Την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην υλοποίηση των εγχώριων, διεθνών διασυνδέσεων καθώς και άλλων σημαντικών έργων, παρουσίασε ο ΑΔΜΗΕ στο πλαίσιο της δημοσίευσης των οικονομικών του αποτελεσμάτων για το α’ εξάμηνο του 2025.
Αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, ο Διαχειριστής αναφέρει πως έχει τεθεί σε συνεχή λειτουργία, ενώ έχει ξεκινήσει η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του έργου. Ως προς την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, σημειώνεται πως το σκέλος Σαντορίνη-Νάξος είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του δεύτερου εξαμήνου του τρέχοντος έτους, ενώ έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026 θα ενσωματωθούν και τα νησιά Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης.
Για τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, ο ΑΔΜΗΕ ενημερώνει πως ο διαγωνισμός που αφορά τους Σταθμούς Μετατροπής βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ ο διαγωνισμός που αφορά την καλωδιακή διασύνδεση της Κορίνθου με την Κω κηρύχθηκε άγονος λόγω μη υποβολής προσφορών και θα επαναπροκηρυχθεί. Παράλληλα, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων υποβλήθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) τον Δεκέμβριο του 2023 και ακόμη αναμένεται η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Σχετικά με τη διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, η ΜΠΕ για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η ΜΠΕ για την εναέρια γραμμή εντός της Λέσβου αναμένεται να υποβληθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ταυτόχρονα με τη διαδικασία της αδειοδότησης, είναι σε εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής των έργων.
Ως προς το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, ο ΑΔΜΗΕ αναφέρει πως η πλήρης ολοκλήρωση της αναβάθμισής του αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Ειδική μνεία κάνει ο Διαχειριστής και στο ΚΥΤ Ρουφ, για το οποίο τονίζει πως βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες των υπογείων γραμμών σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους δήμους και φορείς, ενώ ταυτόχρονα σε εξέλιξη βρίσκονται τόσο η εκκένωση των κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του υφιστάμενου Υ/Σ, όσο και οι απαραίτητες κατεδαφίσεις. Ωστόσο, δεν διασαφηνίζεται πότε θα ολοκληρωθεί η υλοποίησή του. Τέλος, αναφορικά με τον Ανατολικό Διάδρομο Πελοποννήσου, ο ΑΔΜΗΕ ενημερώνει πως το έργο της Γραμμής Μεταφοράς που θα συνδέει το ΚΥΤ Κουμουνδούρου με το ΚΥΤ Κορίνθου αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Η πρόοδος στις διεθνείς διασυνδέσεις που αναπτύσσει ο ΑΔΜΗΕ
Σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, ο Διαχειριστής αναφέρει πως ολοκληρώθηκε η ανάθεση εκπόνησης περιβαλλοντικών μελετών για τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις, με στόχο την έκδοση ΜΠΕ τον Αύγουστο του 2026 και ΑΕΠΟ τον Μάρτιο του 2027. Επιπλέον, ολοκληρώθηκε η προετοιμασία των εμπορικών και τεχνικών εγγράφων για την εκπόνηση της προκαταρκτικής μελέτης βυθού με στόχο την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας στο τέλος του μήνα που διανύουμε.
Ως προς την ηλεκτρική διασύνδεση με την Αίγυπτο (GREGY), στην παρούσα φάση αναμένεται η επιλογή των αναδόχων που θα αναλάβουν τις μελέτες, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις σχετικά με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ, της EETC και της Elica Interconnector Μονοπρόσωπη Α.Ε. Η συμφωνία αυτή θα επικεντρωθεί στην υποβολή από τους Διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ETTC στην Elica των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών και δεδομένων που αφορούν στη διενέργεια των ανωτέρω μελετών.
Για τη διασύνδεση με τη Σαουδική Αραβία, ο ΑΔΜΗΕ επισημαίνει πως οι μελέτες που αφορούν την εμπορική βιωσιμότητα του έργου είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Τον Ιούλιο που πέρασε ολοκληρώθηκε η Έκθεση Βιωσιμότητας της διασύνδεσης, η οποία παρέχει μια προκαταρκτική σύσταση σχετικά με τη βιωσιμότητά του, με σκοπό την ενημέρωση των ενδιαφερόμενων μερών σχετικά με τα ενδιάμεσα αποτελέσματα της οικονομικής και εμπορικής μοντελοποίησης Plexos.
Διαβάστε ακόμη
ΑΔΜΗΕ: Στα 67,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη το α’ εξάμηνο 2025
“Νάρκη” Ερντογάν από Νέα Υόρκη στο καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου GSI
ΗΡΑΚΛΗΣ: Πώς προχωρά το mega-project CCS, σε ένα χρόνο η επενδυτική απόφαση