Πάνω από το 40% του διαθέσιμου νερού στην Κέρκυρα χάνεται καθημερινά από διαρροές στα δίκτυα, την ώρα που η λειψυδρία χτυπά αλύπητα το νησί. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες παραμένουν παγωμένες, οι απαραίτητοι χρηματοδοτικοί πόροι αναζητούνται ακόμη – και η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει σε ένα νησί που υποδέχεται τον χρόνο περίπου τέσσερα εκατομμύρια επισκέπτες. Η Κέρκυρα «διψά» για λύσεις, αλλά το θεσμικό και τεχνικό αδιέξοδο μοιάζει να βαθαίνει αντί να περιορίζεται.
Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς παραδέχθηκε ότι το πολυαναμενόμενο έργο ΣΔΙΤ για την ύδρευση της Κέρκυρας, συνολικού προϋπολογισμού 181,2 εκατ. ευρώ, παραμένει στάσιμο λόγω αδυναμίας εξεύρεσης χρηματοδότησης. Πρόκειται για ένα έργο που είχε παρουσιαστεί ως η οριστική λύση στο χρόνιο πρόβλημα υδροδότησης του νησιού, το οποίο εξακολουθεί σήμερα να καλύπτει τις ανάγκες του μέσω γεωτρήσεων.
Η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας προϋποθέτει την εξεύρεση τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αναδειχθεί τελικός ανάδοχος και να διασφαλιστεί η συνέχιση του έργου χωρίς καθυστερήσεις. «Αναζητείται ενεργά η απαιτούμενη χρηματοδότηση, ώστε να μη χαθεί η δυναμική του διαγωνισμού», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.
Στα σημαντικότερα έργα για την Κέρκυρα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, η κατασκευή μονάδας αποσκλήρυνσης νερού στη Χρυσηίδα προϋπολογισμού 29,1 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι, κατόπιν σχετικής πρωτοβουλίας του περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων Γιάννη Τρεπεκλή και επιστολής του προς τον Πρωθυπουργό, πραγματοποιήθηκε διυπουργική σύσκεψη, η οποία κατέληξε σε ομόφωνη απόφαση: η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων αναλαμβάνει τον ρόλο του φορέα υλοποίησης του έργου.
Η χρηματοδότηση προβλέπεται να καλυφθεί από τα Υπουργεία Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, ενώ και η ίδια η Περιφέρεια θα συμμετάσχει ενεργά –και οικονομικά– στην υλοποίηση του έργου. Σύμφωνα με τον κ. Ταγαρά, το έργο βρίσκεται στη φάση της κατακύρωσης και αναμένει την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης, προκειμένου να προχωρήσει σε προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και, εν συνεχεία, στην υπογραφή της σύμβασης.
Τέλος, στα συρτάρια των υπουργείων παραμένει και η πρότυπη πρόταση που είχε καταθέσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω της οποία διεκδικούσε την ανάληψη έργου στρατηγικής σημασίας. Όπως επισήμανε πάντως ο κ. Ταγαράς κάθε σχέδιο μεταφοράς νερού μεταξύ λεκανών απορροής πρέπει να αξιολογείται ως προς την περιβαλλοντική του συμβατότητα, να τεκμηριώνεται με ειδική μελέτη και να εγκρίνεται εντός των επικαιροποιημένων ΣΔΛΑΠ, προτού μπορέσει να προχωρήσει θεσμικά και χρηματοδοτικά. «Αν πρόκειται να υπάρξει τέτοια δυνατότητα», είπε χαρακτηριστικά, «θα πρέπει να προηγηθεί σχετική μελέτη και να ενσωματωθεί επισήμως στον σχεδιασμό».
Το νησί όπως έχει γράψει το energygame.gr έχει τεθεί σε «κόκκινο συναγερμό» με το πρόβλημα λειψυδρίας να αποκτά πλέον χαρακτηριστικά γενικευμένης κρίσης. Παρότι πρόκειται για την περιοχή με το υψηλότερο ύψος βροχής στην Ελλάδα, η αδυναμία αξιοποίησης αυτού του πολύτιμου φυσικού πόρου καταδεικνύει τη βαθύτερη παθογένεια που ταλανίζει την Κέρκυρα: μια χρόνια κρίση υποδομών, διαχείρισης και τελικά πολιτικής προτεραιοποίησης.
Διαβάστε ακόμη