Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) προχώρησε στον καθορισμό του προσωρινού τιμολογίου χρήσης του Σταθμού Φόρτωσης Φορτηγών με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) στη Ρεβυθούσα για το 2025, με μια απόφαση που αποτυπώνει τις ισορροπίες ανάμεσα στο κόστος παροχής της υπηρεσίας και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας στην αγορά. Η απόφαση Ε-181/2025, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζει ότι η χρέωση παραμένει στα 650 ευρώ ανά φορτίο για τις πέντε εργάσιμες ημέρες, ενώ προβλέπει για πρώτη φορά και παροχή υπηρεσίας τα Σάββατα, στο διάστημα Ιουλίου – Δεκεμβρίου 2025, με τιμολόγιο 1.000 ευρώ ανά φόρτωση.

Η υπόθεση του Σταθμού Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα έχει μακρά διαδρομή, ξεκινώντας από τον Μάιο του 2015, όταν δρομολογήθηκε ο βασικός σχεδιασμός για την κατασκευή του πρώτου τέτοιου σταθμού στη χώρα. Η επένδυση του ΔΕΣΦΑ, που εγκρίθηκε στο πλαίσιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2016-2025, θεωρήθηκε κομβική για την επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου και σε περιοχές που δεν συνδέονται με το Εθνικό Σύστημα, επιτρέποντας τη μεταφορά ΥΦΑ με βυτιοφόρα και την αεριοποίησή του απευθείας στις εγκαταστάσεις των καταναλωτών. Όπως έχει επισημανθεί και από τη ΡΑΑΕΥ, η δραστηριότητα αυτή αποτέλεσε αίτημα βιομηχανικών χρηστών που έβλεπαν το ΥΦΑ ως καύσιμο-γέφυρα της ενεργειακής μετάβασης και ως μέσο ενεργειακής τροφοδοσίας για απομακρυσμένες περιοχές.

Η ρύθμιση του τιμολογίου δεν είναι απλή υπόθεση. Ο Κανονισμός Τιμολόγησης του ΕΣΦΑ προβλέπει ότι οι βοηθητικές υπηρεσίες ΥΦΑ, στις οποίες κατατάσσεται και η φόρτωση φορτηγών, τιμολογούνται με βάση λογιστικό διαχωρισμό και διακριτή περιουσιακή βάση, ώστε να μη βαρύνουν τη βασική δραστηριότητα ΥΦΑ. Ωστόσο, το Truck Loading εξαιρείται από ορισμένες διατάξεις, με αποτέλεσμα τυχόν υποανάκτηση ή υπερανάκτηση εσόδων να συνυπολογίζεται στο απαιτούμενο έσοδο της βασικής δραστηριότητας. Η ΡΑΑΕΥ έχει ήδη εγκρίνει από το 2022 ένα «υβριδικό μοντέλο» τιμολόγησης, που συνδυάζει κοστοστρεφή προσέγγιση με συγκρίσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, προκειμένου το ύψος του τιμολογίου να παραμένει βιώσιμο και ανταγωνιστικό.

Η εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για το 2025 βασίστηκε σε δεδομένα κόστους κατασκευής της εγκατάστασης, περίπου 6,5 εκατ. ευρώ, και λειτουργικές δαπάνες που κυμάνθηκαν τα τελευταία χρόνια μεταξύ 0,3 και 0,6 εκατ. ευρώ. Ο Διαχειριστής εισηγήθηκε τη διατήρηση της χρέωσης στα 650 ευρώ τις καθημερινές, καθώς και την προσθήκη Σαββάτου στο πρόγραμμα φόρτωσης, κατόπιν αιτήματος της εταιρείας enaon EDA για να διασφαλιστεί η αδιάλειπτη τροφοδοσία του δικτύου διανομής στη ΒΙΠΕ Πατρών. Στη δημόσια διαβούλευση που διεξήχθη τον Ιούλιο του 2025, δεν υπήρξαν αντιρρήσεις, πέραν επιστολής στήριξης της πρότασης από την ίδια την enaon EDA.

Η ΡΑΑΕΥ αποδέχθηκε την πρόταση του ΔΕΣΦΑ κρίνοντας ότι η συνέχιση του υβριδικού μοντέλου είναι η μόνη ρεαλιστική επιλογή, δεδομένου ότι η καθυστέρηση στην πλήρη λειτουργία του Σταθμού δεν έχει επιτρέψει ακόμη την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για τη ζήτηση και το πραγματικό κόστος της υπηρεσίας. Για το Σάββατο, το τιμολόγιο των 1.000 ευρώ ανά φόρτωση θεωρείται εύλογο, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διαχειριστή, το πραγματικό κόστος ανέρχεται σε 1.500 ευρώ, λόγω πρόσθετων δαπανών για μίσθωση πλοίου, καύσιμα και υπερωρίες. Η τελική πρόταση διαμορφώθηκε σημαντικά χαμηλότερα, ώστε η υπηρεσία να παραμένει ανταγωνιστική και να διευκολύνεται η σταδιακή μετάβαση.

Η απόφαση ορίζει ότι τα Σάββατα θα προσφέρονται τέσσερις χρονοθυρίδες φόρτωσης φορτηγών ΥΦΑ, ενώ διευκρινίζεται ότι τυχόν ανακτήσιμη διαφορά δεν θα βαρύνει το τμήμα του απαιτούμενου εσόδου που επιμερίζεται μέσω του τιμολογίου διασποράς ΥΦΑ, αλλά αποκλειστικά το σκέλος της βασικής δραστηριότητας ΥΦΑ.

Με αυτόν τον τρόπο, η ΡΑΑΕΥ δίνει για ακόμη ένα έτος σήμα σταθερότητας στην αγορά, εξασφαλίζοντας ότι η τιμολόγηση του Σταθμού Φόρτωσης Φορτηγών στη Ρεβυθούσα παραμένει σε επίπεδα που μπορούν να στηρίξουν την ανάπτυξη της υπηρεσίας χωρίς να αποθαρρύνουν τη ζήτηση. Πρόκειται για μια απόφαση που, αν και προσωρινή, αντανακλά την προσπάθεια να βρεθεί ισορροπία ανάμεσα στην ανάκτηση του κόστους και την ενίσχυση της διείσδυσης του ΥΦΑ σε νέες αγορές, προσφέροντας παράλληλα λύσεις σε βιομηχανικές περιοχές με κρίσιμες ενεργειακές ανάγκες.

Διαβάστε ακόμη