Όταν προσπαθείς να καλύψεις χαμένο έδαφος, η επιτάχυνση ίσως να μην αρκεί. Πρέπει επίσης να ελπίζεις ότι οι αντίπαλοί σου δεν θα επιταχύνουν και αυτοί. Η εξαιρετικά αυξημένη παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου των Exxon Mobil και Chevron στο δεύτερο τρίμηνο ήταν μια σκληρή υπενθύμιση προς τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους για τη σφοδρή πρόκληση που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να καλύψουν το παραγωγικό χάσμα που έχει διευρυνθεί τα τελευταία χρόνια.

Η Exxon παρήγαγε 4,63 εκατομμύρια βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου και φυσικού αερίου την ημέρα (boed) στο δεύτερο τρίμηνο, αυξημένα κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι — ένα ρεκόρ για την περίοδο, σύμφωνα με το Reuters. Αυτό οφείλεται στην περσινή εξαγορά της Pioneer Natural Resources έναντι 60 δισ. δολαρίων και στην αυξημένη παραγωγή από χαμηλού κόστους κοιτάσματα στις ΗΠΑ (Permian shale) και στην υπεράκτια Γουιάνα.

Η Exxon, με έδρα το Τέξας, στοχεύει να επενδύσει φέτος 27-29 δισ. δολάρια σε κεφαλαιουχικές δαπάνες και επιδιώκει να αυξήσει την παραγωγή στα 5,4 εκατομμύρια boed μέχρι το 2030. Ο διευθύνων σύμβουλος Darren Woods άφησε επίσης ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων εξαγορών.

Η μικρότερη ανταγωνίστρια Chevron επίσης πέτυχε το υψηλότερο επίπεδο παραγωγής της, στα 3,4 εκατομμύρια boed (+3% ετήσια άνοδος), κυρίως χάρη στην αυξημένη παραγωγή στο Permian και στο Καζακστάν. Αναμένεται περαιτέρω αύξηση κατά 500.000 boed το επόμενο τρίμηνο μετά την εξαγορά της Hess, η οποία ολοκληρώθηκε πρόσφατα ύστερα από μακρά και έντονη νομική διαμάχη με την Exxon.

Διαφορετική εικόνα στην Ευρώπη

Αντίθετα, η Shell σημείωσε πτώση 4,2% στην παραγωγή (2,65 εκατ. boed), το χαμηλότερο επίπεδο εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια. Αυτό αποδίδεται σε πρόσφατες πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων και στη μειωμένη επένδυση στην εξερεύνηση πετρελαίου-φυσικού αερίου τη δεκαετία του 2010, στο πλαίσιο της στροφής της προς καθαρότερη ενέργεια. Η BP παρουσίασε πτώση 3,3% (2,3 εκατ. boed), για παρόμοιους λόγους. Αν και η TotalEnergies της Γαλλίας σημείωσε ετήσια αύξηση 3,6% (2,5 εκατ. boed), η παραγωγή της παραμένει πολύ χαμηλότερη από αυτή των αμερικανικών ανταγωνιστών.

Ανησυχητικό για τις ευρωπαϊκές εταιρείες είναι ότι το παράθυρο ευκαιρίας για ουσιαστική αύξηση παραγωγής στενεύει, σε έναν κλάδο εντάσεως κεφαλαίου, με αυξανόμενο ανταγωνισμό από τον OPEC και αβέβαιο μακροπρόθεσμο μέλλον για τη ζήτηση πετρελαίου λόγω ενεργειακής μετάβασης. Ο CEO της BP, Murray Auchincloss, δέχεται πιέσεις για αύξηση της κερδοφορίας.

Οι στόχοι των ευρωπαϊκών εταιρειών για αύξηση παραγωγής είναι μάλλον μετριοπαθείς:

  • Η TotalEnergies στοχεύει σε αύξηση 3% ετησίως έως το 2030.
  • Η BP, που πέρσι εγκατέλειψε τον στόχο δραστικής μείωσης παραγωγής, τώρα θέλει να τη διατηρήσει στα 2,3–2,5 εκατ. boed.
  • Η Shell στοχεύει σε αύξηση 1% ετησίως μέχρι το 2030.

Η Shell επίσης σκοπεύει να διατηρήσει σταθερές τις κεφαλαιουχικές δαπάνες σε upstream και ενσωματωμένο φυσικό αέριο στα $12–14 δισ. ετησίως μέχρι το 2028. Σχεδιάζει να ξεκινήσει 5 νέα upstream projects ως το 2027, αλλά έχει περιορισμένα αποθέματα, κάτι που την οδηγεί σε πιθανές εξαγορές. Η BP, μετά από κρίση ηγεσίας και στρατηγικής από το 2023, έχει νέα projects σε εξέλιξη, π.χ. στο Ιράκ και στον Κόλπο του Μεξικού. Πρόσφατα ανακοίνωσε και τη μεγαλύτερη ανακάλυψη πετρελαίου της τελευταίας 25ετίας στο κοίτασμα Bumerangue στη Βραζιλία — όμως η ανάπτυξη θα χρειαστεί χρόνια και δισεκατομμύρια.

Όγκος vs Αξία

Η μεγαλύτερη παραγωγή δεν συνεπάγεται πάντα υψηλότερες αποδόσεις για τους μετόχους, αλλά η upstream δραστηριότητα παραμένει βασικός παράγοντας κερδοφορίας.

Οι αποτιμήσεις αποτυπώνουν αυτό το πλεονέκτημα:

  • Exxon: λόγος τιμής προς ταμειακές ροές (P/CF) 8,2
  • Chevron: 7,7
  • Shell: 5,1
  • TotalEnergies: 4,6
  • BP: 3,6 (σύμφωνα με LSEG)

Σημαντικά, ολόκληρος ο ενεργειακός κλάδος πλέον ανταγωνίζεται για μικρότερο μερίδιο κεφαλαίων — από 16% του δείκτη S&P 500 το 2008, σε κάτω από 5% σήμερα, λόγω ασταθών αποδόσεων, μεταβλητών τιμών και περιβαλλοντικών πιέσεων. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν κόστη και να βελτιώσουν την αποδοτικότητα με μέτρια αύξηση παραγωγής. Όμως ίσως να είναι πολύ αργά. Γιατί ακόμα και αν οι Ευρωπαίοι επιταχύνουν, η Exxon και η Chevron δεν πρόκειται να μείνουν στάσιμες.

Διαβάστε ακόμη