Συνεχίζεται η αναμονή για την κυβερνητική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της μείωσης του ενεργειακού κόστους της βιομηχανίας, με τις άτυπες προθεσμίες να παρέρχονται άπρακτες η μια μετά την άλλη, τη στιγμή που η μια μετά την άλλη οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις λαμβάνουν μέτρα στήριξης των δικών τους επιχειρήσεων. Λίγες ημέρες μετά τις εξαγγελίες της γερμανικής κυβέρνησης για σχήμα επιδότησης του ρεύματος για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες -που θέτει «πλαφόν» στα 50 ευρώ/MWh και θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2026-, τη σκυτάλη πήρε η Γαλλία, όπου η Υπουργός Δημόσιων Οικονομικών Αμελί ντε Μονσαλέν ανακοίνωσε κατά τη συζήτηση του σχεδίου προϋπολογισμού (που πάντως απορρίφθηκε από το γαλλικό κοινοβούλιο…) την πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τη φορολογία στο ρεύμα των επιχειρήσεων κατά 5- 7 ευρώ/MWh για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά τους.

Στην Ελλάδα, η δύσκολη άσκησης της εξεύρεσης στοχευμένης λύσης με τη μέγιστη αποδοτικότητα που θα υλοποιηθεί με περιορισμένους πόρους συνεχίζεται. Το θέμα της στενότητας των πόρων ανέδειξε ο υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, καθώς, απαντώντας σε σχετική ερώτηση κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2026 επιβεβαίωσε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για κάποιο επιπλέον κονδύλι από την κεντρική κυβέρνηση και ότι η όποια λύση θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από τους πόρους του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το 2026. «Εφόσον δεν υπάρχουν περιθώρια από τον προϋπολογισμό, προφανώς το μέτρο θα πρέπει να προσαρμοστεί στους πόρους που μπορούν να βρεθούν-που είναι περιορισμένοι», αναφέρουν πηγές με άριστη γνώση των διεργασιών, προσθέτοντας ότι αυτό που εξετάζεται είναι ένα μείγμα λύσεων που πιθανότατα δεν θα περιλαμβάνει τελικά την ελληνική εκδοχή του ιταλικού μοντέλου που είχε προτείνει ο ΣΕΒ, εν μέσω και των πληροφοριών που έρχονται για τα προβλήματα που έχει συναντήσει η εφαρμογή του original ιταλικού μοντέλου στην Ιταλία.

Στο πλαίσιο αυτό, τα έσοδα από τα δικαιώματα ρύπων φαίνεται ότι θα αποτελέσουν την βασική πηγή χρηματοδότησης του όποιου μέτρου, με το μείγμα των εξεταζόμενων λύσεων να περιέχει -όπως όλα δείχνουν- και την αύξηση του ποσοστού της αντιστάθμισης έναντι του κινδύνου διαρροής ρύπων. Κάτι που σύμφωνα με την ενεργοβόρο βιομηχανία, έπρεπε να είχε γίνει για τα έτη 2023-2025, ανεξάρτητα από τα όποια μέτρα στήριξης εξετάζονται. Σύμφωνα με επιστολές που έχει στείλει η ΕΒΙΚΕΝ στον ΥΠΕΝ, υπάρχει εκκρεμότητα διόρθωσης των Υπουργικών Αποφάσεων που καθορίζουν τα ποσά της Αντιστάθμισης για τα έτη 2023 και 2025. Όσον αφορά στο ποσό της αντιστάθμισης το Υπουργείο με Απόφαση που εξέδωσε στις 31 Δεκεμβρίου του 2024 επανακαθόρισε το  ποσοστό επί των εσόδων που θα διατεθούν για την Αντιστάθμιση στο 19,6% έναντι αρχικού ποσοστού 16,185 %.

Πλην όμως, η εν λόγω ΥΑ εκδόθηκε σε χρόνο μεταγενέστερο του χρόνου που ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ) είχε προχωρήσει στην πληρωμή για την αντιστάθμιση του 2023 (στη βάση του αρχικού ποσοστού). Ο ΔΑΠΕΕΠ ζητά διευκρινιστική Υπουργική Απόφαση για να πληρώσει τα 50 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο επιπλέον ποσό που πρέπει να αποδοθεί για το 2023 λόγω του επανακαθορισμού του ποσοστού, η οποία δεν έχει ακόμα εκδοθεί από το Υπουργείο. Αναφορικά με το ποσό της αντιστάθμισης για το 2025 με απόφαση φέτος το Μάιο το ΥΠΕΝ καθόρισε το ποσοστό επί των συνολικών εσόδων από τα δικαιώματα ρύπων που θα διαθέσει για την αντιστάθμιση στο 20%. Η ίδια απόφαση, όμως, περιλαμβάνει και τον μαθηματικό τύπο που υπολογίζει ακριβώς το ποσοστό στη βάση της διαφοράς της Μεσοσταθμικής Τιμής Αγοράς (ΜΤΑ) του 2025 με το 2024. Η ΜΤΑ φέτος μέχρι στιγμής διαμορφώνεται στα 124,792 ευρώ/MWh και όπως όλα δείχνουν θα είναι υψηλότερη από την Μεσοσταθμική Τιμή Αγοράς του 2024 που ήταν 121,67 ευρώ/MWh. Επίσης, σίγουρα δεν θα είναι μικρότερη κατά 30% στο τέλος του έτους, οπότε ο μαθηματικός τύπος καταλήγει με βεβαιότητα σε ποσοστό αντιστάθμισης 25% και όχι 20% όπως προβλέπεται τώρα. Τούτων λεχθέντων, η ΕΒΙΚΕΝ τονίζει ότι είναι προφανές ότι απαιτείται έγκαιρη έκδοση διορθωτικής ΥΑ ώστε να γίνει ορθή εκκαθάριση από τον ΔΑΠΕΕΠ.

Διαβάστε ακόμη