Η στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας αποτέλεσε το κίνητρο της χθεσινής αντίθεσης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ με διάταξη που υπήρχε στο αρχικό κείμενο του συμβουλίου και καλωσόριζε το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας.

Ουσιαστικά, επρόκειτο για μια προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προωθήσει από την «πίσω πόρτα» το Πλαίσιο, καθώς λίγες ημέρες νωρίτερα είχε αναβληθεί η συζήτηση για έναν χρόνο έπειτα από ψηφοφορία, στην οποία Ελλάδα και Κύπρος επέλεξαν να απέχουν, ενώ οι ΗΠΑ εξέφρασαν την ισχυρή εναντίωση τους.

Στο χθεσινό κείμενο του Συμβουλίου, μάλιστα, υπήρχε στην διάταξη ρητή αναφορά ότι η ναυτιλία «πρώτη νομικά δεσμευτική τομεακή κλιματική ρύθμιση» που θα έπρεπε να επιβληθεί ο φόρος.

«Η Ελλάδα προσήλθε εποικοδομητικά στις διαπραγματεύσεις στο Συμβούλιο των Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ με μια ισορροπημένη θέση που προασπίζει τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας που συνεισφέρει το 3% του ΑΕΠ της χώρας, η οποία δεν έγινε δεκτή από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ», αναφέρουν άριστα πληροφορημένες πηγές με γνώστη του θέματος.

Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, η Ελλάδα τήρησε μια στάση συνεπή, σε συνέχεια και της στάσης που τήρησε για το λεγόμενο Net Zero Framework, δηλαδή το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ) όπου μαζί με την Κύπρο απείχαν από τη σχετική ψηφοφορία που κατέληξε στην αναβολή του σχετικού φόρου. Η Κύπρος, ωστόσο, στη χθεσινή ψηφοφορία ήρε τις επιφυλάξεις της, αφήνοντας την Ελλάδα μόνη στην ψηφοφορία να υπερασπίζεται τον ναυτιλιακό τομέα.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα μπορούσε να δεχθεί την επαναφορά του εν λόγω μέτρου που και άδικό είναι και πλήττει καίρια τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας. Η επίμαχη διάταξη στην οποία η Ελλάδα ήγειρε αντιρρήσεις στη Σύνοδο των Υπουργών Περιβάλλοντος ανέφερε ότι «Η ΕΕ καλωσορίζει τα μέτρα του ΙΜΟ ως την πρώτη νομικά δεσμευτική τομεακή κλιματική ρύθμιση που θα συνεισφέρει στην μείωση των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία». Αντιπρότεινε μια πιο ήπια διατύπωση που θα έκανε αναφορά στις διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ και κάλυπτε σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων εταίρων της που προσήλθαν. Καθώς αυτή δεν έγινε δεκτή και η λήψη της εν λόγω απόφασης απαιτούσε ομοφωνία, τελικά απαλείφθηκε από το τελικό κείμενο του ανακοινωθέντος οποιαδήποτε αναφορά στον σχεδιασμό για επιβολής φόρο άνθρακα στον ΙΜΟ.

Τέλος, η ελληνική πλευρά φαίνεται πως κινήθηκε περισσότερο προς την κατεύθυνση της δίκαιης και ρεαλιστικής μετάβασης, όπως αυτή τέθηκε, θέσεις που είχε καταθέσει στο δημόσιο διάλογο και η Ένωση Ελλήνων Πλοιοκτητών πρόσφατα.

Διαβάστε ακόμη