Ένα δεύτερο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG απέπλευσε ξανά από τη ρωσική μονάδα παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου Portovaya στη Βαλτική Θάλασσα, μετά από ένα χρονικό διάλειμμα, προκειμένου να αναζητήσει αγοραστή στο εξωτερικό — κίνηση που, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα του χρηματιστηρίου του Λονδίνου (LSEG), υποδηλώνει τις συνεχιζόμενες προσπάθειες της Ρωσίας να παρακάμψει ή να παραβιάσει τους περιορισμούς στις εξαγωγές LNG που έχουν επιβληθεί.

Τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων, όπως μεταδίδει επίσης το Reuters, δείχνουν ότι το δεξαμενόπλοιο με το όνομα Valera — το οποίο στο παρελθόν έφερε την επωνυμία Velikiy Novgorod — αναχώρησε από τον Κόλπο της Φινλανδίας. Στα δεδομένα καταγραφόταν ότι το πλοίο είχε προγραμματισμένη άφιξη σε άγνωστη τοποθεσία την 15η Ιανουαρίου, χωρίς όμως να δίνονται επιπλέον λεπτομέρειες για τον τελικό προορισμό ή τον αγοραστή.

Το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο αποτελεί το δεύτερο σκάφος που φεύγει από τη μονάδα Portovaya μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για την κατεύθυνση και τη συχνότητα των εξαγωγών από αυτή την εγκατάσταση παρά τις κυρώσεις. Προηγουμένως, το πλοίο Perle — που είχε στο παρελθόν το όνομα Pskov — είχε αποπλεύσει από την ίδια μονάδα στα μέσα Ιουλίου. Κατά τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το Perle κινούνταν βορειοδυτικά μέσω των Στενών της Μαλάκκα και είχε εκφορτώσει φορτίο LNG σε μη δημοσιοποιημένη τοποθεσία.

Η μονάδα Portovaya χαρακτηρίζεται ως μικρής κλίμακας στην παραγωγή LNG, με ετήσια δυναμικότητα παραγωγής 1,5 εκατομμυρίου τόνων. Η λειτουργία της ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022, ωστόσο οι εξαγωγές από την εγκατάσταση είχαν παύσει από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, μετά την επιβολή των αμερικανικών κυρώσεων. Στο αρχικό στάδιο της λειτουργίας της, πολλά φορτία από την Portovaya είχαν κατευθυνθεί στην Τουρκία και την Ελλάδα, ενώ στη συνέχεια οι αγορές εισαγωγής διευρύνθηκαν και περιελάμβαναν χώρες όπως η Κίνα, η Ισπανία και η Ιταλία, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία παρακολούθησης.

Οι αποστολές απαγορευμένου LNG και ο ρωσικός σκιώδης στόλος

Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο η Ρωσία φέρεται να απέστειλε το πρώτο φορτίο προς την Κίνα από μια άλλη νέα μονάδα, την Arctic LNG 2, η οποία επίσης υπόκειται σε αμερικανικές κυρώσεις. Η Arctic LNG 2 είχε αρχίσει να παράγει τον Δεκέμβριο του 2023, αλλά αντιμετώπισε περιορισμούς στην εμπορική εκμετάλλευση εξαιτίας των κυρώσεων.

Για να παρακάμψει τα εμπόδια που έχουν προκύψει από τις διεθνείς κυρώσεις στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, η Ρωσία φέρεται να αξιοποιεί έναν λεγόμενο «σκιώδη» στόλο. Αυτός ο στόλος αποτελείται κυρίως από γηρασμένα πλοία με αδιαφανείς ιδιοκτησίες, τα οποία συχνά χρησιμοποιούν πρακτικές απόκρυψης των κινήσεών τους: τα σκάφη αυτά είτε απενεργοποιούν το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) που μεταδίδει τη θέση τους, είτε το χειραγωγούν για να εκπέμψουν ψευδή στοιχεία παρακολούθησης — τακτική γνωστή ως πλαστογράφηση και συνήθως χρησιμοποιούμενη για να συγκαλυφθεί η πραγματική δραστηριότητα και ο προορισμός των φορτίων.

Τα διαθέσιμα στοιχεία παρακολούθησης και οι αναλύσεις που επικαλούνται τα μέσα επισημαίνουν ότι οι κινήσεις από την Portovaya και άλλες μονάδες υπό κυρώσεις παρακολουθούνται στενά, καθώς αντικατοπτρίζουν την προσπάθεια να συνεχιστούν οι ροές ενέργειας παρά τους διεθνείς περιορισμούς.

Διαβάστε ακόμη