Χωρίς να υπάρχουν σοβαρές εξελίξεις σε σχέση με το αίτημα των traders να μειωθεί το κόστος μεταφοράς, πραγματοποιήθηκε νέα συνάντηση των Διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς φυσικού αέριου (TSOs), από τις χώρες των οποίων διέρχεται ο Κάθετος Διάδρομος. Σύμφωνα με πηγές του ΔΕΣΦΑ, «η συνάντηση είχε θετικό χαρακτήρα και συγκέντρωσε βασικούς συμμετέχοντες της αγοράς. Συζητήθηκαν οι τρέχουσες εξελίξεις στα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου και στα τερματικά LNG, καθώς και οι δυνατότητες μεταφοράς αερίου μέσω Ελλάδας προς την Ουκρανία».

Πρόσφατη μελέτη (WECOM) που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο έδειξε ότι βάσει του συμβατού με την ΕΕ καθεστώτος, η μεταφορά από την Ελλάδα προς την Ουκρανία κοστίζει σήμερα περίπου 9,65 ευρώ/MWh, αλλά ένα πακέτο μέτρων συμβατών με το ευρωπαϊκό κεκτημένο θα μείωνε το κόστος σε 5,3 ευρώ/MWh. Όπως πρόσφατα ανέφερε το energygame.gr, οι Διαχειριστές έχουν ήδη μειώσει κατά 25% τις συνολικές χρεώσεις διαμετακόμισης από την Ελλάδα έως τα σύνορα Ρουμανίας-Ουκρανίας, με μια επιπλέον μείωση 47% να εφαρμόζεται μεταξύ των ουκρανικών και μολδαβικών συνόρων.

Στο πλαίσιο αυτό, και με δεδομένο πως αυτή την εβδομάδα θα υπάρχει ακόμα μια δημοπρασία μέσω της Διαδρομής 1 μένει να φανεί αν θα επαναληφθεί το μοτίβο των προηγούμενων δημοπρασιών, όπου υπήρξε χαμηλό ενδιαφέρον. Σύμφωνα πάντως με το Reuters, η Ουκρανία έχει εξασφαλίσει αποθέματα φυσικού αερίου για να καλύψει το 80-90% της χειμερινής της ζήτησης και χρειάζεται έως και 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να αγοράσει επιπλέον καύσιμα για να επιτύχει τον στόχο της χειμερινής αποθήκευσης μετά τις ρωσικές επιθέσεις.

Στην περίπτωση ρωσικών επιθέσεων σε εγκαταστάσεις παραγωγής ή αποθήκευσης, η ανάγκη για εισαγωγές θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω. Η Ουκρανία έχει περίπου 11 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου σε αποθήκευση, που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 80% του στόχου των 13,2 bcm της κυβέρνησης. Τέλος, η Ουκρανία σχεδιάζει επίσης να εισάγει υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τις ΗΠΑ μέσω Γερμανίας, Ελλάδας, Λιθουανίας και Πολωνίας.

Διαβάστε ακόμη