Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) εξετάζουν την πιθανότητα καθυστέρησης 10 ετών στην εισαγωγή πανευρωπαϊκών φόρων στα καύσιμα της αεροπορίας και της ναυτιλίας, καθώς επιδιώκουν να προωθήσουν μεταρρυθμίσεις στους φόρους ενέργειας που έχουν καθυστερήσει, σύμφωνα με προσχέδιο εγγράφου που είδε το Reuters.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε αναθεώρηση των κανόνων φορολόγησης ενέργειας το 2021, με στόχο την ευθυγράμμιση με τις προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής. Η πρόταση περιλάμβανε τη σταδιακή επιβολή φόρων σε καύσιμα που εκπέμπουν CO2 για πτήσεις και ναυτιλία εντός των 27 κρατών μελών, τα οποία σήμερα απαλλάσσονται από τους ελάχιστους κοινούς φόρους της ΕΕ.

Οι κυβερνήσεις αντιστάθηκαν στις αλλαγές και τώρα εξετάζουν μια καθυστέρηση 10 ετών, κατά την οποία τα καύσιμα για αεροσκάφη και πλοία θα διατηρήσουν την υφιστάμενη απαλλαγή από φόρους, σύμφωνα με προσχέδιο προτάσεων διαπραγμάτευσης της ΕΕ.

«Το 2035, η Επιτροπή θα πρέπει να εξετάσει τη δυνατότητα φορολόγησης της αεροπλοΐας και της υδάτινης ναυσιπλοΐας και να προτείνει τροποποιήσεις στην Οδηγία αυτή, όπου κρίνεται σκόπιμο», αναφέρεται στο έγγραφο.

Οι διαπραγματευτές των κρατών μελών της ΕΕ θα συζητήσουν τον συμβιβασμό σε συνάντηση στις Βρυξέλλες την Παρασκευή.

Μόνο τα μικρά αεροσκάφη με μέγιστη χωρητικότητα 19 θέσεων και τα σκάφη που ορίζονται ως «ιδιωτικά αναψυχής» ενδέχεται να υπόκεινται σε φόρους πριν από τη λήξη των 10 ετών, αναφέρει το προσχέδιο.

Η απαλλαγή σχεδιάστηκε «για να διατηρηθεί η ανταγωνιστική θέση των εταιρειών της Ένωσης».

Η ΕΕ εφαρμόζει ήδη ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές σε άλλα καύσιμα, όπως η ηλεκτρική ενέργεια και η βενζίνη για αυτοκίνητα. Οι ακτιβιστές για το κλίμα ζητούν εδώ και καιρό αλλαγές στους φόρους για να προωθηθούν καθαρότερα καύσιμα σε σχέση με τα πιο ρυπογόνα και ενεργοβόρα.

Ωστόσο, η αλλαγή της φορολογικής πολιτικής της ΕΕ είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλα τα κράτη μέλη.

Κράτη με μεγάλους ναυτιλιακούς και τουριστικούς τομείς αντιστάθηκαν στις αλλαγές, σύμφωνα με διπλωμάτες της ΕΕ. Μια προηγούμενη πρόταση για προσωρινή απαλλαγή νησιωτικών χωρών, όπως η Ιρλανδία και η Μάλτα, καθώς και χωρών με νησιωτικά εδάφη, όπως η Ισπανία, επίσης δεν κατάφερε να συγκεντρώσει αρκετή υποστήριξη.

Το τελευταίο έγγραφο συντάχθηκε από τη Δανία, που κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ. Εκπρόσωπος της δανικής προεδρίας δήλωσε ότι στόχος είναι τα κράτη να καταλήξουν σε συμφωνία για τις αλλαγές στους φόρους έως τον Νοέμβριο.

Διαβάστε ακόμη