Επανέρχεται στην ενεργό δράση από σήμερα (Δευτέρα 11 Αυγούστου) το FSRU Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr, καθώς το τεχνικό πρόβλημα που διατηρούσε την υποδομή εκτός λειτουργίας από τις αρχές του έτους αντιμετωπίστηκε. Η ταχεία πρόοδος των εργασιών αποκατάστασης, μάλιστα, επέτρεψε την επαναλειτουργία των υπηρεσιών εκφόρτωσης και αεριοποίησης στον πλωτό  Τερματικό Σταθμό LNG, νωρίτερα δηλαδή από τις 15 Αυγούστου, ημερομηνία κατά την οποία ο  Κωνσταντίνος Σιφναίος, Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade (της εταιρείας που διαχειρίζεται το FSRU) είχε τοποθετήσει το comeback σε δηλώσεις του τον Ιούνιο. Ο ίδιος είχε δηλώσει επίσης τότε ότι η υποδομή θα ξαναρχίσει να λειτουργεί σταδιακά, με τις απαιτούμενες εφεδρείες, ενώ η απόσυρση σχεδόν όλων των  λειτουργικών περιορισμών αναμένεται από την 1η Οκτωβρίου, οπότε και εκκινεί το νέο Έτος Αερίου.

Υπενθυμίζεται ότι η λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης διεκόπη στις 28 Ιανουαρίου, λίγους μήνες μετά την επίσημη έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας (1η Οκτωβρίου 2024), εξαιτίας τεχνικού προβλήματος που προκάλεσε ζημία στις αντλίες υψηλής πίεσης της υποδομής. Όπως είχε υποστηρίξει η διοίκηση της Gastrade, οι συνθήκες ήταν τέτοιες ώστε δεν διαταράχθηκε σημαντικά η  ενεργειακή τροφοδοσία ούτε της ελληνικής αγοράς, ούτε αυτής της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το timing της επαναφοράς του FSRU Αλεξανδρούπολης

Σε κάθε περίπτωση, η επαναλειτουργία του FSRU έρχεται σε μια θετική συγκυρία, στον απόηχο της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-ΕΕ για τους δασμούς, το ενεργειακό σκέλος της οποίας περιλαμβάνει δέσμευση για αύξηση των εισαγωγών LNG από τις ΗΠΑ, με το FSRU Αλεξανδρούπολης να είναι μια από τις βασικές πύλες εισόδου του αμερικανικού LNG στη ΝΑ Ευρώπη. Ταυτόχρονα, ο Κάθετος Διάδρομος Φυσικού Αερίου (του οποίου το  FSRU Αλεξανδρούπολης είναι σημαντικός κόμβος) κερδίζει βαθμιαία έδαφος ως όδευση για τη μεταφορά αερίου μη ρωσικής προέλευσης από την Ελλάδα προς την Ουκρανία, (όπως φάνηκε και από το αυξανόμενο ενδιαφέρον στις δημοπρασίες δέσμευσης δυναμικότητας για το ειδικό προϊόν Route 1). Δεν είναι  τυχαίο ότι οι εμπλεκόμενοι Διαχειριστές φέρονται να εξετάζουν και τη διάθεση νέου προϊόντος με αντίστοιχα χαρακτηριστικά με σημείο εκκίνησης το FSRU της Αλεξανδρούπολης, ώστε να καλυφθούν και τα φορτία LNG που θα φτάνουν στο τέρμιναλ της Gastrade.

Αυξητική τάση των εισαγωγών αμερικανικού LNG

Κι όλα αυτά, με φόντο τον επικαιροποιημένο οδικό χάρτη της Κομισιόν για την πλήρη απεξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο έως το 2027 και τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ που δείχνουν ενισχυόμενο momentum για εισαγωγές αμερικανικού LNG στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή που εντάσσεται σε ένα πλαίσιο αυξημένης ζήτησης για φυσικό αέριο. Αμερικανικής προέλευσης ήταν οι 1,03 ΤWh LNG που εισήχθησαν φέτος στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου μέσω Αμφιτρίτης (σημείο διασύνδεσης του FSRU Αλεξανδρούπολης με το ΕΣΦΑ) έως τα τέλη Ιανουαρίου όταν οι υπηρεσίες αεριοποίησης στον Σταθμό κατέστησαν προσωρινά μη διαθέσιμες. Στο δε τερματικό της Ρεβυθούσας κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έφτασαν 27 φορτία LNG (ποσότητα υπερδιπλάσια σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2024) που αντιστοιχούν σε συνολική ποσότητα 14,66  ΤWh  (+63,62% σε ετήσια βάση), εκ των οποίων οι 11,87 ΤWh ήταν αμερικανικό LNG, οι εισαγωγές του οποίου σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2024.

