Σε διαφορετικές ταχύτητες κινούνται τα σχόλια της αγοράς στην πρόταση του ΑΔΜΗΕ για ριζικές αλλαγές στην αγορά εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Όπως προκύπτει από τις επιστολές που δημοσιοποίησε η Ρυθμιστική Αρχή, η ΔΕΗ γενικά διάκειται θετικά στην πρόταση παραθέτοντας επιμέρους παρατηρήσεις, ενώ ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) που εκπροσωπεί τους ιδιώτες παραγωγούς εκφράζει σοβαρές ενστάσεις που άπτονται της αρχιτεκτονικής του νέου μοντέλου. Η δε ΕΒΙΚΕΝ από την πλευρά της ενεργοβόρου βιομηχανίας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αύξηση του κόστους εξισορρόπησης, εκτιμώντας ότι θα φτάσει το 1 δισ. ευρώ φέτος.

ΔΕΗ: Προς τη σωστή κατεύθυνση η πρόταση

Η ΔΕΗ χαιρετίζει την πρωτοβουλία του ΑΔΜΗΕ, καθώς -όπως υποστηρίζει- η καθιέρωση των δημοπρασιών Ισχύος Εξισορρόπησης αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στον περιορισμό της ανακατανομής ενέργειας στις οντότητες, σημειώνοντας ότι «το μέτρο αυτό θα έχει άμεσο και θετικό αντίκτυπο στη  μείωση του κόστους της αγοράς εξισορρόπησης, τόσο λόγω του περιορισμού της ανακατανομής όσο και μέσω της σαφούς ρύθμισης του τρόπου ρύθμισης της ανακατανεμόμενης ενέργειας». Προσθέτει δε ότι «αποτελεί διαχρονική θέση του Ομίλου ΔΕΗ ότι η δημιουργία διακριτής αγοράς εφεδρειών πριν από την λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ουσιαστική και αποτελεσματική σύγκλιση της Αγοράς Εξισορρόπησης με τις ευρωπαϊκές, ενώ παράλληλα συμβάλλει σημαντικά στην οικονομική αποδοτικότητα του συστήματος». Η ΔΕΗ εκτιμά περαιτέρω ότι το προτεινόμενο μεταβατικό διάστημα (από το υφιστάμενο στο νέο μοντέλο) είναι υπερβολικά μεγάλο και θεωρεί αναγκαίο να προβεί ο ΑΔΜΗΕ στις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να συντμηθεί.

ΕΣΑΗ: Κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού 

Σε τελείως διαφορετικό μήκος κύματος κινούνται τα σχόλια του ΕΣΑΗ που δηλώνει κατηγορηματικά αντίθετος στις προτάσεις που περιλαμβάνονται στη διαβούλευση, με το βασικό επιχείρημα ότι «οι προτεινόμενες αλλαγές χαρακτηρίζονται από έλλειψη σαφούς στόχευσης, εισάγουν αχρείαστη πολυπλοκότητα και θα επιδεινώσουν προς την αρνητική κατεύθυνση τον ανταγωνισμό στην αγορά καθώς, εάν εφαρμοστούν, θα ενισχύσουν ασύμμετρα τη θέση της δεσπόζουσας επιχείρησης -ειδικά εάν παύσει η συμμετοχή στην αγορά ηλεκτρισμού να γίνεται σε επίπεδο μονάδας παραγωγής/αποθήκευσης (unit-based) και υιοθετηθεί η συμμετοχή μέσω χαρτοφυλακίου (portfolio-based)». Συνοψίζοντας τις ενστάσεις του, ο Σύνδεσμος υποστηρίζει ότι η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για μια τέτοια δομική αλλαγή της αγοράς δεν συνοδεύεται από σχετική Ανάλυση Κόστους-Οφέλους που θα τεκμηρίωνε την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων ρυθμίσεων. Εκτιμά περαιτέρω ότι η διάσπαση της συνβελιστοποίησης και η υποβολή προσφορών σε επίπεδο χαρτοφυλακίου αντί του έως τώρα unit-based θα στρεβλώσει τον ανταγωνισμό, ενώ κάνει λόγο και για τον κίνδυνο πρόκλησης διαρκούς και μακροχρόνιας αναταραχής στη λειτουργία της αγοράς λόγω των συνεχών και επικαλυπτόμενων επικείμενων αλλαγών.

ΕΒΙΚΕΝ: Στο 1 δισ. ευρώ το κόστος εξισορρόπησης φέτος

Η ΕΒΙΚΕΝ από την πλευρά της στέκεται στην αυξητική πορεία του κόστους εξισορρόπησης. Όπως σημειώνει, «Σε συνέχεια αυτών από τα δημοσιευμένα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ και από την σχετική μελέτη της Grant Thorton προκύπτει ότι από τον Ιούλιο του 2024 παρατηρείται συνεχής αδικαιολόγητη αύξηση του Λογαριασμού προσαύξησης 3 (ΛΠ3) έως και 150% ως προς το 2024. Αύξηση που έχει σαν αποτέλεσμα την υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών (…) Επισημαίνουμε το γεγονός, ότι δεν υπάρχει διαφάνεια στις χρεώσεις που διαμορφώνουν το κόστος ανακατανομής, γιατί εκτός των άλλων η αμοιβή των μονάδων που προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες γίνεται βάσει των προσφορών τους (pay as bid) και απλά κάποια στιγμή τα κόστη αυτά ενσωματώνονται στον ΛΠ3». Ο σύνδεσμος των ενεργοβόρων βιομηχανιών επισημαίνει ακόμα ότι και το κόστος του Λογαριασμού Προσαύξησης 2 (ΛΠ2), ήτοι η αποζημίωση των συμβατικών μονάδων για να διαθέτουν την ισχύ τους στην αγορά εξισορρόπησης, είναι πολύ υψηλό και φθάνει τα 200 εκατ. ευρώ. «Βάσει των ανωτέρω εκτιμούμε ότι το κόστος της αγοράς εξισορρόπησης το 2025 θα φθάσει και ίσως ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 500 εκατ. θα αφορούν ενέργεια ανακατανομής. Από τα παραπάνω συνάγουμε ότι η σημερινή λειτουργία της αγοράς σε τίποτα δεν θυμίζει λειτουργία ευνομούμενης ευρωπαϊκής αγοράς. Είναι σαφές λοιπόν ότι καθίσταται επιτακτική η λήψη μέτρων που να έχουν τους ίδιους στόχους με την παρούσα διαβούλευση, μελετώντας ταυτόχρονα μέτρα που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιταλία, η οποία έχει το ίδιο μοντέλο αγοράς εξισορρόπησης της κεντρικής κατανομής (central dispatch)».

Διαβάστε ακόμη