Η ζήτηση φυσικού αερίου στη χώρα μας παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με την Ελλάδα να βρίσκεται στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, κυρίως λόγω του καθοριστικού ρόλου που έχει στην εδραίωση του Κάθετου Διαδρόμου. Ενδεικτικό του αυξημένου ενδιαφέροντος αποτελεί το γεγονός ότι στη Ρεβυθούσα έχουν ήδη δεσμευθεί όλα τα slots μέχρι και το 2031, όπως ανέφερε ο κ. Σωτήριος Μπράβος, Ανώτατος Διευθυντής Εμπορικών Υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ, μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΝΕ. Παράλληλα, σημείωσε ότι παρόμοια τάση παρατηρείται και για το 2032, γεγονός που επιβεβαιώνει τη σταθερή δυναμική του τερματικού σταθμού.
Ο ΔΕΣΦΑ, πέρα από τη διαχείριση της αυξημένης ζήτησης, στρέφει πλέον το ενδιαφέρον του σε μια σειρά σημαντικών επενδυτικών έργων, με στόχο την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Μετά τα πρόσφατα εγκαίνια του Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου στην Κομοτηνή, ο ΔΕΣΦΑ προχωρά μεθοδικά στα επόμενα βήματα ανάπτυξης.
Η Μαρία Ρίτα Γκάλι, CEO του ΔΕΣΦΑ, είχε επισημάνει σχετικά με τον νέο σταθμό ότι «επιτρέπει στο φυσικό αέριο –και ειδικότερα στις νέες πηγές ενέργειας που εισέρχονται στη χώρα– να φτάνει παντού, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές χώρες». Όπως πρόσθεσε, «ο σταθμός συμπίεσης της Κομοτηνής θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην τροφοδοσία των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που έχουν αναπτυχθεί στη βόρεια Ελλάδα –στην Κομοτηνή, στην Αλεξανδρούπολη και μελλοντικά στη Δυτική Μακεδονία– ενώ θα ενισχύσει ουσιαστικά και τον Κάθετο Διάδρομο». Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, «οι δύο σταθμοί θα επιτρέψουν την εξαγωγή φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία και, στο μέλλον, προς τη Βόρεια Μακεδονία, φτάνοντας έως και τα 8,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως».
Αμέσως μετά, σειρά θα έχουν τα εγκαίνια του Σταθμού Συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων, ο οποίος θα διαθέτει δύο μονάδες συμπίεσης συν μία εφεδρική, συνολικής ισχύος (2+1) x 10 MW. Ο σταθμός έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να επιτρέπει τη συμπίεση του φυσικού αερίου και σε αντίστροφη ροή, ενώ ο αεριοστρόβιλος του συμπιεστή θα είναι σε θέση να λειτουργεί με μείγμα που περιέχει έως και 10% υδρογόνο (H₂), στοιχείο που σηματοδοτεί το πέρασμα του δικτύου σε πιο «πράσινη» εποχή.
Παράλληλα, εντός του έτους αναμένεται να ολοκληρωθούν δύο ακόμη κρίσιμα έργα: ο αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία και το ελληνικό τμήμα του διασυνδετήριου αγωγού με τη Βόρεια Μακεδονία. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις για τον αγωγό Καρπερή–Κομοτηνή και για την επέκταση του κεντρικού δικτύου προς την Πάτρα, οι οποίες αναμένονται στις αρχές του 2026.
Με τα έργα αυτά, η Ελλάδα ενισχύει περαιτέρω τον ρόλο της ως ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, προσφέροντας σταθερότητα, διαφοροποίηση πηγών και αυξημένη ενεργειακή ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή.
Διαβάστε ακόμη
