Την πιο ισχυρή ενεργειακή θωράκιση στην ιστορία της διαθέτει φέτος η Κρήτη, χάρη στη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση με την Αττική που βρίσκεται ήδη σε φάση δοκιμαστικής λειτουργίας και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία μέχρι το τέλος Ιουνίου. Η διασύνδεση αυτή, όπως τόνισε ο Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής Έργων του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης στο νέο επεισόδιο του podcast «Στην Πρίζα», έχει στόχο να διασφαλίσει ότι το νησί θα καλυφθεί επαρκώς κατά την καλοκαιρινή περίοδο, όταν η ζήτηση κορυφώνεται λόγω του τουρισμού.
Όπως εξήγησε, το έργο που υλοποιήθηκε από τη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, Ariadne Interconnection, ξεκίνησε το 2017 και αποτέλεσε εθνικό στοίχημα, το οποίο υλοποιήθηκε σε χρόνο ρεκόρ: μόλις 4,5 χρόνια από την υπογραφή των συμβάσεων μέχρι την έναρξη λειτουργίας, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που επέφερε η πανδημία και οι καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις. Το έργο βασίζεται σε τεχνολογία μετατροπέων συνεχούς ρεύματος (VSC), που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επιτρέποντας την ευέλικτη και ασφαλή μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας σε μεγάλα βάθη.
«Η διασύνδεση θα είναι διαθέσιμη μέσα στον Ιούνιο για να παρέχει όση ενέργεια χρειάζεται η Κρήτη στην καρδιά του καλοκαιριού», δήλωσε ο κ. Μάργαρης, επισημαίνοντας ότι οι υφιστάμενες θερμικές μονάδες του νησιού είναι παλαιές και όχι ιδιαίτερα αξιόπιστες. Παράλληλα, υπενθύμισε ότι από το 2021 λειτουργεί και η «μικρή» διασύνδεση με την Πελοπόννησο, η οποία συνέβαλε καθοριστικά στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Ο Παναγιώτης Καντιώτης, πολιτικός μηχανικός της Ariadne Interconnection, συμμετείχε στην ομάδα υλοποίησης έχοντας επιστρέψει στην Ελλάδα έπειτα από έντεκα χρόνια επαγγελματικής δραστηριότητας στο εξωτερικό, όπου εργάστηκε και σε αντίστοιχο έργο διασύνδεσης μεταξύ Ιρλανδίας και Γαλλίας. Όπως ο ίδιος ανέφερε, όταν έμαθε για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής–Κρήτης, αναζήτησε την εταιρεία από μόνος του και επέστρεψε στην Ελλάδα για να συμμετάσχει. «Ήταν μια μοναδική ευκαιρία, ένα έργο υποδομής αντίστοιχου επιπέδου με εκείνα του εξωτερικού», δήλωσε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι η μετάβαση έγινε σχετικά ομαλά χάρη και στη σαφή οργάνωση του ΑΔΜΗΕ.
Η ίδρυση της Ariadne λειτούργησε ως εφαλτήριο επιστροφής και για άλλους Έλληνες μηχανικούς του εξωτερικού, καθώς —όπως σημείωσε ο κ. Μάργαρης— η εταιρεία στελεχώθηκε με περισσότερα από δέκα άτομα που είχαν αποκτήσει εμπειρία σε διασυνδέσεις HVDC και offshore έργα σε χώρες όπως η Σκανδιναβία. Το τεχνικό αντικείμενο του έργου λειτούργησε ως βασικό κίνητρο, τη στιγμή που ο ΑΔΜΗΕ, λόγω θεσμικών περιορισμών, δεν μπορεί να προσφέρει μισθούς ανταγωνιστικούς ούτε καν σε σχέση με την εγχώρια ενεργειακή αγορά, η οποία πλέον προσφέρει υψηλές αποδοχές λόγω της έκρηξης επενδύσεων στις ΑΠΕ.
Η δυσκολία προσέλκυσης εξειδικευμένων στελεχών, όπως ειπώθηκε στη συζήτηση, είναι οριζόντιο πρόβλημα σε όλο τον κλάδο. Ο ΑΔΜΗΕ προσπαθεί να το αντιμετωπίσει ιδρύοντας εκπαιδευτικό κέντρο, συνεργαζόμενος με Πολυτεχνεία και Πανεπιστήμια, ώστε οι νέοι επιστήμονες να γνωρίσουν έγκαιρα τις προοπτικές καριέρας στον κλάδο των δικτύων μεταφοράς.
Ο κ. Μάργαρης επανέλαβε ότι το εγχείρημα της Ariadne λειτούργησε ως οργανωτικό τεστ ωριμότητας για τον ίδιο τον ΑΔΜΗΕ, καθώς σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με τρόπο που ενσωματώνει την εμπειρία του Διαχειριστή και παράλληλα εισάγει νέα πρότυπα. «Η στιγμή της τελικής δοκιμής στις 24 Μαΐου ήταν για εμάς ιδιαίτερα φορτισμένη, καθώς βλέπαμε ένα έργο που ξεκινήσαμε από το μηδέν να περνάει στο στάδιο της πραγματικής λειτουργίας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το οικονομικό όφελος για το σύστημα, όπως υπογράμμισε, είναι εξίσου σημαντικό: η πλήρης απεξάρτηση της Κρήτης από τις πετρελαϊκές μονάδες αναμένεται να αποφέρει εξοικονόμηση ύψους 300 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ σε συνδυασμό με τη μικρή διασύνδεση το ποσό ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Το πώς αυτή η εξοικονόμηση θα αποδοθεί στους καταναλωτές αποτελεί αρμοδιότητα της Πολιτείας και της ΡΑΑΕΥ.
Η συζήτηση έκλεισε με αναφορά στις επόμενες μεγάλες προκλήσεις που έχει μπροστά του ο ΑΔΜΗΕ, όπως η διασύνδεση με την Κύπρο και το Ισραήλ, αλλά και η αναβάθμιση της διασύνδεσης με την Ιταλία. Όπως ανέφερε ο Ιωάννης Μάργαρης, η επιτυχία της διασύνδεσης Κρήτης–Αττικής δεν αποτελεί απλώς λύση στο ζήτημα της επάρκειας για το νησί, αλλά λειτουργεί ως εφαλτήριο για την επόμενη γενιά στρατηγικών έργων του ΑΔΜΗΕ. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη διασύνδεση με την Κύπρο, ενώ σχεδιάζεται και νέα υποβρύχια γραμμή με την Ιταλία. η συνολική προσέγγιση του Διαχειριστή αποκαλύπτει ένα ευρύτερο στρατηγικό όραμα: την αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας για να καταστεί κόμβος διασύνδεσης μεταξύ Ευρώπης και Ανατολικής Μεσογείου. «Έχουμε μπροστά μας έργα ακόμη μεγαλύτερης πολυπλοκότητας. Η επιτυχία του καλωδίου Κρήτης – Αττικής μας έδωσε αυτοπεποίθηση, αλλά δεν πρέπει να μας εφησυχάσει», κατέληξε ο κ. Μάργαρης.
Διαβάστε ακόμη