Τις απόψεις της επί της πρότασης του ΔΕΣΦΑ για τις παραμέτρους του ετήσιου Προγραμματισμού LNG για την περίοδο 2026-2040, που είχαν τεθεί σε διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ, κατέθεσε η Motor Oil. Όπως αναφέρει στην επιστολή της, σκοπός τους είναι η καλύτερη αξιοποίηση των εγκαταστάσεων LNG της Ρεβυθούσας. «Οι προτάσεις μας επικεντρώνονται κυρίως στην απλοποίηση των διαδικασιών ΥΦΑ (είτε μέσω δυνατότητας επιμήκυνσης της περιόδου εκφορτώσεων είτε μέσω αναθεώρησης παραγόντων και προδιαγραφών ΥΦΑ), καθώς και στην εφαρμογή μιας λειτουργικής δευτερογενούς αγοράς. Στόχος τους είναι η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών ΥΦΑ μέσω της παροχής πρόσθετης ευελιξίας προς τους Χρήστες, σε ορθολογικά επίπεδα κόστους», ανέφερε. Υπενθυμίζεται πως ενστάσεις όσον αφορά στο ισχύον πλαίσιο διαχείρισης του τερματικού LNG της Ρεβυθούσας είχε εκφράσει η εταιρεία και τον Αύγουστο, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για την αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).

Σε σχέση με την τωρινή διαβούλευση, η Motor Oil τονίζει πως η περιορισμένη διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων LNG έως και το έτος 2030, «εξαιτίας της προγενέστερης μακροχρόνιας δέσμευσής τους από 2-3 κυρίαρχους συμμετέχοντες της εγχώριας αγοράς», δημιουργεί εμπόδια στην ελεύθερη πρόσβαση τόσο λόγω στρεβλώσεων στις διαδικασίες-διαγωνισμούς όσο και λόγω απουσίας μιας λειτουργικής δευτερογενούς αγοράς. Συνεπώς, εισηγείται:

  • την καθιέρωση ενός δομημένου και διαφανούς πλαισίου δευτερογενούς αγοράς LNG, μέσω κανόνων που θα εφαρμόζονται με πρωτοβουλία του ΔΕΣΦΑ και θα στοχεύουν στην άρση περιορισμών που σχετίζονται με την ευελιξία εισαγωγής φορτίων και τη διαχείριση αποθεμάτων LNG,
  • την απλούστευση των διαδικασιών εκχώρησης δυναμικοτήτων (αεριοποίησης, προσωρινής αποθήκευσης και ΠΑΧ), ακόμη και σε ενδο-ημερήσια βάση,
  • την παροχή δυνατότητας συναλλαγών LNG μεταξύ χρηστών ήδη από την πρώτη ημέρα εκφόρτωσης φορτίου,
  • τη δυνατότητα εκχώρησης αχρησιμοποίητης δυναμικότητας αεριοποίησης, ακόμη και σε μειωμένο τίμημα, προς τον ΔΕΣΦΑ, ο οποίος θα την αναδιαθέτει στη δευτερογενή αγορά
  • και την επανεξέταση των προκαθορισμένων διαστημάτων αεριοποίησης (13 ή 18 ημερών), τα οποία οδηγούν σε υπερδέσμευση δυναμικότητας και και’ επέκταση, σε υπερβολικές χρεώσεις προς τους χρήστες, δεδομένου ότι η αξιοποίησή τους υπολείπεται του 50% των πραγματικών αναγκών.

