Toν Μάιο του 2024 ξεκίνησε από την ΕΚΠΟΙΖΩ η Υπηρεσία Μιας Στάσης (ΥΜΣ), η οποία λειτουργεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου REVERTER. Βασικός σκοπός, η διευκόλυνση της ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών ευάλωτων νοικοκυριών, μέσω βιώσιμων και οικονομικά αποδοτικών λύσεων. Στο έργο συμμετέχουν δώδεκα εταίροι από πέντε διαφορετικές χώρες, μεταξύ των οποίων, από πλευράς Ελλάδας, η ΕΚΠΟΙΖΩ, το ΕΜΠ – Εργαστήριο Μεταλλευτικής Τεχνολογίας και Περιβαλλοντικής Μεταλλευτικής και το ΚΑΠΕ.

Στο πλαίσιο του προγράμματος, υπογράφηκαν τέσσερα Μνημόνια Συνεργασίας (Δήμος Αιγάλεω, Δήμος Αγίας Βαρβάρας, Δήμος Αγίων Αναργύρων & Καματερού, Ελληνικό, Δίκτυο για την Καταπολέμηση της Φτώχειας, Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία) στο Μητροπολιτικό́ Πάρκο Αντώνη Τρίτση. Έγιναν 330 επισκέψεις πολιτών στο γραφείο, 175 άτομα εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να ενημερωθούν για το πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ 2025», ενώ 35 από αυτά εκδήλωσαν ενδιαφέρον να υποβάλουν αίτηση.

Υποβολή αίτησης στο «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ 2025» μέσω αυτής της διαδικασίας έκαναν 7 άτομα (οι περισσότεροι εκ των οποίων ευάλωτοι/ΑΜΕΑ) και επιπλέον 7 άτομα υπέβαλαν με δικούς τους μηχανικούς. Επίσης, ένα άτομο αποφάσισε να υποβάλει αίτηση στο «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου». Έγιναν, τέλος, και 790 επισκέψεις σε κατοικίες με σκοπό την χαρτογράφηση των ενεργειακών αναγκών των νοικοκυριών και την παροχή βοήθειας για υποβολή αίτησης στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2025».

Τα ευρήματα από τις επισκέψεις σε κατοικίες

Πριν λίγες ημέρες σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΝ με θέμα την ενεργειακή φτώχεια, ο κ. Γιώργος Παυλικάκης, Γενικός Γραμματέας της ΕΚΠΟΙΖΩ παρουσίασε κάποια ενδιαφέροντα ευρήματα από τις επισκέψεις στις κατοικίες. Όπως για παράδειγμα ότι μόνο το 11,4% των σπιτιών έχει μονωμένους τοίχους, ενώ το 20,8% έχει μονωμένη στέγη (ωστόσο μπορεί να υπάρχει σύγχυση μεταξύ θερμομόνωσης και υγρασίας) και το 8,1% μονωμένο δάπεδο. Το 75% περίπου έχει κουφώματα αλουμινίου αλλά μόνο το 25% των νοικοκυριών δήλωσε ικανοποίηση αναφορικά με την αεροστεγανότητα των κουφωμάτων.

Σχεδόν το ήμισυ των νοικοκυριών (48,7%) χρησιμοποιεί κεντρικό σύστημα θέρμανσης. Η κεντρική θέρμανση τροφοδοτείται αποκλειστικά από λέβητες πετρελαίου (77%) και φυσικού αερίου (23%). Αντίθετα, τα ατομικά συστήματα είναι πιο ποικίλα και αποτελούνται κυρίως από κλιματιστικά (41%), ηλεκτρικές σόμπες (15%), λέβητες πετρελαίου (14%) και φυσικού αερίου (14%), κ.λπ. Παράλληλα, σχεδόν το 70% των νοικοκυριών χρησιμοποιεί επίσης δευτερεύον σύστημα θέρμανσης, κυρίως κλιματιστικά (63%).

Παυλικάκης: Τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης να επιδοτούν 100% τους ευάλωτους

Επίσης ο κ. Παυλικάκης ανέφερε πως περίπου το 55% και το 60% των νοικοκυριών που επισκέφθηκαν λένε ότι αντιμετωπίζουν θερμική δυσφορία κατά τη διάρκεια του χειμώνα και του καλοκαιριού, αντίστοιχα. Το 62% αντιμετωπίζει προβλήματα υγρασίας ή μούχλας στα σπίτια τους – προβλήματα που δεν συνδέονται με κακό αερισμό, καθώς περισσότερο από το 95% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αερίζουν τακτικά τα σπίτια τους κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Ταυτόχρονα, το 18% των νοικοκυριών έχει καθυστερήσεις στην πληρωμή των λογαριασμών ενέργειας.

Στο τέλος σημείωσε πως τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών θα πρέπει να επιδοτούν 100% τους ενεργειακά ευάλωτους, να έχουν λιγότερη γραφειοκρατία και να υπάρχει στοχευμένη ενημέρωση για τα προγράμματα και τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων ενεργειακών πόρων (πράσινη ενέργεια).

Στην ίδια εκδήλωση ο κ. Δημήτρης Δαμίγος, Καθηγητής ΕΜΠ, είχε τονίσει πως απαιτούνται πόροι: στην Αττική, με βάση τη μέση επιφάνεια και το μέσο κόστος για βαθιά ενεργειακή αναβάθμιση μιας κατοικίας, το συνολικό κόστος για 85.000 κατοικίες ευάλωτων νοικοκυριών εκτιμάται σε 2,5-3 δισ. ευρώ (τάξη μεγέθους). Απαιτούνται νέες λύσεις χρηματοδότησης: προκήρυξη μαζικών ανακαινίσεων από το Κράτος, επιτυγχάνοντας μείωση του κόστους λόγω οικονομιών κλίμακας. Τέλος, απαιτείται ολοκληρωμένη προσέγγιση λαμβάνοντας υπόψη και τις εξωτερικές οικονομίες: η κρίση κατοικίας επιδρά στην ενεργειακή και μεταφορική φτώχεια και προκαλεί εξωτερικό κόστος, π.χ. κόστος ταξιδιού, κόστος υγείας λόγω αύξησης εκπομπών από τις μεταφορές, κλπ., ριζική vs. ρηχής ανακαίνισης, στατικότητα κτηρίων, κ.ά.

Διαβάστε ακόμη