Οι εργασίες επισκευής του καλωδίου Estlink 2 στον Κόλπο της Φινλανδίας αναμένεται να κοστίσουν μεταξύ 50 και 60 εκατομμυρίων ευρώ, δήλωσε την Πέμπτη 22 Μαΐου ο φινλανδικός διαχειριστής δικτύου Fingrid, σύμφωνα με δημοσίευμα στο HVDC World. Υπενθυμίζεται ότι το καλώδιο, το οποίο συνδέει ενεργειακά τη Φινλανδία με την Εσθονία, υπέστη ζημιά στις 25 Δεκεμβρίου 2024 από το πετρελαιοφόρο Eagle S, το οποίο έσυρε την άγκυρά του στον πυθμένα.
Η Fingrid ανέπτυξε ένα επισκευαστικό σκάφος στο σημείο στα μέσα Μαΐου και παρόλο που η θαλάσσια κυκλοφορία δυσχέραινε την επιχείρηση, οι καιρικές συνθήκες ήταν ευνοϊκές, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Fingrid για τη λειτουργία των υποβρυχίων καλωδίων Kimmo Nepola.
«Η επισκευή είναι εξαιρετικά πολύπλοκη», δήλωσε ο Nepola. «Πρέπει να αντικατασταθεί περίπου ένα χιλιόμετρο κατεστραμμένου καλωδίου. Το παλιό καλώδιο θα συνδεθεί με μια εφεδρική γραμμή μέσω ενός τμήματος 15-20 μέτρων που συναρμολογείται με το χέρι. Πρόκειται για εξαιρετικά απαιτητική και χρονοβόρα εργασία».
Η δομή του καλωδίου, που ζυγίζει 80 κιλά ανά μέτρο, θέτει πρόσθετες προκλήσεις τόσο για το σκάφος όσο και για τον εξοπλισμό του.
Η Fingrid στοχεύει να αποκαταστήσει τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μέσω του Estlink 2 έως τα μέσα Ιουλίου, αλλά ο τελικός προγραμματισμός εξαρτάται από την πρόοδο των επόμενων εβδομάδων. Η εκτίμηση του προβλεπόμενου κόστους δεν περιλαμβάνει τις απώλειες από τη μη μεταδιδόμενη ηλεκτρική ενέργεια.
Η Estlink 2 διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στις διασυνοριακές ροές ηλεκτρικής ενέργειας και η ζημιά προκάλεσε πληθώρα νέων συζητήσεων σχετικά με την ασφάλεια των υποδομών.
Ο Nepola δήλωσε ότι το περιστατικό υπογράμμισε την ανάγκη για καλύτερη προστασία των υποθαλάσσιων καλωδίων. «Η βελτιωμένη συνεργασία μεταξύ των αρχών, η αποτελεσματικότερη παρακολούθηση και τα ισχυρότερα μέτρα αντιμετώπισης αποτελούν βασικούς τομείς ανάπτυξης», δήλωσε. Ο στόχος για τη διάρκεια ζωής του επισκευασμένου καλωδίου είναι 40 χρόνια.
Η ποινική έρευνα για το περιστατικό βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωσή της. Σύμφωνα με τον Risto Lohi, επικεφαλής επιθεωρητή του Εθνικού Γραφείου Ερευνών (KRP), τρία μέλη του πληρώματος του Eagle S είναι ύποπτα για την πρόκληση της ζημίας. Η έρευνα αφορούσε αρχικά εννέα υπόπτους και επικεντρώθηκε σε ενδεχόμενη διακεκριμένη δολιοφθορά και σοβαρή παρέμβαση στις επικοινωνίες. Το δεξαμενόπλοιο Eagle S κατασχέθηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας, αλλά έφυγε από τα φινλανδικά ύδατα τον Μάρτιο. Το πλοίο έχει συνδεθεί έκτοτε με τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» που χρησιμοποιεί η Ρωσία για να παρακάμπτει τις κυρώσεις της ΕΕ. Το τελευταίο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ φέρεται να περιλαμβάνει το Eagle S μεταξύ των στόχων του.
Διαβάστε ακόμη