Ιστορικό υψηλό -στις 41 TWh- κατέγραψε η ζήτηση για φυσικό αέριο στην Ελλάδα το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2025 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ που επεξεργάστηκε το Green Tank, στοιχείο που αντανακλά τη συνεχιζόμενη «δίψα» της Ελλάδας για το καύσιμο, με βασική κινητήρια δύναμη την αυξημένη ζήτηση από τον κλάδο ηλεκτροπαραγωγής.
Πιο συγκεκριμένα, αθροιστικά τους πρώτους επτά μήνες του 2025, η συνολική εγχώρια κατανάλωση αερίου άγγιξε τις 41 Τεραβατώρες (40,98 TWh), αυξημένη κατά 10,7% (+3,95 TWh σε απόλυτο νούμερο) σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024 και η υψηλότερη που έχει καταγραφεί για τη συγκεκριμένη περίοδο. Ο τομέας της ηλεκτροπαραγωγής σημείωσε αύξηση 14,7% (+3.64 TWh), φτάνοντας τις 28,42 TWh και υψηλό δεκαετίας τουλάχιστον στην κατανάλωση αερίου για το επτάμηνο. Αντίστοιχα, η ζήτηση αερίου στα δίκτυα αυξήθηκε κατά 18,3% (+1.28 TWh) σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τις 8,31 TWh αθροιστικά για τους πρώτους επτά μήνες.
Αντίθετα, η κατανάλωση αερίου στη βιομηχανία έφτασε τις 4,25 TWh, μειωμένη κατά 18,6% (-0.97 TWh) συγκριτικά με το πρώτο επτάμηνο του 2024. Όσον αφορά τον καταμερισμό της κατανάλωσης ανά χρήση, ο ηλεκτρισμός κατέλαβε μεγαλύτερο μερίδιο σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο, αφού κάλυψε σχεδόν το 70% της ζήτησης του επτάμηνου (ενώ για το εξάμηνο το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε σε 67,2%). Ακολούθησαν τα δίκτυα με 20,3% της ζήτησης, και στην τελευταία θέση η βιομηχανία με 10, 4% .
Μόνο για τον Ιούλιο, η συνολική εγχώρια κατανάλωση αερίου ήταν 6,38 TWh, αυξημένη κατά 15, 5% σε σχέση με τον Ιούνιο και η υψηλότερη του τελευταίου τριμήνου. Ο τομέας του ηλεκτρισμού σημείωσε τη μεγαλύτερη μεταβολή, με αύξηση 19,35% (+838 GWh) σε σχέση με τον Ιούνιο φτάνοντας τις 5,17 TWh. Η ζήτηση στα δίκτυα έφτασε τις 615,7 GWh, αυξημένη κατά 3,9% (+22.8 GWh) ενώ η ζήτηση στη βιομηχανία μειώθηκε κατά 1,03% (-6,2 GWh) φτάνοντας τις 599.6 GWh.
Σε κάθε περίπτωση, η αυξητική τάση της κατανάλωσης αερίου -που αντανακλάται και στις προβλέψεις του ΔΕΣΦΑ για το επόμενο έτος- κινείται «κόντρα στο ρεύμα» του πνεύματος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), του μακροπρόθεσμου οδικού χάρτη για την ενεργειακή πολιτική που προδιαγράφεi μείωση της κατανάλωσης έως το τέλος της δεκαετίας. Ευθυγραμμίζεται ωστόσο με τις επενδύσεις για νέες μονάδες φυσικού αερίου, όπως αυτή των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Motor Oil στην Κομοτηνή που βρίσκεται προ των πυλών της εμπορικής λειτουργίας, των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΗ στην Αλεξανδρούπολη και το πιο πρόσφατο σχέδιο της κοινοπραξίας των Ισραηλινών της Clavenia, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Volton και της Sirec Energy για νέα μονάδα στη Λάρισα.
Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν και την αυξητική τάση των εισαγωγών LNG (κυρίως αμερικανικής προέλευσης) με παράλληλη «οπισθοχώρηση» του μεριδίου του ρωσικού αερίου αγωγών που μπορεί να έχει περιοριστεί σε σχέση με τα επίπεδα πάνω από 60% όπου είχε διαμορφωθεί πέρυσι το καλοκαίρι, εξακολουθεί όμως να παραμένει πάνω από το 40%, εγείροντας προβληματισμό για τον αντίκτυπο στην ελληνική αγορά από το σχέδιο των Βρυξελλών για μηδενισμό των εισαγωγών ρωσικού αερίου έως το 2027.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με την ανάλυση του Green Tank, οι εισαγωγές LNG τους πρώτους επτά μήνες του 2025 αυξήθηκαν κατά 70,3% (+7,6 TWh) σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024, με το μερίδιο του λέοντος να καταλαμβάνεται από το αμερικανικό LNG. Στον αντίποδα, οι εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω του αγωγού Turkstream μειώθηκαν στο επτάμηνο κατά 21,2% (-4,5 TWh) και οι εισαγωγές αζέρικου αέριου μέσω του αγωγού TAP μειώθηκαν κατά 11,2% (-0.8 TWh). Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ειδικά τον Ιούλιο, οι εισαγωγές ρωσικού αερίου αγωγών από την πύλη του Σιδηροκάστρου έφτασαν τις 2,73 TWh, καταγράφοντας αύξηση κατά 33% σε σχέση με τον Ιούνιο και φτάνοντας σε υψηλό εξαμήνου. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της Eurostat, οι εισαγωγές ρωσικού LNG είναι μηδενικές από τον Οκτώβριο του 2024.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Μαΐου 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το σχέδιο του RePowerEU για την πλήρη απαγόρευση εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων. Το σχέδιο στοχεύει στην απαγόρευση εισαγωγών αερίου μέσω νέων συμβάσεων και υφιστάμενων spot συμβολαίων μέχρι τέλος 2025, και στην πλήρη απαγόρευση εισαγωγών αερίου μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων μέχρι το τέλος του 2027.
Διαβάστε ακόμη