Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην Κίνα έμειναν σταθερές σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του 2025, παρατείνοντας μια περίοδο 18 μηνών κατά την οποία η μεγαλύτερη χώρα εκπομπών στον κόσμο δεν έχει παρουσιάσει αύξηση. Η διαπίστωση προέρχεται από ανάλυση του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) για λογαριασμό του κλιματικού ιστότοπου Carbon Brief, με τον αναλυτή Λάουρι Μυλλιβίρτα να επισημαίνει ότι η τάση σταθεροποίησης ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2024 και συνεχίζεται χωρίς ανατροπές.

Σύμφωνα με την έκθεση, η στασιμότητα των εκπομπών αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες συνολικής μείωσης για το 2025, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα σημειωθεί κάποιο έντονο ανοδικό κύμα στο τέλος του χρόνου. Το 2024, η Κίνα είχε καταγράψει αύξηση περίπου 0,8%, καθώς η οικονομία της ανέκαμπτε από την περίοδο των περιορισμών της πανδημίας, οδηγώντας σε μεγαλύτερη βιομηχανική δραστηριότητα και αυξημένη χρήση ενέργειας.

Νέοι στόχοι στην Κίνα και οι διεθνείς αντιδράσεις

Η κινεζική κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο την κορύφωση των εκπομπών έως το 2030 και στη συνέχεια την επίτευξη μείωσης μεταξύ 7% και 10% μέχρι το 2035. Η δέσμευση αυτή αποτελεί τη σημαντικότερη ως τώρα υπόσχεση της χώρας για αντίστροφη πορεία των εκπομπών, ωστόσο αρκετοί διεθνείς παράγοντες εκτιμούν ότι δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες για πιο φιλόδοξες κινήσεις. Ο Ευρωπαίος επίτροπος για το Κλίμα χαρακτήρισε τη στόχευση «ανεπαρκή» σε σχέση με τους ρυθμούς που απαιτούνται για την επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων.

Παράλληλα, η αποχώρηση των ΗΠΑ από βασικές διεθνείς κλιματικές συμφωνίες υπό τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ έχει δημιουργήσει ένα κενό ηγεσίας στις πολυμερείς συνομιλίες, το οποίο, σύμφωνα με παρατηρητές, η Κίνα επιχειρεί να καλύψει. Η έναρξη της συνόδου COP30 στη Βραζιλία βρίσκει το Πεκίνο σε θέση να επιδιώκει ενισχυμένο ρόλο στη διαμόρφωση της διεθνούς πολιτικής για το κλίμα.

Ποιοι κλάδοι κατέβασαν και ποιοι ανέβασαν τις εκπομπές

Η στασιμότητα των συνολικών εκπομπών οφείλεται σε διαφοροποιημένες επιδόσεις μεταξύ των τομέων της κινεζικής οικονομίας. Ο κλάδος των μεταφορών σημείωσε μείωση εκπομπών της τάξης του 5% το τρίτο τρίμηνο, αντανακλώντας τη συνεχιζόμενη στροφή των καταναλωτών προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Παράλληλα, οι εκπομπές από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας έμειναν σε σταθερά επίπεδα, παρότι η ζήτηση ρεύματος αυξήθηκε κατά 6,1%.

Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της πρόσθετης ζήτησης καλύφθηκε από ανανεώσιμες πηγές. Αιολική, ηλιακή, υδροηλεκτρική και πυρηνική ενέργεια κάλυψαν περίπου το 90% της αύξησης, ενώ η παραγωγή από φυσικό αέριο ενισχύθηκε εις βάρος του άνθρακα. Αυτές οι μεταβολές επέτρεψαν στη χώρα να περιορίσει τις εκπομπές της ενεργειακής βιομηχανίας παρά τη μεγαλύτερη κατανάλωση.

Ωστόσο, η άνοδος των εκπομπών στον χημικό κλάδο άσκησε αντίρροπη πίεση. Η παραγωγή πλαστικών αυξήθηκε κατά 12% στο εννεάμηνο, κυρίως λόγω της εκρηκτικής ζήτησης που δημιουργεί ο κλάδος των online παραγγελιών και της παράδοσης τροφίμων. Επιπλέον, η Κίνα έχει επιταχύνει την εγχώρια παραγωγή πολυαιθυλενίου, ως απάντηση στις εμπορικές εντάσεις με τις ΗΠΑ, ενώ τα διυλιστήρια ενθαρρύνονται από την κυβέρνηση να μετακινηθούν σε παραγωγή χημικών προϊόντων, εξαιτίας της πτώσης στη ζήτηση καυσίμων μεταφορών.

Παρά τις αντισταθμίσεις που προκαλεί ο χημικός τομέας, η συνολική εικόνα των τελευταίων 18 μηνών δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία ότι η Κίνα μπορεί να πλησιάζει σε μια διαρκή στροφή προς πιο καθαρή ενεργειακή πορεία, με πιθανές διεθνείς επιπτώσεις σε μια κρίσιμη δεκαετία για την παγκόσμια κλιματική πολιτική.

Διαβάστε ακόμη