Τα τελευταίο διάστημα οι εντατικοί έλεγχοι της ΑΑΔΕ αποδίδουν καρπούς, εντοπίζοντας παραβατικά πρατήρια τα οποία μπορεί να πουλάνε νοθευμένα καύσιμα ή να κλέβουν στην αντλία. Παλιότερα, όταν εντοπιζόταν ένα παραβατικό πρατήριο δεν έμπαινε λουκέτο στο σημείο, με αποτέλεσμα ο παραβατικός ιδιοκτήτης να αλλάζει ΑΦΜ και να ανοίγει ξανά το πρατήριο. Πλέον, μπαίνει λουκέτο στο σημείο, που είναι πιο αποτελεσματικό μέτρο. Είναι όμως έτσι;
Δυστυχώς, πολλοί ιδιοκτήτες πρατηρίων εκμεταλλεύονται ένα νομικό «παραθυράκι». Καταφέρνουν και κερδίζουν την αναστολή της απόφασης του «λουκέτου» μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση. Καταφέρνουν με άλλα λόγια να λειτουργούν κανονικά, παρά το γεγονός πως έχουν πιαστεί στην «τσιμπίδα» της ΑΑΔΕ, ακυρώνοντας έτσι την απόφασή της στην πράξη. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, εάν σε πιάσει η ΑΑΔΕ να παραβιάζεις θα πρέπει μέσα σε 10 ημέρες να κατεβάσεις τα σήματα. Μόνο αυτό όμως δεν συμβαίνει, με άλλα πρατήρια να λειτουργούν κανονικά, άλλα να υπολειτουργούν, και σίγουρα δεν είναι ένα και δύο πρατήρια, αλλά αρκετά, που ακολουθούν αυτές τις πρακτικές. Πρατήριο εντοπίστηκε να πουλάει νοθευμένα καύσιμα σε ποσοστό 84%. Αφού υπήρξε έλεγχος και πρόστιμο, το κατάστημα συνέχισε να λειτουργεί κανονικά. Το ζήτημα, όπως τονίζουν πηγές της αγοράς, θα πρέπει να απασχολήσει την πολιτεία, γιατί ακυρώνεται ένας τολμηρός νόμος. Παράλληλα, θεωρούν πως στην παραβατικότητα εξωθούνται πρατηριούχοι και λόγω της επιβολής του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους. Κάποια πρατήρια τα τελευταία χρόνια αναγκάζονται να κλείσουν λόγω του αυξημένου κόστους λειτουργίας, άλλα πάλι καταφεύγουν στην παραβατικότητα.
Πριν λίγες ημέρες, ανακοινώθηκε η παράταση του πλαφόν στα καύσιμα. Θα εφαρμοζόταν μέχρι τέλος Απριλίου και παρατάθηκε το μέτρο μέχρι τέλος Ιουνίου. Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος τόνιζε πως «οι στρεβλώσεις που έχει επιφέρει το μέτρο στην αγορά είναι πολλές και σοβαρές, απειλώντας ευθέως τη βιωσιμότητα του κλάδου. Είναι ενδεικτικό πως ακόμη και ο τρόπος υπολογισμού του μικτού περιθωρίου κέρδους, εντός του οποίου «πρέπει» να λειτουργεί ο κλάδος, δεν λαμβάνει υπόψιν καμία απολύτως μεταβολή στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων από το 2021 έως σήμερα (αύξηση του κατώτατου μισθού, αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους, αύξηση του μεταφορικού κόστους και εν γένει όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών), με αποτέλεσμα, όπως αναγνωρίζει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από τετραετή έρευνα του κλάδου και το ΙΟΒΕ στην ετήσια έκθεσή του, ο κλάδος να λειτουργεί με μηδενικά ή οριακά αρνητικά αποτελέσματα».
Πώς κινήθηκαν τα καύσιμα τον Μάρτιο & το α’ τρίμηνο
Την ίδια ώρα πηγές της αγοράς, τονίζουν την ανάγκη μείωσης φόρων που επιβαρύνουν τα καύσιμα, επισημαίνοντας πως το 61% της τιμής του καυσίμου προέρχεται από την υπερφορολόγηση. Παρόλα αυτά θετική χαρακτηρίζεται η εικόνα από την κυκλοφορία των καυσίμων. Με την αμόλυβδη τον Μάρτιο να κινείται στο +0,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024 και το πρώτο τρίμηνο στο +0,15%. Το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε στο +6,5% και το πρώτο τρίμηνο του 2025 στο +3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Τέλος, το πετρέλαιο θέρμανσης κινήθηκε το Μάρτιο στο +17% σε σχέση με πέρσι, κάτι που οφείλεται και στο γεγονός ότι η τιμή ήταν χαμηλή και στο +16% το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Διαβάστε ακόμη