Το ρεκόρ δεκαετίας στην ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο που ανήλθε σε 23,3 Τεραβατώρες το πρώτο εξάμηνο του έτους (με αύξηση 18,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024) έδωσε ώθηση στην κατανάλωση του καυσίμου που «έγραψε» ιστορικό υψηλό κατά την ίδια περίοδο και άγγιξε τις 35 Τεραβατώρες, με ετήσια αύξηση 12,4%. Όπως επισημαίνεται στην μηνιαία ανάλυση Gaswatch του Green Tank που στηρίζεται στα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, η μονάδα της Θερμοηλεκτρικής Κομοτηνής των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil που είναι σε δοκιμαστική λειτουργία, αύξησε την κατανάλωση αερίου της ηλεκτροπαραγωγής κατά 1, 26 TWh στο εξάμηνο.
Η κατανάλωση αερίου στα δίκτυα ήταν 7,69 TWh αθροιστικά για το πρώτο εξάμηνο, αυξημένη σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024 κατά 18,7% (+1,2 TWh) και φτάνοντας τη δεύτερη υψηλότερη τιμή ιστορικά μετά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Η μεγαλύτερη αύξηση ποσοτικά ήταν στα δίκτυα της Αθήνας (+359 GWh), της Θεσσαλονίκης (+385 GWh), και των Οινοφύτων (+128 GWh). H κατανάλωση αερίου στη βιομηχανία έφτασε τις 3,65 TWh, μειωμένη κατά 21% (-0,97 TWh) συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2024. Όσον αφορά στον καταμερισμό της κατανάλωσης ανά χρήση, ο ηλεκτρισμός κατέλαβε μεγαλύτερο μερίδιο, αφού κάλυψε το 67,2% της ζήτησης του εξαμήνου. Ακολούθησαν τα δίκτυα με 22,2% της ζήτησης, και στην τελευταία θέση η βιομηχανία με 10,6%.
Οι εισαγωγές φυσικού αερίου ανήλθαν τον Ιούνιο σε 5,71 TWh τον Ιούνιο, με αύξηση κατά 32,7% (+1,41 TWh) σε σχέση με τον Μάιο. Οι εξαγωγές από τον IGB (Interconnector Greece Bulgaria) με σημείο εξόδου την Κομοτηνή ήταν μηδενικές. Από την έξοδο του Σιδηροκάστρου, μετά από 21 συνεχόμενους μήνες μηδενικών εξαγωγών (από τον Σεπτέμβριο 2023), τον Ιούνιο είχαμε εξαγωγές 0,17 TWh.
Όσον αφορά στις πύλες εισόδου, τον Ιούνιο επέστρεψαν στην πρώτη θέση οι εισαγωγές LNG από την πύλη της Αγίας Τριάδας (Ρεβυθούσα) ανατρέποντας την εικόνα που είχε επικρατήσει τον Απρίλιο και τον Μάιο όπου το μεγαλύτερο μερίδιο στις εισαγωγές είχε καταλάβει το ρωσικό αέριο από την πύλη του Σιδηροκάστρου. Πιο συγκεκριμένα, οι εισαγωγές LNG από την πύλη της Αγίας Τριάδας ήταν 2,75 TWh, καταγράφοντας αύξηση 176% (+1.754 TWh) σε σχέση με τον Μάιο. Μηδενικές ήταν οι εισαγωγές LNG από την πύλη της Αμφιτρίτης (FSRU Αλεξανδρούπολης) που αντιμετωπίζει τεχνικό πρόβλημα από τα τέλη Ιανουαρίου. Οι εισαγωγές αερίου από την πύλη του Σιδηροκάστρου έπεσαν στις 2,05 TWh (-13%, 0,31 TWh σε σύγκριση με τον Μάιο). Ακολούθησε τελευταία η πύλη της Νέας Μεσημβρίας (από όπου εισέρχεται το αζέρικο αέριο από τον ΤΑΡ) με εισαγωγές 0,91 TWh (-3,8%, 36 GWh σε σύγκριση με τον Μάιο).
Τέλος, μηδενικές ήταν οι εισαγωγές από την πέμπτη πύλη εισόδου στους Κήπους, συνεχίζοντας ένα πολύμηνο σερί που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2024. Για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2025, πρώτο σε εισαγωγικές ροές ήταν το LNG από τις πύλες εισόδου της Αγίας Τριάδας και Αμφιτρίτης με μερίδιο 44,8% (15,67 TWh). Οι εισαγωγές LNG αυξήθηκαν κατά 63,2% (+6,07 TWh) σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2024. Στη δεύτερη θέση ήταν το ρωσικό αέριο από την πύλη του Σιδηροκάστρου με μερίδιο 39,6% στο σύνολο των εισαγωγών (13,87 TWh), ενώ τελευταίο ήταν το αζέρικο αέριο μέσω του αγωγού TAP από την πύλη της Νέας Μεσημβρίας με 15,6% (5,46 TWh). Οι εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω του αγωγού Turkstream (πύλη Σιδηροκάστρου) έχουν μειωθεί κατά 10,3% (-1,6 TWh) και οι εισαγωγές αζέρικου αερίου μέσω του αγωγού TAP, έχουν μειωθεί κατά 6,3% (-0,37 TWh) αντίστοιχα, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024.
Τέλος, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα της Eurostat (Μάιος 2025), η Ελλάδα παρουσίασε ποσοστιαία αύξηση +13.8% στην κατανάλωση αερίου μεταξύ 2024 και 2025 για το πρώτο πεντάμηνο. Αυτό αποτελεί καλύτερη επίδοση σε σχέση με τα προηγούμενα διαστήματα ανάλυσης που η Ελλάδα ήταν μεταξύ των χωρών με την υψηλότερη αύξηση στην κατανάλωση αερίου.
Η ίδια εικόνα επιβεβαιώνεται και στην τελευταία τριμηνιαία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το πρώτο τρίμηνο του 2025, που δείχνει ότι η Ευρώπη κινείται αντίθετα με την κατεύθυνση που είχε θέσει προς συρρίκνωση της χρήσης αερίου. Συγκεκριμένα 19 κράτη μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αύξησαν την κατανάλωση αερίου στο πεντάμηνο μεταξύ 2024-2025 με την Κροατία και την Αυστρία στις χειρότερες θέσεις (+19.6% και +19.2% αύξηση αντίστοιχα). Ως αποτέλεσμα η ΕΕ παρουσίασε κατά μέσο όρο αύξηση 7% στην κατανάλωση αερίου μεταξύ 2024 και 2025 για τους πρώτους πέντε μήνες του έτους. Στις υπόλοιπες 7 χώρες καταγράφηκε μείωση με πρωτοπόρο την Σουηδία (-25%).
Διαβάστε ακόμη: