Οι σταθμοί συμπίεσης φυσικού αερίου στην Κομοτηνή και την Αμπελιά αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία εντός του Οκτωβρίου, ενισχύοντας σημαντικά τη δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τις χώρες πάνω από τα βόρεια σύνορά της, δίνοντας νέα πνοή στον Κάθετο Διάδρομο. Το μήνυμα αυτό έστειλε η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)  Μαρία Ρίτα Γκάλι, σε συνέντευξή της στο Argus Media, στο περιθώριο του συνεδρίου Gastech στο Μιλάνο. Σημειώνεται ότι τα έργα αυτά αποτελούν την αιχμή του δόρατος για την αναβάθμιση του ρόλου της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, ως κρίσιμου κόμβου διαμετακόμισης φυσικού αερίου -και δη LNG– ως τη Μολδαβία και τη Ουκρανία.

Πιο συγκεκριμένα, η έναρξη λειτουργίας του σταθμού της Αμπελιάς τοποθετείται εντός Οκτωβρίου, ενώ ο σταθμός της Κομοτηνής θα “μπει στην πρίζα” με την θέση σε πλήρη λειτουργία του FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, δυναμικότητας 4,3 εκατ. τόνων ετησίως, στις αρχές του ίδιου μήνα.

Με την προσθήκη τους, η Ελλάδα θα ενισχύσει τη δυνατότητα εξαγωγών φυσικού αερίου προς Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μέσω του Κάθετου Διαδρόμου και των προϊόντων δέσμευσης δυναμικότητας Route 1, 2 και 3 για την μεταφορά φυσικού αερίου προς Ουκρανία με μειωμένες χρεώσεις διαμετακόμισης. Όπως σημείωσε η κ. Γκάλι, η εξέλιξη αυτή θα επιτρέψει σε χώρες που εξαρτώνται σήμερα από το ρωσικό αέριο να καλύψουν τις ανάγκες τους μέσω LNG. Η ίδια επισήμανε ότι οι σταθμοί σε Κομοτηνή και Αμπελιά αποτελούν τις βασικές ελληνικές παρεμβάσεις για την απελευθέρωση μεγαλύτερης δυναμικότητας στον Κάθετο Διάδρομο, με φόντο τη σημερινή συνάντηση των Διαχειριστών στο Κισινάου της Μολδαβίας με αντικείμενο την καλύτερη αξιοποίηση της όδευσης. Αντίστοιχες επενδύσεις σε υποδομές συμπίεσης στη Βουλγαρία αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει έργα για την αύξηση της χωρητικότητας από Ρουμανία και Βουλγαρία. Σύμφωνα πάντα με την κ. Γκάλι, η πλήρης τεχνική δυναμικότητα του Κάθετου Διαδρόμου εκτιμάται ότι θα είναι διαθέσιμη στις αρχές του 2027.

Παράλληλα, ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στη διάθεση δυναμικότητας μέσω του Route 1 προς την Ουκρανία, παρά τις επιφυλάξεις της αγοράς για το υψηλό κόστος διέλευσης. Η κ. Γκάλι τόνισε ότι η διαδρομή έχει εγκριθεί από πέντε ρυθμιστικές αρχές, απαντώντας έτσι στις ενστάσεις που έχουν εκφραστεί από παράγοντες της αγοράς για τη συμβατότητα του προϊόντος με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η αυξημένη δυναμικότητα που θα προκύψει επαρκεί για έναν ακόμη τερματικό LNG στην Ελλάδα. Πιο κοντά στη γραμμή της αφετηρίας βρίσκεται το Διώρυγα Gas της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, έργο πλήρως αδειοδοτημένο που αναμένει τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης. Πιο πρόσφατα στο προσκήνιο βρέθηκε το FSRU που ωριμάζει στη Θεσσαλονίκη η Elpedison (Helleniq Energy), με τον ΔΕΣΦΑ να έχει ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση διερευνώντας τις προοπτικές δέσμευσης δυναμικότητας από χρήστες. Σε κάθε περίπτωση, η κ. Γκάλι άφησε να εννοηθεί ότι ένα τέταρτο τέρμιναλ φυσικού αερίου στη χώρα θα ήταν οικονομικά ασύμφορο.

Σημειώνεται τέλος ότι ο  ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει την προσθήκη υπηρεσιών βιο-LNG στον τερματικό της Ρεβυθούσας, καθώς η ζήτηση για πράσινες λύσεις στον κλάδο της ναυτιλίας αναμένεται να αυξηθεί με την εφαρμογή των κανονισμών FuelEU Maritime.

Διαβάστε ακόμη