Τα ηνία των κρίσιμων έργων για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας περνούν στην ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και το Υπερταμείο. Στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας («Πλαίσιο για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, κανόνες για την οργάνωση της αγοράς παραγωγής υδρογόνου και άλλες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος»), το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, ενσωματώνονται ρυθμίσεις που δίνουν υπερεξουσίες στις δύο μεγαλύτερες εταιρείες ύδρευσης της χώρας, αλλά και στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), για την κατασκευή, την αποκατάσταση και την επιτάχυνση των κρίσιμων υποδομών ύδρευσης.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να χτίσει το θεσμικό κέλυφος που θα αγκαλιάσει το συνολικό πακέτο λύσεων για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας, το οποίο συνδιαμορφώνεται αυτή την περίοδο μαζί με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι, την ώρα που κλιματική κρίση και ξηρασία δοκιμάζουν τις αντοχές των υποδομών, θα υπάρχει ένα ευέλικτο και στέρεο νομικό πλαίσιο, ικανό να επιταχύνει διαδικασίες, να συντονίσει φορείς και να κινητοποιήσει πόρους για να θωρακιστούν οι περιοχές που βρίσκονται στο «κόκκινο».

Ειδικότερα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ θα μπορούν να ορίζονται ως αναθέτουσες αρχές για έργα που συνδέονται άμεσα με την πρόληψη ή την αντιμετώπιση των συνεπειών της λειψυδρίας, ακόμα κι αν υπερβαίνουν το καθαρά δικό τους πεδίο αρμοδιοτήτων. Στην πράξη, θα αποκτήσουν την ευχέρεια να αναλαμβάνουν πλήρη διαχείριση των έργων αυτών -από την εκπόνηση των μελετών, τη διενέργεια των διαγωνισμών έως την παρακολούθηση της εκτέλεσής τους.

Κεντρικό ρόλο αποκτά το Υπερταμείο, μέσω της ΕΕΣΥΠ, το οποίο θα συντονίζει τη διαδικασία των διαγωνισμών, θα επιβλέπει την εκτέλεσή τους και θα εισπράττει αμοιβές για το έργο του, προσθέτοντας μια νέα πηγή εσόδων. Παράλληλα, οι επενδύσεις για την κατασκευή ή την αποκατάσταση των κρίσιμων αυτών υποδομών ύδρευσης εντάσσονται αυτοδίκαια στο καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεων, αποκτώντας πρόσβαση σε επιταχυνόμενη αδειοδότηση, κίνητρα χωροθέτησης και ειδικές διαδικασίες δικαστικής επίλυσης.

Αυτό όμως δεν είναι το τέλος των αλλαγών. Το πολυνομοσχέδιο ανοίγει τον δρόμο για σύναψη συμβάσεων μεταξύ της ΕΥΔΑΠ, της ΕΥΑΘ και των τοπικών Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ή των δήμων, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να συνδράμουν ενεργά στην αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης της λειψυδρίας. Παράλληλα, θεσμοθετεί τη σύσταση ομάδων εργασίας, αποτελούμενων από υπαλλήλους των φορέων αυτών, εξειδικευμένους επιστήμονες και εμπειρογνώμονες, ενώ επιτρέπει την πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου για την κάλυψη των έκτακτων απαιτήσεων.

Στο ίδιο νομοσχέδιο προσδιορίζεται ρητά η διαδικασία κήρυξης μιας περιοχής ως πληττόμενης από λειψυδρία, προσδίδοντας νομική βάση στην επιτάχυνση των μέτρων έκτακτης ανάγκης. Με τον τρόπο αυτό, το κράτος δημιουργεί ένα ενιαίο, ευέλικτο και θεσμικά θωρακισμένο σχήμα, που συνδέει την κεντρική διοίκηση, τους φορείς ύδρευσης και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Διαβάστε ακόμη