Παράλληλα, η Motor Oil επισημαίνει πως «παρά τις τοποθετήσεις μας σε προγενέστερες διαβουλεύσεις της Αρχής σας αναφορικά με προβλήματα στις προδιαγραφές των φορτίων ΥΦΑ που γίνονται αποδεκτά από το Διαχειριστή, ο ΔΕΣΦΑ δεν προσαρμόζεται στα τωρινά δεδομένα της αγοράς με τη μεγάλη πλειοψηφία των φορτίων που εκφορτώνουν στον τερματικό σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας να είναι Αμερικάνικης προέλευσης». «Ο υφιστάμενος συντελεστής ΑΘΛ (σ.σ. Ανώτερης Θερμογόνου Δύναμης), ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 6,77 MWh/m² ΥΦΑ, έχει υπολογιστεί βάσει της σύστασης φορτίων Αλγερινής προέλευσης. Προτείνεται η αναπροσαρμογή του, ώστε να αντανακλά την πραγματική μέση ενεργειακή σύσταση των φορτίων που εκφορτώνονται σήμερα στο ΕΣΦΑ — κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες – και προσεγγίζει τις 6.65 MWh/m²», αναφέρει.

«Η εν λόγω προσαρμογή αναμένεται να εξαλείψει τις χρεώσεις προγραμματισμού ΥΦΑ, που προκύπτουν από αποκλίσεις μεταξύ του πραγματικού όγκου εκφορτώσεων και του θεωρητικού του δείκτη που υπολογίζεται με τον πλέον παρωχημένο συντελεστή του ΔΕΣΦΑ. Με την αλλαγή του θα εξαλειφθεί μια επιπρόσθετη χρέωση που αυξάνει το κόστος αεριοποίησης των χρηστών μέχρι και 10%», προσθέτει η Motor Oil.

Επίσης, σημειώνει πως «η ισχύουσα προδιαγραφή πυκνότητας ΥΦΑ (430-478 kg/η που εφαρμόζει ο ΔΕΣΦΑ, περιορίζει ουσιωδώς τη δυνατότητα των Χρηστών να διαφοροποιήσουν τις πηγές προμήθειας τους. Φορτία προερχόμενα από τις Η.Π.Α., τα οποία λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε μεθάνιο εμφανίζουν πυκνότητα χαμηλότερη της ελληνικής προδιαγραφής, αποκλείονται από τους προμηθευτές ακόμη και όταν προσφέρονται σε ανταγωνιστικότερες τιμές, καθώς η αποδοχή της εισαγωγής τους από τον ΔΕΣΦΑ παραμένει αβέβαιη έως και τη στιγμή της εκφόρτωσης και της ανάμειξης τους με το υφιστάμενο απόθεμα. Το γεγονός αυτό εκθέτει τους χρήστες σε κινδύνους ενεργοποίησης ρητρών μη παραλαβής και στην επιβολή τεράστιων συμβατικών κυρώσεων».

Motor Oil: Τα προτεινόμενα μέτρα θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των εγκαταστάσεων LNG της Ρεβυθούσας

Η Motor Oil συνοψίζει λέγοντας πως «η εταιρεία μας τονίζει την ανάγκη άμεσης εφαρμογής των ανωτέρω προτάσεων και καλεί την Αρχή σας να επισπεύσει την έγκριση αναθεωρήσεων του Κώδικα ΕΣΦΑ που είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αναφορικά με το κεφάλαιο ΥΦΑ (όπως η κατάργηση του μηνιαίου προγραμματισμού ΥΦΑ), αλλά δεν έχουν εφαρμοστεί ακόμη».

«Τα προτεινόμενα μέτρα κρίνεται ότι θα συμβάλουν καθοριστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Εγκατάστασης ΥΦΑ της Ρεβυθούσας, διασφαλίζοντας την ισότιμη θέση της έναντι γειτονικών τερματικών σταθμών. ΥΦΑ και αναδεικνύοντας τη χώρα μας σε περιφερειακό κόμβο φυσικού αερίου στην περιοχή των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης. Επίσης, θα συμβάλουν στη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας μέσω διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας, ιδίως υπό το ενδεχόμενο πλήρους διακοπής ροών ρωσικού φυσικού αερίου στο πλαίσιο εφαρμογής ευρωπαϊκών ρυθμιστικών διατάξεων και κυρώσεων», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη