Με καθαρό μήνυμα επιτάχυνσης και στόχο την οριστική ολοκλήρωση του εθνικού χάρτη υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Μανώλης Γραφάκος, ανακοίνωσε ότι απομένουν πλέον μόλις τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες για να καλυφθεί πλήρως η επικράτεια. Ο σχεδιασμός προχωρά με βάση έργα Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με την υλοποίησή τους να τοποθετείται χρονικά μεταξύ τέλους 2026 και αρχών 2027.

Τα έργα που απομένουν εντοπίζονται σε τρεις περιφέρειες: Νότιο Αιγαίο, Βόρειο Αιγαίο και Στερεά Ελλάδα. Στο Νότιο Αιγαίο, προβλέπεται μονάδα που θα καλύπτει τη Σύρο, τη Νάξο και την Πάρο, με τις τεχνικές προδιαγραφές ήδη ώριμες. Αντίστοιχα, στο Βόρειο Αιγαίο προχωρά η ωρίμανση μονάδας για τη Λέσβο και τη Σάμο. Το τρίτο έργο αφορά τη Στερεά Ελλάδα και συγκεκριμένα την περιοχή της Χαλκίδας και της Λαμίας, οι οποίες θα εξυπηρετούνται από μία ενιαία μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Γραφάκος και στην Αττική, εκφράζοντας την προσδοκία να κινηθεί σύντομα ώστε να «κλείσει και αυτό το κομμάτι» του εθνικού σχεδιασμού. Εξήγησε ότι η μέχρι τώρα πρόοδος υπήρξε εντυπωσιακή: το 2019, μόλις τρεις μονάδες επεξεργασίας λειτουργούσαν, ενώ σήμερα ο αριθμός έχει ανέλθει σε 13. Παράλληλα, 26 νέα έργα βρίσκονται σε φάση κατασκευής, φέρνοντας τη χώρα πολύ κοντά στην πλήρη κάλυψη.

Ο Γενικός Γραμματέας δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει τις καθυστερήσεις του παρελθόντος, φέρνοντας ως παράδειγμα δύο έργα που ξεκίνησαν με διαφορά δύο ετών: το έργο ΣΔΙΤ στα στην Περιφέρεια Ηπείρου το 2014 και το δημόσιο έργο στη Θήβα το 2012. Ενώ το πρώτο ολοκληρώθηκε και λειτουργεί εδώ και καιρό, το δεύτερο παραμένει ημιτελές. Η σύγκριση αυτή χρησιμοποιήθηκε για να αναδειχθεί το κόστος του χαμένου χρόνου και η ανάγκη για ενιαίο, λειτουργικό και συνεκτικό σχεδιασμό.

Ένα από τα διαχρονικά εμπόδια, όπως τόνισε, είναι ο κατακερματισμός των διαδικασιών. «Άλλη μελέτη για την εγκατάσταση επεξεργασίας, άλλη για τα δίκτυα, άλλη δημοπρασία για τις υποστηρικτικές υποδομές», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι η πολυδιάσπαση φέρνει καθυστερήσεις και αυξάνει το ρίσκο αστοχίας. Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο προωθεί τα λεγόμενα «έργα-στήλη», δηλαδή ολοκληρωμένα έργα με ενιαία δομή, που προκηρύσσονται, υλοποιούνται και λειτουργούν ως ένα σύνολο.

Όπως αποκάλυψε, έχουν ήδη «γκρουπαριστεί» δέκα εμβληματικά έργα στη Γενική Γραμματεία, τα οποία εξελίσσονται ώστε όταν υποβληθούν για έγκριση να είναι τεχνικά ώριμα, ελέγξιμα και άμεσα υλοποιήσιμα. «Στόχος μας είναι όχι μόνο να υλοποιούμε χρηματοδοτούμενα έργα, αλλά και να παραδίδουμε λειτουργικές μονάδες, ανθεκτικές στον χρόνο και πλήρως αποδοτικές», τόνισε.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Γραφάκος κάλεσε όλους τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να υιοθετήσουν τη νέα μεθοδολογία και να κινηθούν γρήγορα, χωρίς άλλες καθυστερήσεις. «Δεν έχουμε άλλο χρόνο να χάσουμε. Η χώρα χρειάζεται έργα που λειτουργούν, όχι απλώς έργα που εξαγγέλλονται. Τα έργα-στήλη είναι ο δρόμος που πιστεύουμε, και η πράξη μάς δικαιώνει», κατέληξε.

Διαβάστε ακόμη