Η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) με επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, αναφορικά με την εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τις βασικές αρχές σχεδιασμού των δημοπρασιών Ισχύος Εξισορρόπησης και της Διαδικασίας Ενοποιημένου Προγραμματισμού, επισημαίνει την ανάγκη λήψης μέτρων. Υπογραμμίζει ότι «η σημερινή λειτουργία της αγοράς σε τίποτα δεν θυμίζει λειτουργία ευνομούμενης ευρωπαϊκής αγοράς».

Αρχικά, στην επιστολή επισημαίνεται πως σε συνέχεια των δημοσιευμένων στοιχείων του ΑΔΜΗΕ και από την σχετική μελέτη της Grant Thorton προκύπτει ότι «από τον Ιούλιο του 2024 παρατηρείται συνεχής αδικαιολόγητη αύξηση του Λογαριασμού προσαύξησης 3 (ΛΠ3) έως και 150% ως προς το 2024. Αύξηση που έχει σαν αποτέλεσμα την υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών και υπερκέρδη κύρια για τα Υ/Η και τα φ.α. Επισημαίνουμε το γεγονός, ότι δεν υπάρχει διαφάνεια στις χρεώσεις που διαμορφώνουν το κόστος ανακατανομής, γιατί εκτός των άλλων η αμοιβή των μονάδων που προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες γίνεται βάσει των προσφορών τους (pay as bid). Απλά κάποια στιγμή τα κόστη αυτά ενσωματώνονται στον ΛΠ3».

Παράλληλα, υπογραμμίζει πως είναι «πλέον σαφές ότι με την ανεξέλεγκτα αυξανόμενη παραγωγή των ΑΠΕ σε συνδυασμό με την κατά χρονικές περιόδους ανάγκη για σημαντικές εξαγωγές, ο ΑΔΜΗΕ για λόγους ασφάλειας του συστήματος θα αυξάνει, σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική, τις ποσότητες ανακατανομής κατά περίπτωση. Οι οποίες μάλιστα αμείβονται αδιαφανώς με pay as bid, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα ελέγχου από τον ΑΔΜΗΕ εάν η εν λόγω προσφορά αντανακλά το πραγματικό κόστος λειτουργίας των μονάδων, οι οποίες καλούνται να λειτουργήσουν εκτός προγράμματος αγοράς».

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΒΙΚΕΝ τονίζει πως καθίσταται επιτακτική η λήψη μέτρων που να έχουν τους ίδιους στόχους με την παρούσα διαβούλευση, μελετώντας ταυτόχρονα μέτρα που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως στην Ιταλία. Συμπερασματικά, η ΕΒΙΚΕΝ τονίζει πως είναι θετικό ότι η Αρχή «έχει αναθέσει μελέτη για να υπολογιστούν οι επιπτώσεις αυτής της μεταρρύθμισης που τίθεται σε διαβούλευση στο σύνολο της αγοράς, μιας αγοράς βαθιά ολιγοπωλιακής, όπου η ανάπτυξη έστω και στοιχειώδους ανταγωνισμού είναι ζητούμενο. Η προαγορά ισχύος εφεδρείας πριν την DAM με ένα διαγωνισμό μπορεί να αποδειχθεί πολύ ακριβή επιλογή. Η παρούσα πρόταση του ΑΔΜΗΕ όμως αποτελεί μια βάση για να αρχίσει σε βάθος ένας γόνιμος διάλογος, ο οποίος πρέπει να λάβει υπόψη το σχεδιασμό των αγορών όπως αυτή της Ιταλίας, όπου διαπιστώνουμε βασικές διαφορές ως προς την παρούσα πρόταση. Σημαντικότερη εκείνη ότι στην Ιταλία γίνεται προαγορά ενέργειας/ισχύος εξισορρόπησης σε έξι περιόδους μέσα και πριν την DAM».

Υπενθυμίζεται πως η ΕΒΙΚΕΝ τον περασμένο Απρίλιο, κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης για την πρόταση του ΑΔΜΗΕ για επιστροφή των αρνητικών τιμών στην αγορά εξισορρόπησης, προειδοποιούσε για την προοπτική περαιτέρω αύξησης του Λογαριασμού Προσαύξησης ΛΠ 3 (και κατά συνέπεια της επιβάρυνσης των χονδρεμπορικών τιμών ηλεκτρισμού) με τη θέσπιση των προτεινόμενων μέτρων. Σχολιάζει ότι η αποζημίωση των σταθμών ΑΠΕ θα αυξήσει περαιτέρω τον ΛΠ 3 που από τον περασμένο Ιούλιο έχει εκτοξευθεί στο επίπεδο των 16 ευρώ/MWh, λόγω κυρίως της αύξησης των προσφορών των συμμετεχόντων στην αγορά της αγοράς εξισορρόπησης.

Διαβάστε ακόμη