Εκτιμήσεις για ενίσχυση της ζήτησης για φυσικό αέριο

Την ίδια στιγμή, οι προβλέψεις του Διαχειριστή Συστήματος Φυσικού Αερίου όπως αποτυπώνονται στην επικαιροποιημένη Μελέτη Εκτίμησης Ζήτησης 2025–2034, προδιαγράφουν ετήσια κατανάλωση φυσικού αερίου 77,6 ΤWh το 2026, σημαντικά αυξημένη δηλαδή σε σχέση με αυτή που αναμένεται για φέτος. Παράλληλα, από τον τελευταίο γύρο ετήσιων δημοπρασιών δέσμευσης δυναμικότητας στις υποδομές φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης προέκυψαν ισχυρές ενδείξεις για μείωση της διάθεσης των χωρών της περιοχής για προμήθεια ρωσικού αερίου και αντικατάστασή του με LNG, σημαντικό μέρος του οποίου αναμένεται να εισέλθει μέσω του FSRU Αλεξανδρούπολης και της Ρεβυθούσας. Μάλιστα, για τα επόμενα χρόνια έως το 2030 κατεγράφη υψηλό ενδιαφέρον για δέσμευση δυναμικότητας στην Αμφιτρίτη, την πύλη εισόδου στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου των φορτίων LNG που καταφθάνουν στο FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Κινητικότητα για νέα FSRU

Σε αυτή ακριβώς τη «συναστρία» ξαναμπαίνει στην πρίζα το τερματικό, κάτι που σημαίνει ότι οι προοπτικές του για το αμέσως επόμενο διάστημα προδιαγράφονται ευνοϊκές. Δεν είναι τυχαίο ότι ειδική μνεία στη σημασία που αποδίδουν οι ΗΠΑ στην εν λόγω υποδομή -όπως και στη Ρεβυθούσα- στο κάδρο της στρατηγικής για αύξηση των εξαγωγών αμερικανικών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, έκανε η νέα πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ κατά την ακρόασή της στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Γερουσίας. Ούτε ότι στην παρούσα φάση παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα και για νέα FSRU στην Ελλάδα και δη για το Thessaloniki FSRU της Elpedison (για το οποίο ο ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε πρόσφατα τη δημόσια διαβούλευση για τη Αίτηση Μελλοντικής Δυναμικότητας) καθώς και το δεύτερο FSRU στην Θράκη που «τρέχει»  η Gastrade που προχωρά την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου με στόχο τη λήψη της εγκριτικής απόφασης το αμέσως επόμενο διάστημα.

Αν και τελική επενδυτική απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμα για κανένα από τα δυο projects, εντούτοις και στα δυο καταγράφονται κινήσεις ωρίμανσής τους με το βλέμμα στην βελτιωμένη συγκυρία. Ερωτώμενος άλλωστε αν η Ελλάδα χρειάζεται και νέα FSRU, o κ. Σιφναίος είχε απαντήσει ότι «Η Ρεβυθούσα και η Αλεξανδρούπολη καλύπτουν την εγχώρια αγορά, άρα δεν χρειάζεται μια επιπλέον μονάδα για αυτόν τον σκοπό. Με δεδομένο όμως τον στόχο η Ελλάδα να καταστεί είσοδος προμήθειας αερίου για όλη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι ήδη υφιστάμενες μονάδες δεν φθάνουν. Θα χρειαστούμε τουλάχιστον άλλη μία και αυτόν τον ρόλο έρχεται να καλύψει το FSRU της Θράκης, σε συνδυασμό βέβαια με την αναβάθμιση του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός για να διαδραματίσει η Ελλάδα τον ρόλο που καλείται να παίξει στην περιοχή».

Διαβάστε ακόμη