Σε φάση αναδιάρθρωσης εισέρχεται η αγορά εξισορρόπησης, με τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) να δρομολογεί την ανάθεση μιας νέας μελέτης, με στόχο να αποτυπωθεί με ακρίβεια πώς επηρεάζονται οι Λογαριασμοί Προσαυξήσεων (ΛΠ) και, κατ’ επέκταση, το κόστος για τον τελικό καταναλωτή από τις μεταβολές στις προσφορές της αγοράς. Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται σε μια περίοδο που καταγράφεται έντονη ανησυχία για πιθανή αύξηση των κοστών εξισορρόπησης, εξαιτίας της αυξανόμενης διείσδυσης των ΑΠΕ, της ανάγκης για περισσότερες εφεδρείες και των τεχνικών απαιτήσεων ευστάθειας του συστήματος – παράγοντες που ασκούν πίεση τόσο στον ΛΠ2 (που αντανακλά το κόστος διαθεσιμότητας ισχύος και τις αποζημιώσεις προς τις μονάδες παραγωγής) όσο και στον ΛΠ3 (που αφορά τις αποζημιώσεις για περικοπές παραγωγής ΑΠΕ).
Η μελέτη θα εξετάσει μια σειρά από παραμετρικά σενάρια, όπως τι θα συμβεί εάν αυξηθεί ο ΛΠ2 ή αν οι προσφορές παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα, ενώ θα αποτυπώσει και την επίδραση από τη μείωση των περικοπών παραγωγής μέσω της λεγόμενης «ανακατανομής», η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση κόστους. Θα προσφέρει έτσι ένα τεκμηριωμένο εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τον σχεδιασμό της αγοράς και τη διαμόρφωση των χρεώσεων που επηρεάζουν άμεσα τους προμηθευτές και τους καταναλωτές.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η ευρύτερη μεταρρύθμιση της αγοράς εξισορρόπησης, με βασικό πυλώνα τη δημιουργία διακριτής αγοράς Ισχύος Εξισορρόπησης, η οποία θα προηγείται χρονικά της Αγοράς Επόμενης Ημέρας (DAM). Η ΡΑΑΕΥ έχει ήδη θέσει σε δημόσια διαβούλευση την εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τις βασικές αρχές σχεδιασμού της νέας αγοράς, που περιλαμβάνουν τον τρόπο λειτουργίας των δημοπρασιών προαγοράς εφεδρειών και τη Διαδικασία Ενοποιημένου Προγραμματισμού.
Η πρόταση προβλέπει ότι η απαιτούμενη εφεδρική ισχύς για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος θα εξασφαλίζεται προληπτικά, πριν από την αγορά επόμενης ημέρας, μέσα από μειοδοτικές δημοπρασίες. Με αυτόν τον τρόπο, ο Διαχειριστής θα μπορεί να εξασφαλίζει έγκαιρα τις αναγκαίες εφεδρείες, αποφεύγοντας την ανάγκη ένταξής τους εκ των υστέρων μέσω ανακατανομής – διαδικασία που σήμερα οδηγεί συχνά σε περικοπές ΑΠΕ και αυξάνει το κόστος του ΛΠ3.
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού προβλέπεται η διενέργεια τρών διαδοχικών δημοπρασιών ισχύος εξισορρόπησης, καθεμιά από τις οποίες θα αφορά διαφορετικό προϊόν:
- την αυτόματη εφεδρεία αποκατάστασης συχνότητας (aFRR),
- τη χειροκίνητη εφεδρεία αποκατάστασης (mFRR),
- και την εφεδρεία διατήρησης συχνότητας (FCR).
Εναλλακτικά, προβλέπεται η δυνατότητα διεξαγωγής ενιαίας δημοπρασίας για τα προϊόντα ΕΑΣ (ανοδική και καθοδική αΕΑΣ και χΕΑΣ), με στόχο τη μεγαλύτερη ευελιξία και τη βελτιστοποίηση της κατανομής των πόρων. Η συμμετοχή στις δημοπρασίες θα γίνεται σε επίπεδο χαρτοφυλακίου και όχι ανά μονάδα, ενώ θα είναι εθελοντική. Εάν σε κάποια δημοπρασία δεν καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες, ο Διαχειριστής θα μπορεί να προμηθεύεται το υπόλοιπο μέσω της ΔΕΠ, με υποχρεωτική συμμετοχή συγκεκριμένων κατηγοριών οντοτήτων και χωρίς αποζημίωση.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εμφανίζεται να στηρίζει πλήρως το μέτρο, θεωρώντας ότι η λειτουργία μιας τέτοιας αγοράς θα αποτελέσει καίριο εργαλείο για τη μείωση του κόστους εξισορρόπησης και θα οδηγήσει σε συγκράτηση του ΛΠ3, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες επιβάρυνσης στο χονδρεμπορικό κόστος. Για τον λόγο αυτό, εξετάζεται και το ενδεχόμενο επίσπευσης της εφαρμογής του νέου μηχανισμού, με στόχο να τεθεί σε λειτουργία ακόμη και μέσα στους επόμενους έξι μήνες – σημαντικά νωρίτερα από το τριετές χρονοδιάγραμμα που είχε προτείνει αρχικά ο ΑΔΜΗΕ.
Διαβάστε ακόμη