Στην πρώτη γραμμή της τροφοδοσίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με αμερικανικό LNG βρίσκεται το FSRU Αλεξανδρούπολης που ήδη διαδραματίζει κομβικό ρόλο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Βουλγαρίας αυτόν τον χειμώνα. Την ίδια στιγμή, ετοιμάζεται να μπει δυναμικά και στο παιχνίδι του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, με την αμερικανική Venture Global – τον αντισυμβαλλόμενο του σχήματος που AKTOR-ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Atlantic SEE LNG Trade στην ιστορική μακροπρόθεσμη συμφωνία προμήθειας LNG- να βρίσκεται στο επίκεντρο του όλου σχεδιασμού.
Έχει λοιπόν τη σημασία του που φορτίο της Venture Global με τελικό αγοραστή την κρατική εταιρεία αερίου της Βουλγαρίας Bulgargaz -μια από τις εταιρείες που έχει δεσμεύσει χωρητικότητα στο FSRU μαζί με την ίδια στην Ventural Global- έφτασε στο πλωτό τέρμιναλ και ξεκίνησε να εκφορτώνεται, ώστε να ξεκινήσει στη συνέχεια η αεριοποίησή του και η μεταφορά του μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB στη γειτονική χώρα. Πρόκειται για το δεύτερο από τα τέσσερα φορτία αμερικανικού LNG, συνολικής ενέργειας 4.000.000 MWh που θα κατευθυνθούν στη Βουλγαρία με «σημείο εκκίνησης» το FSRU, με στόχο μέρος της κάλυψης των ενεργειακών αναγκών της χώρας για την περίοδο Οκτωβρίου 2025-Μαρτίου 2026. Ο προμηθευτής για το πρώτο φορτίο ήταν η γαλλική Total Energies, ενώ για το φορτίο που έφτασε τώρα, έχοντας ξεκινήσει το ταξίδι του από το τερματικό LNG της Venture Global Plaquemines στη Λουιζιάνα προμηθευτής ήταν η Metlen.
Όπως αναφέρει μάλιστα η Bulgargaz σε ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι διαδικασίες για τη σύνδεση του τάνκερ που μετέφερε το LNG της Venture Global με το FSRU έλαβαν χώρα παρουσία του Διευθύνοντος Συμβούλου της «βουλγαρικής ΔΕΠΑ» Βεσελίν Σίναμποφ και στελεχών της Metlen και στη συνέχεια ξεκίνησε η εκφόρτωση του υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα διαρκέσει δυο ημέρες. Στη συνέχεια το LNG θα χρησιμοποιηθεί για να καλύψει τις ανάγκες των πελατών της Bulgargaz έως τα μέσα Ιανουαρίου, οπότε και αναμένεται να φτάσει το τρίτο φορτίο LNG από τις ΗΠΑ.
FSRU Αλεξανδρούπολης: Επί θύραις το ειδικό προϊόν Route 2 του Κάθετου Διαδρόμου
Ένα ακόμα ορόσημο για το FSRU Αλεξανδρούπολης, εξάλλου, είναι η ενεργοποίηση του ειδικού προϊόντος Route 2 για τη μεταφορά φορτίων αμερικανικού LNG που φτάνουν στο πλωτό τέρμιναλ απευθείας στην Ουκρανία μέσω των υποδομών του Κάθετου Διαδρόμου φυσικού αερίου. Αν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η πρώτη δημοπρασία για το Route 2 θα λάβει χώρα τη Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου και θα αφορά δέσμευση δυναμικότητας για τον Ιανουάριο του 2026. Σημειώνεται ότι όπως μεταφέρουν πηγές της Gastrade που «τρέχει» το FSRU Αλεξανδρούπολης, η δυναμικότητα του τέρμιναλ (5,5 δις. κυβικά μέτρα αερίου ή bcm/έτος) είναι δεσμευμένη σε ποσοστό περίπου 80% έως το 2030.
«Ζεσταίνεται» και το δεύτερο FSRU της Gastrade στο Θρακικό Πέλαγος
Την ίδια στιγμή, το σχέδιο της Ουάσιγκτον για υποκατάσταση «κάθε μορίου ρωσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη με αμερικανικό LNG» δίνει ώθηση στο δεύτερο τερματικό LNG που ωριμάζει η Gastrade στο Θρακικό Πέλαγος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα (αρχές του 2026), ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται τόσο εντατικές συζητήσεις με δυνητικούς offtakers στην περιοχή για την προμήθεια φορτίων μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων τύπου «Venture Global» που θα εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα του έργου και το λεγόμενο bankability, όσο και με φορείς χρηματοδότησης όπως η κρατική αμερικανική τράπεζα DFC (Development Finance Corporation) που βρίσκεται στο επίκεντρο του ευρύτερου αμερικανικού σχεδιασμού για την στήριξη όλων των υποδομών που θεωρούνται κομβικής σημασίας για την εδραίωση της ενεργειακής κυριαρχίας των ΗΠΑ στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο προϋπολογισμός του δεύτερου FSRU που θα έχει λίγο μεγαλύτερο capacity από το πρώτο (6 bcm/έτος) είναι της τάξης του στα 550 εκατ. ευρώ και η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) τοποθετείται μέσα στο 2026 «εάν κλειστούν οι απαραίτητες συμφωνίες», όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές. Υπενθυμίζεται ότι το εν λειτουργία FSRU της Gastrade είχε κοστίσει 489 εκατ. ευρώ, για τα οποία η εταιρεία είχε λάβει επιδότηση 210 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.
Όπως είχε γράψει το energygame.gr, η ωρίμανση του έργου ακουμπά σε δύο άξονες: τις μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις φορτίων και τη χρηματοδοτική ασφάλεια, σε ένα περιβάλλον όπου η υποκατάσταση του ρωσικού αερίου, η επανεκκίνηση της βιομηχανικής δραστηριότητας σε ορισμένες αγορές και ο ρόλος του αερίου ως καυσίμου αιχμής στο ηλεκτρικό σύστημα αναθερμαίνουν την περιφερειακή ζήτηση. Παράλληλα, οι νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Ελλάδα ενισχύουν το εγχώριο σκέλος της εξίσωσης, επιβάλλοντας πρόσθετη ευελιξία στις υποδομές εισαγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, η Ρεβυθούσα παραμένει η «ασπίδα» της εσωτερικής αγοράς, καλύπτοντας τις εγχώριες ανάγκες, ενώ η Αλεξανδρούπολη με δύο FSRU αναλαμβάνει ρόλο καθαρά εξαγωγικό. Με αυτό το υπόδειγμα, οι ροές προς Βουλγαρία, Ρουμανία και, δυνητικά, Ουγγαρία μπορούν να αποκτήσουν συστηματικό χαρακτήρα.
Διαβάστε ακόμη
