Μηδενικό ενδιαφέρον καταγράφηκε στην τέταρτη δημοπρασία που διενεργήθηκε τη Δευτέρα (26 Αυγούστου) για τη «Διαδρομή 1», που αφορά τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ουκρανία, μέσω του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Πρόκειται για ακόμα μια δημοπρασία που διεξήχθη σε συνεργασία με τους διαχειριστές φυσικού αερίου της Ουκρανίας, της Μολδαβίας, της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Ελλάδας. Τα έως τώρα δεδομένα δείχνουν πως η Ουκρανία κρατάει στάση αναμονής και δεν φαίνεται να επιλέγει τη διαδρομή μέσω Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Μολδαβίας, ενώ συνεχίζει να εισάγει φυσικό αέριο, μέσω Σλοβακίας και Ουγγαρίας. Το ερώτημα που υπάρχει είναι εάν το Κίεβο επιλέξει και άλλες αγορές, όπως το αμερικανικό LNG. Αναλυτές επισημαίνουν πως η χώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία με αντικείμενο τη σύναψη ειρηνευτικής συμφωνίας, με τις ΗΠΑ να έχουν καθοριστικό ρόλο. Κι όλα αυτά εν μέσω επιθέσεων ρωσικών drones σε υποδομές φυσικού αερίου της Ουκρανίας, με το Κίεβο να πρέπει να αντιμετωπίσει τις αυξημένες ανάγκες φυσικού αερίου ενόψει χειμώνα.

Στο πλαίσιο αυτό, οι δημοπρασίες φυσικού αερίου μέσω του Κάθετου Διαδρόμου αποκτούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ειδικότερα οι δημοπρασίες του φθινοπώρου, καθώς θα αποκαλύψουν κατά πόσο το εγχείρημα θα έχει τελικά προοπτική, ενώ ήδη εξετάζεται, όπως έχει γράψει το energygame.gr, η επέκταση των δημοπρασιών και μετά τον Οκτώβριο. Την ίδια στιγμή, επί θύραις βρίσκονται και νέες διαδρομές, η “Διαδρομή 2” που επιτρέπει τη μεταφορά μέσω των υποδομών του Κάθετου Διαδρόμου φορτίων LNG από το FSRU Αλεξανδρούπολης (που ξεκίνησε πρόσφατα να επαναλειτουργεί) και η “Διαδρομή 3” που θα μεταφέρει αζέρικο αέριο που φτάνει στην Ελλάδα μέσω του αγωγού TAP. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως για τα επόμενα βήματα του Κάθετου Διαδρόμου μεγάλη σημασία θα έχουν οι συναντήσεις που θα γίνουν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο της ΔΕΘ μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, δηλαδή των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας και κυβερνητικών στελεχών από τις χώρες αυτές.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις προηγούμενες δημοπρασίες του Route 1, η πρώτη δημοπρασία δέσμευσης δυναμικότητας στις 29 Μάϊου ήταν άγονη, κάτι που αποδόθηκε στην έλλειψη ενημέρωσης της αγοράς καθώς το νέο προϊόν “βγήκε στον αέρα” λίγα 24ρα μετά την έγκρισή του. Στη δεύτερη δημοπρασία δεσμεύθηκε το 5% της χωρητικότητας, ενώ στην τρίτη δημοπρασίας ένα μήνα πριν οι  δεσμεύσεις αυξήθηκαν σε 4.500 MWh ημερησίως, ήταν δηλαδή δυόμισι φορές υψηλότερες σε σχέση με αυτές του Ιουνίου. Στην τελευταία δημοπρασία της 26ης Αυγούστου, κατεγράφη οπισθοχώρηση με μηδαμινή συμμετοχή.

Οι δημοπρασίες γίνονται κάθε τέταρτη Δευτέρα του μήνα και τον Οκτώβριο που είναι και η τελευταία δημοπρασία υπό το σημερινό καθεστώς προσδοκάται το ενδιαφέρον να αυξηθεί. Παράγοντες της αγοράς πάντως έχουν επισημάνει επανειλημμένα ότι απαιτούνται περαιτέρω βελτιωτικές κινήσεις για να κερδίσει έδαφος ο Κάθετος Διάδρομος, όπως η αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας για την εν λόγω όδευση η επέκταση της περιόδου των δεσμεύσεων πέραν του Οκτωβρίου (που βρίσκεται υπό εξέταση) και η περαιτέρω μείωση των τιμολογίων, σε συνέχεια των μειώσεων που έχουν ήδη εφαρμοστεί. Όπως είναι γνωστό, οι Διαχειριστές έχουν ήδη μειώσει κατά 25% τις συνολικές χρεώσεις διαμετακόμισης από την Ελλάδα έως τα σύνορα Ρουμανίας-Ουκρανίας, με μια επιπλέον μείωση 47% να εφαρμόζεται μεταξύ των ουκρανικών και μολδαβικών συνόρων. Παρόλα αυτά, traders υποστηρίζουν ότι ακόμη και με τις εκπτώσεις, το κόστος  δέσμευσης χωρητικότητας στον ”Route 1” διαμορφώνεται λίγο κάτω από τα 7 ευρώ/Mεγαβατώρα, κόστος που κρίνεται από ορισμένους ως υπερβολικά υψηλό. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι οι  Διαχειριστές θα πρέπει να συγκρίνουν αυτά τα κόστη με τις φθηνότερες διαδρομές μέσω Ουγγαρίας ή Πολωνίας και ότι αν δεν αναληφθούν τολμηρές πρωτοβουλίες, η πολλά υποσχόμενη όδευση του Κάθετου Διαδρόμου δεν θα αξιοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό και θα χρησιμοποιείται μόνο ως έσχατη λύση, εφόσον η υπόλοιπη χωρητικότητα στις άλλες οδεύσεις στην περιοχή της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης  έχει εξαντληθεί.

Σημειώνεται τέλος πως το ενδιαφέρον για υγροποιημένο φυσικό αέριο στη χώρα μας παρέμεινε έντονο και τους καλοκαιρινούς μήνες, ακόμα και τον Αύγουστο, όπου η συμμετοχή των ΑΠΕ ήταν ιδιαίτερα αυξημένη στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας. Την ίδια ώρα, εντείνεται ο ανταγωνισμός Ασίας-Ευρώπης σε σχέση με τη ζήτηση για LNG, καθώς οι χώρες της Ασίας στοχεύουν στην αναπλήρωση των αποθηκών τους. Το ίδιο συμβαίνει και στην Ευρώπη, με τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου της ΕΕ να είναι γεμάτες κατά 75,6%, ποσοστό που συνιστά ένα από τα χαμηλότερα των τελευταίων ετών. Παρά τη βελτίωση που έχει καταγραφεί, η πρόοδος υπολείπεται σε σύγκριση το περασμένο έτος.

Διαβάστε ακόμη