μεγάλο θύμα μιας μεγάλης κλοπής που διαρκώς αυξάνει. Το 2024 με την ψήφιση του νόμου περί Δέουσας Επιμέλειας που προβλέπει σφράγιση για 2 χρόνια των πρατηρίων, τα πράγματα σε ότι αφορά την παραβατικότητα, άρχισαν να αλλάζουν για πρώτη φορά.

Χάρις στην σωστή και αποτελεσματική συνεργασία της ΑΑΔΕ και της ΕΛ.ΑΣ., ένας μεγάλος αριθμός πρατηρίων στην Αθήνα πιάσθηκε για άκρως παραβατικές συμπεριφορές. Λαθρεμπόριο με διαλύτες και πειραγμένες αντλίες που έδιναν πολύ μικρότερη ποσότητα στον καταναλωτή από αυτή που πλήρωνε. Ο νέος νόμος που αποφασίσθηκε στο τέλος του 2023, προβλέπει την διετή σφράγιση πρατηρίων. Από τον Ιούνιο του 2024 που ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου νόμου, έως σήμερα, έχει ανακοινωθεί η σφράγιση σε πάνω από 80 παραβατικά πρατήρια. Στον πρώτο αυτό κατάλογο των 80 πρατηρίων, ένας αριθμός σχετικά μικρός σύμφωνα τουλάχιστον με τις ομοσπονδίες βενζινοπωλών που ξέρουν σε βάθος το πρόβλημα, θα υπάρξει συνέχεια, αφού σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Πολιτείας, υπάρχει ένας συνολικός αριθμός πάνω από 200 πρατήρια στα οποία εξετάζουμε τα στοιχεία, εάν όντως είναι παραβατικά. Όμως, στη λίστα των 80 αυτών πρατηρίων που δημοσιοποιήθηκαν από το τέλος του 2024 έως σήμερα, δεν υπάρχει κανένα πρατήριο της ελίν».

Σε κάθε περίπτωση, το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και στον θαλάσσιο χώρο. Συγκεκριμένα, το τελευταίο διάστημα καταγράφηκαν τρεις περιπτώσεις εντοπισμού λαθρεμπορίας ναυτιλιακών καυσίμων και κατασχέθηκαν πάνω από 30.000 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου. Οι Θαλάσσιες Ομάδες Ελέγχου (Θ.Ο.Ε.) της ΕΛΥΤ Αττικής σε συνεχή συνεργασία με τον Κεντρικό Θάλαμο Επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ, διενεργούν καθημερινά στοχευμένους ελέγχους σε πλοία και παράκτια σημεία, κυρίως στις περιοχές εφοδιασμού πλοίων με καύσιμα ναυτιλίας.

Η ΑΑΔΕ έχει θέσει σε λειτουργία νέο σχήμα παρακολούθησης εισροών – εκροών για όλα τα Πρατήρια Υγρών Καυσίμων. Οι κάτοχοι άδειας λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων και οι πωλητές πετρελαίου θέρμανσης οφείλουν να ενσωματώσουν στα συστήματα εισροών εκροών των επιχειρήσεών τους το σύνολο των νέων τεχνικών προδιαγραφών. Να σημειωθεί βέβαια σε αυτό το σημείο πως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, με επιστολή της προς τον διοικητή της ΑΑΔΕ ζητούσε πριν από λίγες ημέρες επιδότηση για τη νέα γενιά συστήματος εισροών – εκροών. Στην επιστολή οι πρατηριούχοι τόνιζαν πως «ο κλάδος μετά από μόλις 10 χρόνια λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών-εκροών, αναγκάζεται να προσαρμοστεί εκ νέου σε μια νέα απόφαση (Α.1176/2024) η οποία αφορά τα νέα συστήματα ελέγχου εισροών -εκροών, τις διαδικασίες, τις τεχνικές προδιαγραφές, όρους και προϋποθέσεις εγκατάστασης υποχρεώνοντας τον κλάδο σε εξοντωτικά έξοδα- σε κάθε τυχόν βελτίωση που νομοθετείται – την ώρα που τα κοστολόγια έχουν ήδη εκτροχιαστεί».

Διαβάστε ακόμη