Η νέα έκθεση της Lloyd’s Register (LR) αναδεικνύει τόσο την πρόοδο όσο και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στην ανακαίνιση των πλοίων για να ανταποκριθούν στους στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Παρά την πρόοδο στη ναυτιλιακή βιομηχανία στην αναβάθμιση των κινητήρων για εναλλακτικά καύσιμα, η έκθεση επισημαίνει ότι η έλλειψη κινήτρων από την πλευρά των προσφορών ενδέχεται να καθυστερήσει την πρόοδο. Από την αρχική αναφορά της LR το 2023, η βιομηχανία έχει καταγράψει την ολοκλήρωση των πρώτων μετατροπών για καύσιμο τη μεθανόλη από το 2015 και την αύξηση των ναυπηγείων με δυνατότητες ανακαίνισης. Ωστόσο, η νέα έκθεση τονίζει ότι η πρόοδος στην υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων προχωρά με πιο αργούς ρυθμούς, παρά τις ρυθμιστικές πιέσεις, όπως το FuelEU Maritime της ΕΕ και το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS), που επιβάλλουν πρόστιμα για τις εκπομπές άνθρακα. Η ζήτηση για εναλλακτικά καύσιμα παραμένει χαμηλή λόγω της έλλειψης ισχυρών κινήτρων για τους παραγωγούς καυσίμων.
Μια απροσδόκητη εξέλιξη το 2024 ήταν η αναζωπύρωση των ανακαινίσεων για LNG, καθώς οι πλοιοκτήτες αναζητούσαν άμεσες λύσεις για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και τη συμμόρφωση με τις ρυθμιστικές απαιτήσεις. Περισσότερα από 305 πλοία με καύσιμο LNG παραγγέλθηκαν το προηγούμενο έτος, αντιπροσωπεύοντας το 14% των νέων παραγγελιών, ξεπερνώντας τις εναλλακτικές λύσεις με μεθανόλη και αμμωνία. Παρά την προσωρινή λύση που προσφέρει το LNG για το άμεσο μέλλον, η έκθεση τονίζει ότι οι απαιτήσεις για μεγαλύτερες μειώσεις εκπομπών θα αυξηθούν μετά την επόμενη δεκαετία. Οι εκπομπές μεθανίου και η διαθεσιμότητα βιο- και e-LNG παραμένουν ακανθώδη ζητήματα, ενώ η αλυσίδα εφοδιασμού καυσίμων μηδενικών εκπομπών είναι ακόμα στα πρώτα στάδια. Ωστόσο, πολλοί πλοιοκτήτες θεωρούν το LNG τη πιο βιώσιμη επιλογή ανακαίνισης σήμερα. Επιπλέον, η έκθεση επισημαίνει την ανάγκη για καλύτερο συντονισμό μεταξύ κατασκευαστών κινητήρων, προμηθευτών συστημάτων καυσίμου και ναυπηγείων, καθώς οι χρόνοι αναμονής για μετατροπές μπορεί να ξεπεράσουν τους 18 μήνες. Στο ρυθμιστικό πεδίο, οι πρόσφατες τροποποιήσεις στον Τεχνικό Κώδικα NOx Annex VI του MARPOL αναμένονται να διευκολύνουν τη διαδικασία πιστοποίησης των μετατροπών. Ένα ακόμη θέμα που αναδείχθηκε είναι η περιορισμένη ικανότητα των ναυπηγείων να αναλάβουν μετατροπές για εναλλακτικά καύσιμα.
Ο αριθμός των ναυπηγείων που διαθέτουν τις απαραίτητες δυνατότητες έχει αυξηθεί σε 16, κυρίως στην Κίνα και τη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, η τελευταία έκθεση εντοπίζει την τρέχουσα ικανότητα ανακαίνισης σε περίπου 465 μετατροπές πλοίων ετησίως, πολύ κάτω από την εκτιμώμενη ανάγκη για πάνω από 1.000 μετατροπές. Παρά τη σταδιακή πρόοδο στις παραγγελίες ανακαίνισης το 2024, οι σχεδιαστές κινητήρων προετοιμάζονται για τις μελλοντικές ανάγκες της αγοράς. Ο πιο σύντομος χρόνος εκτέλεσης ανακαίνισης σε σχέση με τα νέα πλοία υποδεικνύει ότι περισσότερα έργα για το 2026 και το 2027 μπορεί να ανακοινωθούν το 2025. Σε απάντηση στην αρχική έκθεση, η LR έχει αναπτύξει μια μεθοδολογία για την αξιολόγηση των υποψηφίων ναυπηγείων, παρέχοντας στους πλοιοκτήτες εμπιστοσύνη ότι οι συνεργάτες τους μπορούν να καλύψουν τις απαιτήσεις των έργων ανακαίνισης.
Η Claudene Sharp-Patel, Παγκόσμια Τεχνική Διευθύντρια της LR, δήλωσε: «Η νέα Έκθεση Ανακαίνισης Μηχανών της LR αποδεικνύει ότι, ενώ η τεχνολογία και οι κανονισμοί εξελίσσονται, απαιτείται αποφασιστική δράση για να εξασφαλιστεί το μέλλον του τοπίου καυσίμων. Η τεχνολογία και η ικανότητα των ναυπηγείων για ανακαινίσεις πλοίων βελτιώνονται, αλλά χωρίς αποφασιστική δράση για την κλιμάκωση των αλυσίδων εφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, οι πλοιοκτήτες θα αντιμετωπίσουν αυξανόμενα κόστη συμμόρφωσης και επιχειρησιακή αβεβαιότητα. Χρειαζόμαστε μεγαλύτερη κανονιστική σαφήνεια και επενδύσεις για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ φιλοδοξίας και δράσης.»
Διαβάστε ακόμη