Επί τάπητος τέθηκαν χθες κατά τη διάρκεια συνάντησης μεταξύ ευρωπαϊκών διαχειριστών και μεταφορέων φυσικού αερίου οι προτεινόμενες αλλαγές που αφορούν τη λεγόμενη «Διαδρομή 1», δηλαδή τα σημεία διασύνδεσης Σιδηρόκαστρο-Kulata Negru Voda-Kardam και τα σημεία διασύνδεσης Isaccea/Orlovka, Kaushany, Grebenyky. Ανάμεσα σε αυτά που συζητήθηκαν χθες, σύμφωνα με το argus news, είναι ο στόχος αύξησης των επιλέξιμων χρηστών. Παράλληλα, διευκρινίστηκε ότι τα ενδιαφερόμενα μέρη δεν χρειάζεται να έχουν άδειες για να πραγματοποιούν συναλλαγές και στις πέντε χώρες κατά μήκος της διαδρομής. Επίσης, ότι οι χρήστες της «διαδρομής 1» δεν θα υποχρεούνται να λάβουν άδεια από τη ρυθμιστική αρχή της Μολδαβίας και να συνάψουν σύμβαση εξισορρόπησης.
Οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη έχουν προτείνει αρκετές αλλαγές στο ολοκληρωμένο προϊόν δυναμικότητας της «διαδρομής 1», δηλαδή από την Ελλάδα στην Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να υπολογίζονται στις εξαγωγές οι υποψηφιότητες από το ελληνικό εικονικό σημείο συναλλαγών. Υπενθυμίζεται πως πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε από τη ΡΑΑΕΥ η διαβούλευση την αναθεωρημένη εισήγηση του Διαχειριστή σχετικά με τις δημοπρασίες για την κατανομή Μεταφορικής Ικανότητας στα Σημεία Διασύνδεσης και Εισόδου του ΕΣΜΦΑ για τα Έτη Αερίου 2024-2025. Η εν λόγω αναθεώρηση κρίθηκε επιβεβλημένη από τον Διαχειριστή λόγω της μεγάλης αύξησης των ποσοτήτων φυσικού αερίου που παραδίδονται στον διαχειριστή κατά το τελευταίο διάστημα, μέσω των βορείων Σημείων Εισόδου (Σιδηρόκαστρο και Νέα Μεσημβρία).
Αξίζει να σημειωθεί πως η Energy Traders Europe με επιστολή της τονίζει τις ανησυχίες, επικροτώντας όμως τη συνεργατική προσπάθεια των διαχειριστών στην περιοχή. Τονίζει ότι «η προτεινόμενη λύση μόνο επιδεινώνει τα εμπορικά εμπόδια στην περιοχή που έχουν καταστήσει την διαβαλκανική διαδρομή διαμετακόμισης εμπορικά μη ελκυστική εξαρχής». Προτείνει μεταξύ άλλων τη λύση των «προϊόντων διαδρομής (συνδυασμένης δυναμικότητας), εάν συμμορφώνονται με το κεκτημένο της ΕΕ και συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου».
Από την πλευρά της, η Gastrade τονίζει πως οι αλλαγές κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο επισημαίνει πως αναφορικά με τον έλεγχο περιορισμού πρόσβασης στο Ελληνικό Εικονικό Σημείων Συναλλαγών αναφέρεται πως «ειδικά για το σημείο Εισόδου Αμφιτρίτη διευκρινίζεται ότι για τον υπολογισμό του ανωτέρω αθροίσματος δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν οι Ποσότητες Παράδοσης που δηλώνονται στο Σημείο αυτό», ζητώντας από τον ΔΕΣΦΑ να διευκρινίσει κατά πόσο η εξαίρεση αφορά στο πλαίσιο χρήσης του route «Είσοδος Αμφιτρίτη – Έξοδος Σιδηρόκαστρο». Όπως υπογραμμίζει, το συγκεκριμένο route υπάρχει «για να διευκολύνει τους χρήστες Τερματικού Σταθμού ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης που επιθυμούν να εξάγουν φυσικό αέριο από το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης προς τις αγορές βορείως της Ελληνικής».
Από την πλευρά της, η ICGB υποστηρίζει πως «οι προτεινόμενες πρόσθετες διαδρομές θα έχουν πολλά βασικά οφέλη: θα ενισχύσουν την περιφερειακή ασφάλεια εφοδιασμού παρέχοντας ένα επιπλέον κανάλι για έγκαιρες εισροές στην υπόγεια αποθήκευση της Ουκρανίας, διασφαλίζοντας ότι κρίσιμοι όγκοι μπορούν να εξασφαλιστούν πριν από τον χειμώνα· και, με την προσθήκη ενός δεύτερου διαδρόμου από νότο προς βορρά παράλληλα με την υπάρχουσα διαδρομή Ελλάδας-Ουκρανίας, θα δημιουργήσουν πολύτιμο πλεονάζον δυναμικό».
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως ο Υφυπουργός Ενέργειας της Ουκρανίας. Mykola Kolisnyk, μιλώντας την Τετάρτη στο Energy Transition Summit ανέφερε πως «έχοντας ένα κοινό προϊόν — όπως η μεταφορά φυσικού αερίου από άλλες χώρες, ιδίως από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, στην Ουκρανία, εφαρμόζοντας ένα οικονομικά ευνοϊκό τιμολόγιο — μπορούμε να ενισχύσουμε την χωρητικότητα και τα έσοδα από τους δασμούς για κάθε συμμετέχουσα χώρα. Αυτό θα βοηθήσει επίσης στη διασφάλιση της προμήθειας μη ρωσικών πόρων, σε ευθυγράμμιση με τη στρατηγική της ΕΕ».
Διαβάστε ακόμη